13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    EEDEEJEE

iPad Pro 9.7" gestolen

Ik ga hier niet het hele verhaal doen maar mijn vraag is: WAT MOET/KAN IK (NOG) DOEN? Kan iemand ├╝berhaupt met deze iPad nog aan de slag?

Probleem: de iPad stond in vliegtuig-modus.
    Wat heb ik gedaan: 1- aangifte bij de politie met het imei-nummer.
    2- Via iCloud en mijn Apple-ID hem als verloren/gestolen opgegeven.
    3- Het toestel stond zo ingesteld dat na 10 verkeerde pogingen alles wordt gewist.

Ik heb ondertussen een nieuwe besteld bij Lab9. Wat doe ik het best, volledig opnieuw installeren of werken met de back-up van de gestolen iPad?

Bijdrager
    Pietje13

Niemand kan met deze iPad aan de slag. Ze kunnen hooguit het ding uit elkaar halen en gebruiken voor onderdelen. Niemand kan bij je gegevens en op het moment dat iemand de vliegtuigmodus eraf zou halen (dat kan bij een vergrendeld scherm door omhoog te vegen als je dat niet hebt geblokkeerd) en toevallig bij een bij jou bekend wifi netwerk in de buurt is zodat hij verbinding maakt met internet wordt aan jou de locatie doorgegeven en op het scherm getoond dat hij is gejat. Jij kunt hier dus verder niets meer aan doen, wat je hebt gedaan is prima.

Wat je het beste doet: het lijkt mij werken met een back up van de gestolen iPad. Neem aan dat je naast het verlies van de iPad ook niet al je data apps en foto’s die er op stonden kwijt wilt. Als je bang bent dat die interfered met de gestolen iPad: dat is niet zo. Die blijft gewoon als gestolen geregistreerd.

Bijdrager
    EEDEEJEE

@ Pietje 13,

Dank.

(dat kan bij een vergrendeld scherm door omhoog te vegen als je dat niet hebt geblokkeerd)

Misschien had ik dat beter niet geblokkeerd dan zou hij nu al terug te vinden zijn. Alleen… ik zou niet weten of dit geblokkeerd was of niet. Zal zeker bij mijn nieuw toestel controleren hoe dat moet en er over nadenken wat het beste zou zijn. Al ben ik van plan mijn toestel nooit meer in vliegtuigmodus te zetten dan had ik het al terug gevonden, denk ik toch?

Bijdrager
    gipsman

iPhone 5S van mijn vrouw was enkele maanden geleden ook gestolen. Net als jij heb ik die verloren/gestolen aangemeld bij iCloud. De diefstal is pas de dag erna vastgesteld. Er was toch wat onzekerheid omdat de dief haar identiteit kende want ook ID-kaart, bankkaart, creditcard plus nog wat priv├ę-aanwijzigingen zaten in de handtas. Bovendien kon de dief vegen op het toegangsscherm waar je de kalender en reminders kon zien zonder te moeten inloggen met de toegangscode. Die toegangscode was trouwens gelinkt aan een geboortedatum, bijkomend risico dus.
    We konden de iPhone een tijdje (5/6 uren) volgen via ‘Find my iPhone’ en belden toen de universiteit, waar de diefstal zo goed als zeker plaatsgevonden had, ├Ęn naar de politie. Iemand van de poetsploeg in de Univ. kon de dader zijn, maar deze feiten waren ‘geen prioriteit’ en bovendien is de localisatie van Find my iPhone niet precies genoeg, m.a.w. in bv. een flatgebouw is het onbegonnen werk om de dief te vinden.
    Na een halve dag liep het spoor dood in “Find my iPhone”, m.a.w. geen signaal meer, oorzaak onbekend. Batterij plat? iPhone uit elkaar gehaald? We hebben de telefoon als het ware zien reizen door een vijftal plaatsen, maar we konden daar niets mee.
    De telefoon is dus weg en vervangen, de nieuwe heeft de backup gekregen van de gestolen iPhone, tot op heden geen problemen.
    Wat je misschien nog best doet is cruciale wachtwoorden vernieuwen en ook bij Google, als je dit gebruikt, de iPad wissen en het wachtwoord wijzigen.

Bijdrager
    GoeieDag

In ieder geval voor de zekerheid je ww veranderen van je iCloud account.

In ieder geval het apparaat NIET verwijderen van de lijst van jouw apparaten in iCloud.com, want dat wordt de lock ongedaan gemaakt en kunnen ze ‘m gebruiken.
    En pas op voor een mogelijk mailtje de komende maanden dat de iPad is gevonden door Find my iPad: klik NIET op de link is de mail, want grote kans is dat het phishing is en ze zo proberen jouw iCloud ww te achterhalen om ‘m te unlocken.
    Lees dit als waarschuwing: https://hackernoon.com/this-is-what-apple-should-tell-you-when-you-lose-your-iphone-8f07cf73cf82#.3r4oztij3

Bijdrager
    Shmoo

Wie laat z’n iPad nu ook pikken.. Niet echt Pro om dat te laten gebeuren, ? op iemands neus als ze het proberen.

Bijdrager
    ikkezelluf
    Shmoo op 19 september 2016

Wie laat z’n iPad nu ook pikken.. Niet echt Pro om dat te laten gebeuren, ? op iemands neus als ze het proberen.

Wat dacht jij? Laat ik ook eens een waardevolle bijdrage leveren aan dit topic….. Zeg dan niets….

Bijdrager
    EEDEEJEE

@allen: ik heb alle geluk van de wereld en mag mijn iPad en ander gerief na welgeteld 3 volle weken halen op het politiekantoor.
    @goeiedag: deze phishing-techniek is een beetje te doorzichtig maar in dergelijke gevallen aannemelijk dat er wordt in getrapt: bedankt voor de tip, NOOIT meer te vergeten.
    @ gipsman: ik leef met u mee. Ik ben er drie weken van ondersteboven geweest en was tot gisteren nog niet in staat om in het verlies te berusten maar zoals gezegd: mijn geluk kan niet op. Alleen hoop ik dat ik geen probleem heb om mijn bestelde iPad ter vervanging te annuleren. Iemand interesse als ik de aankoop niet kan annuleren? 5% korting, wel af te halen in Harelbeke, in het onland B. (iPad Pro, 9.7″, 128GB, 4G, zilver, samen met Smart Cover en Siliconenhoes houtskool:ÔéČ 1.033,00)
    En tenslotte @ Shmoo: Niet iedereen draagt een helm of heeft het geluk een “Pro” te zijn zonder te spreken direct met de vuist klaar te staan – een kristallen bol? – als er ook maar een poging tot, wordt ondernomen. Ik moet u bewonderen…

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  EEDEEJEE.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  EEDEEJEE.

Bijdrager
    GoeieDag
    EEDEEJEE op 20 september 2016

Deze phishing-techniek is een beetje te doorzichtig…

Helemaal niet. Want ik heb het ook ervaren, en het is precies dezelfde mail die Apple iCloud ook stuurt als ie is gevonden, en de site was in mijn geval een HTTPS site. Nee, zeker niet ‘doorzichtig’.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe heeft de politie ‘m eigenlijk in handen gekregen?

Bijdrager
    EEDEEJEE

@ GoeieDag
    Eigenlijk simpelweg door toeval: niets met IT- of bijzondere opsporingstechniek te maken.

Bijdrager
    gipsman

Heb je de iPad al gehaald en heeft de vinder zich geïdentificeerd? Waarom pas na 3 weken??
    Ben je zeker dat die niet met de iPad aan de slag is geweest??
    Is de politie wel degelijk de Politie??

Bijdrager
    EEDEEJEE

@ gipsman

Is de politie wel degelijk de Politie??

U zoekt het blijkbaar heel ver. Ja, daar is geen twijfel over gezien ik mijn toestel op het politiekantoor ben gaan halen.

Ben je zeker dat die niet met de iPad aan de slag is geweest?

Zou mij verwonderen maar ik heb er geen idee van. Dat er een poging werd ondernomen is 100% zeker: alles was gewist en zelfs de simkaart is er uit gehaald. Die had ik trouwens ook al laten blokkeren.
    Voor het overige laat de politie niet veel los. Maar soit: eind goed, al goed.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.