15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    HoratioCaine

Ipad op reis en foto's uploaden

Beste Allemaal,

Binnenkort ga ik op reis en neem ik mijn Ipad 3 mee (Ios 6.0 + wi-fi).
    Ik heb al een camera connection kit gekocht en samen met mijn Samsung Nx200 hoop ik alles mee te hebben om op reis niet te kijken op een foto meer of minder.
    Mijn Samsung nx200 sluit prima aan op de Ipad (beetje dom dat je trouwens niet de camera connection kit kan aansluiten als je ipad in het hoesje zit!).

Nu is mijn vraag. Ik wil op reis zoveel mogelijk foto’s in hoge kwaliteit maken (ook RAW) en deze vervolgens op mijn Ipad zetten. Geeft dit kwaliteitsverlies of blijven de foto’s van dezelfde kwaliteit? Vervolgens wil ik mijn foto’s dan uploaden, zodat ik een back-up heb en de foto’s door het thuisfront gelijk kunnen worden gedownload (zonder kwaliteitsverlies!!!). En ik dus weer plek kan vrijmaken op mijn SD-card die in mijn camera zit. Kan dit ook met filmpjes?

Ik zoek dus:
    Een online dienst waarnaar de Ipad hoge kwaliteit foto’s (snel/goed) kan uploaden.
    Een app waarmee dit zeer makkelijk gedaan kan worden.
    Wat kan Icloud hierin betekenen (ook qua kwaliteit).
    Bewerken op de Ipad is niet nodig. Ik wil gewoon mijn foto’s op mijn Ipad en online hebben zonder kwaliteitsverlies en zo een back-up hebben en weer ruimte op mijn memorycard, waarbij het thuisfront deze foto’s gelijk kan bekijken en kan downloaden.

Ik hoop graag een reactie te ontvangen.

Mvg.

Bijdrager
    Nikita

RAW wordt maar zelden ondersteund als uploadbaar formaat bij online-foto-opslag sites. Bovendien is het internet in het buitenland meestal een stuk trager dan in Nederland, waardoor het uploaden van de grote RAW bestanden erg lang gaat duren.

Ik vraag me trouwens af of je überhaupt via de browser bestanden kan uploaden op een iPad, aangezien iOS geen filebrowser-systeem heeft. Dan zou je het via een speciaal ontwikkelde App moeten doen, die in je Foto albums kan kijken…

Overigens kan je de foto’s wel gewoon vanaf je SD kaart naar de iPad kopiëren en ze vervolgens van de SD kaart verwijderen.

Maar zorg wel altijd voor een back-up, want je weet maar nooit…

Bijdrager
    HoratioCaine

Bedankt voor je snelle reactie.
    Als ik mijn foto’s op mijn Ipad zet, is er dan geen kwaliteitsverlies? En als ik via Icloud mijn foto’s naar mijn pc stuur, is er dan kwaliteitsverlies? Ik ben er inmiddels achtergekomen dat je ook RAW bestanden op je Ipad kan zetten.

Bijdrager
    TheBigZ
    HoratioCaine op 29 september 2012

Als ik mijn foto\’s (via de CCK) op mijn iPad zet, is er dan geen kwaliteitsverlies?

Nee.

Bijdrager
    sanderrr

@nikita

Ik vraag me trouwens af of je überhaupt via de browser bestanden kan uploaden op een iPad, aangezien iOS geen filebrowser-systeem heeft. Dan zou je het via een speciaal ontwikkelde App moeten doen, die in je Foto albums kan kijken..”

Dit was eerst inderdaad het geval, maar in IOS 6 kan je gewoon uploaden zoals je dat bijvoorbeeld met je computer zou doen. Daar is geen app meer voor nodig.

Ik heb geen idee of je kwaliteit verliest… Wat ik wel weet en ook zelf gebruik is shared fotostream (ook nieuw in IOS 6), hiermee kun je mensen uitnodigen en een gebeurtenis aanmaken. De mensen die je uitnodigt zien alle foto’s die je daar uploadt, tevens kunnen ze reageren en zelfs op ‘vind ik leuk’ klikken:)

Bijdrager
    daantje22

Ik zou investeren in een paar extra SD kaarten en ze thuis op je Mac zetten zodat je geen kwaliteitsverlies krijgt

Bijdrager
    scruby
    daantje22 op 29 september 2012

Ik zou investeren in een paar extra SD kaarten en ze thuis op je Mac zetten zodat je geen kwaliteitsverlies krijgt

Inderdaad. Dit is best een omslachtige manier..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    HoratioCaine op 29 september 2012

Een online dienst waarnaar de Ipad hoge kwaliteit foto\’s (snel/goed) kan uploaden.

Verschillende fotoalbum-sites hebben iPad-apps waarmee je foto’s naar albums kunt uploaden. Deze hebben over het algemeen toegang tot foto’s die al op de iPad staan, bijvoorbeeld in de Foto’s-app, zodat je ook die kunt uploaden. Ik denk alleen dat RAW moeilijk wordt, om redenen die al genoemd zijn.

Bijdrager
    jobz

de foto’s door het thuisfront gelijk kunnen worden gedownload (zonder kwaliteitsverlies!!!)
    …..
    waarbij het thuisfront deze foto’s gelijk kan bekijken en kan downloaden

Dat zou ik niet in RAW doen. Voor thuisfront is JPG prima en ook zeker te openen.
    RAW is alsof je fotonegatieven naar je vrienden stuurt. Nogal omslachtig.

Bijdrager
    Qmagic

In jouw situatie lijkt me raw helemaal niet praktisch, aangezien je niet wilt gaan bewerken en meteen wilt uploaden naar thuisfront. Kies gewoon de hoogste kwaliteit in jpg op de camera.
    Raw gebruik is alleen handig als je de foto’s eerst gaat bewerken, raw is een foto-negatief geen foto afdruk.

De iPad kan wel raw importeren, maar je ziet alleen een de preview afbeelding van het raw bestand (max. +/- 2,5 megapixel groot). Dus niet de maximale kwaliteit, je kan dan beter alles in jpg fotograferen als je foto’s direct wilt uploaden.

Waarom koop je niet een extra geheugen kaartje i.p.v. ruimte maken op je huidige geheugen kaartje? zo duur zijn ze niet.

Bijdrager
    mfduffel

Ik gebruik icloud: als ik thuis kom kan ik onmiddellijk m’n foto’s bekijken op de imac of apple tv. De kwaliteit is optimaal, wel alleen jpegs. Foto’s worden automatisch opgeladen zodra er wifi is: het kan dus een nachtje duren als de wifi niet zo snel is, maar dat maakt niet uit. M’n foto’s worden wel op de sd kaartjes bewaard (ik vertrek altijd van raw), beschouw het meer als een handig cloud backup systeem, en ook dat ik de foto’s onmiddellijk kan bekijken als ik thuis kom. En idd een sd kaartje is niet zo duur: gisteren nog een lexar pro 16gb gekocht voor 45euro (m’n eerste cf kaartje dat ik ooit kocht kostte 250euro voor 256mb:confused: )

Bijdrager
    ernst.

Een andere invalshoek: Waarom wacht de TS niet gewoon tot hij thuis is en gaat hij dan in alle rust al zijn geschoten foto’s bewerken en uploaden. Bedoel,het heeft toch geen haast? Geniet van je vakantie en maak je niet druk over je foto’s,dat zie je wel als je thuiskomt en anders maak je maar foto’s met je iPad 3 camera kun je ze gelijk zien op je iPad.

En wil je echt doorgaan met het bewerken van je foto’s,neem dan of je laptop mee met Photoshop er op OF een USB stick die je weer kan gebruiken om in zo een internet cafe te gebruiken en waar je je geschoten foto’s in kan opzetten na ze van je camera te hebben gehaald (misschien kun je zo daar dan op de internetcomputer bewerken)

Bijdrager
    mfduffel

vroeger nam ik ook m’n laptop mee… ipad is veel handiger en overzetten op ipad kost geen moeite. foto’s bewerken doe ik niet (hoewel er photoshop op m’n ipad staat), maar vind het wel leuk om m’n foto’s al eens te bekijken of door te mailen. waarom icloud? het is me al overkomen dat er iets mis loopt met een kaartje, dan heb je toch nog al je foto’s (zowel op ipad als op icloud). een internet café, da’s geen alternatief…da’s jaaaren geleden dat ik daar naar toe ging op vakantie (kies altijd een hotel met wifi nu).

Bijdrager
    HoratioCaine

Bedankt voor al jullie reacties!
    Ja het is precies wat duffel zegt. Stel je voor dat er iets gebeurd met je kaartje, of je camera wordt gestolen.
    Het gaat ook gewoon om de back-up die je maakt. En ja, je hebt gelijk, RAW sturen naar familie heeft idd geen zin (maar RAW als back-up dan weer wel). Ik zal sowieso een extra kaartje gaan halen, zodat ik ze ook gewoon op mijn SD kan laten staan.
    @ Ernst, mijn camera is prima, maar ik wil wel alvast wat foto’s bekijken die ik heb geschoten, soms zie je een beweging in een foto niet op je camera, maar wel als de foto wat groter is, op je Ipad dus ;). En nee, het heeft geen haast, ik wil gewoon mijn back-up. Rustig bewerken van RAW doe ik niet op vakantie natuurlijk, dat komt zoals je zegt thuis wel.

Ik heb inmiddels mijn oplossing. Ik heb een aantal apps en programma’s geprobeerd. Ik zal alleen de JPEG foto’s online zetten. Ik gebruik Icloud en dropbox, aangezien deze ook de makkelijkste apps hebben om snel een grote hoeveelheid foto’s te uploaden (apps werken ook goed), en ze komen gelijk op mijn andere computer terecht. Ik heb ook FlickR geprobeerd, daarbij had ik echter foutmeldingen en app werkte niet helemaal naar behoren.
    Met Icloud en dropbox uploaden gaat goed en er is veel gebruikersgemak. En daar ging het allemaal om, makkelijk veel foto’s uploaden (en filmpjes), dan staan ze online, automatisch naar PC thuis, dus ik heb mijn back-up en thuis kunnen ze gelijk kijken als ze dat willen. Dus….. plaatjes schieten maar;)

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn/haar input.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Wat Sanderrr schrijft, gebruik fotostream want dat werkt hartstikke snel en makkelijk. Een van de grote verbeteringen van iOS 6 als je het mij vraagt.

Kies in het bewuste album voor “Wijzig”, selecteer en deel je foto’s en kies vervolgens voor Fotostream.
    Vergeet ook niet de schuif voor een web link of pagina aan te zetten.

Daarna heb je in een paar tellen je complete album gepubliceerd op het web zodat je de link kan delen en kan je altijd nog dezelfde stream bekijken op andere iOS apparaten als AppleTV, iPad of iPhone bekijken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.