15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Afroman

iPad op professioneel niveau

In het begin was de iPad ingezet als een leuk hebbeding voor op de bank en boeken te lezen. Daar is die nog steeds erg goed voor. De grootste doelgroep blijft 50 + en de mensen die niet veel interesse hebben in computers of dat moeilijk vinden. In ieder geval weinig jongeren.

De iPad is wel gegroeid de laatste jaren en wordt steeds professioneler ingezet. Ik heb van de week een poster gemaakt in Pixelmator op de iPad. Man dat werkt echt goed! En het spuugt een PSD uit die ik ook weer op de Mac kan aanpassen. Net als iWork wat seamless met de Mac werkt. Ik vind de iPad steeds meer een goede hulptool met de Mac. Waar vroeger mensen een Desktop + een laptop hadden, kan nu gewoon met de iPad. Ik heb een MacBook voor thuis. Voor het echte serieuze werk neem ik die graag mee om onderweg/op locatie aan de slag te gaan, maar ik neem elke dag mijn iPad mee.

Dit topic is bedoeld om interessante/professionele apps een beetje in beeld te brengen. Door de bomen zie je het bos niet meer in de App Store.

https://itunes.apple.com/nl/app/pixelmator/id924695435?l=en&mt=8

Wat ik ook echt tof vind is de tekenapp Paper van 53. En die hebben nu ook een bluetooth stylus uitgebracht met drukpunten en allemaal sensoren.

http://www.fiftythree.com/pencil

Ook dit zorgt voor een goede teken/design ervaring op de iPad.

Welke accessoires of apps raden jullie aan voor welke doelgroep?

Bijdrager
    Usain

Bij mij op het werk word er door allerlei mensen met een iPad gewerkt. Hier draait een app die niet via de App Store te verkrijgen is. Toch zijn die apps die jij noemt nog wel voor de semi-profs. Als eenmaal die iPad Pro er is verwacht ik dat we echt bizar goede software kunnen verwachten die te vergelijken is met de mac variant.

iMovie for iPad is voor veel mensen al genoeg om wat leuke filmpjes in elkaar te knutselen.

Bijdrager
    Niels

Echte professionele apps worden natuurlijk door bedrijven en instanties gemaakt danwel aangeschaft en geleverd aan hun medewerkers.  en IBM zijn op dit moment ook hard in de weer met professionele toepassingen (zie het nieuwsartikel van vandaag bijvoorbeeld.

Bijdrager
    Wauters

Ik gebruik hem bij de meeste meetings, meer bepaald pages.
    Handig om dingen op te zoeken, snel te noteren of foto’s te nemen van het flipboard.
    Voor je collega’s weer op bureau zijn hebben ze de minutes al in de bus, top!
    Is klein, begint niet te blazen en komt niet asociaal over want ligt als een blad op het bureau.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Wauters.

Bijdrager
    Link

zakelijk perfect te gebruiken:
    evernote: GTD+meetings+notities
    dropbox/onedrive: bestanden
    skype / bellen
    agenda
    mail
    office
    keynote
    goodreader: pdf enz.
    scanner enz.

het mooie van de ipad vind ik dat je bijv. het afwerken en archiveren van mail en bijlagen perfect kunt doen, doordat je geen onnodige troep op je scherm ziet en alles vanuit workflow prima werkt. dat is bij mn. outlook/windows wel anders.

Bijdrager
    hatolex

@afroman, volgens het bindinc kenniscentrum is tweederde van de iPad gebruikers jonger dan 50 jaar, dus dat de iPad iets is voor 50 plussers is niet geheel juist.

Overigens behoor ik dan weer wel tot de laatste categorie:)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  hatolex.

Bijdrager
    Afroman

@usain je hebt gelijk maar het niveau van de apps nu hebben zeker bij mij indruk gemaakt. Zeker hoe goed pixemator al is! Ik ben benieuwd wat de toekomst te bieden heeft. Ik wil ook een wacom stylus alleen schijnt die niet te werken op de iPad air 2. Maar voor de artistieken onder ons begint d iPad steeds interessanter te worden.

@hatolex

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de grootste groep 50+ was. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben of een verouderd bericht hebben gelezen, ik kan het bericht ook niet meer vinden.

Bijdrager
    ndunsbergen

Ik studeer momenteel podium en evenementen techniek op het MBO. Wat ik (vooral in de praktijk) heb gezien is dat de iPad onwijs veel wordt gebruikt tijdens live klussen. Laten we eerlijk zijn, op audio gebied zie jij eigenlijk alleen maar apple. Zowel de mac als de iPad. Denk aan bijvoorbeeld pro tools voor OS X. Wat je ook steeds meer ziet zijn sound engineers die gebruik maken van een iPad. Om bijvoorbeeld je monitors of FOH mix te maken vanaf een andere locatie als waar je geluidstafel staat. Zelfs voor de lichttechnici is het al mogelijk om op afstand je patch te maken. Zo kan je vanuit alle hoeken van de zaal kijken hoe het eruit ziet, aanpassen enz. Zodra je in de licht en geluid sector digitaal gaat, gaat het snel. Makkelijker en simpeler om te gebruiken.

Wat betreft apps kan ik je niet zoveel vertellen. Omdat de iPad als hulpmiddel wordt gebruikt. Ik heb enkel Audio kit en camera-plan app erop die je zou kunnen gebruiken. Met de audio kit is het heel handig om snel een ferquentie te meten. Al het ons wordt afgeraden omdat de mic van je ipad/telefoon niet helemaal goed is voor dat soort dingen. Die camera-plan app (Ben de naam ff kwijt) is heel handig om camera movements, met belichting en alles erop en eraan te maken.

Nick

Bijdrager
    anoniem

Oorspronkelijk had ik de iPad (eerst de 1, nu de Air) vooral aangeschaft om mijn werkbibliotheek (>2000 PDFs van artikelen en boeken) mee te nemen – dat was al een ongelofelijke luxe. Het combo Bookends – Bookends on Tap is echt briljant. Gaandeweg ben ik ‘m steeds meer gaan gebruiken voor productietaken. Het feit dat Word voor de iPad een onkarakteristiek goede app is, met goede integratie met Dropbox, helpt daarbij behoorlijk. Sinds een tijdje laat ik de MBA geregeld thuis en doe ik alles op de iPad: Bookends on Tap en Goodreader volstaat voor het lezen van stukken; Evernote en Pocket voor het maken van aantekeningen en het opslaan van interessante informatie op het web; Feedly voor het lezen van RSS-feeds; Write, Word en Google Docs voor tekstverwerking (al dan niet collaboratief) en Keynote voor presentaties.

Het nadeel van de iPad (klein scherm, ingewikkelde multitasking) is voor iemand die gemakkelijk afgeleid is zoals ik eigenlijk een voordeel: je wordt bijna gedwongen om je op seriële taken te concentreren. Ik hou het beestje zo ‘clean’ mogelijk – geen spelletjes of andere ongein tenzij ik er echt voordeel van heb – en ik kan me niet meer voorstellen dat ik zonder zou moeten werken, ook omdat ik vrij veel onderweg ben in het OV. Daarbij zij wel gezegd dat ik als ik veel moet typen een extern toetsenbord gebruik – het on-screenmormel gebruik ik zo weinig mogelijk.

Wat de iPad voor mij perfect zou maken is als de zoekmogelijkheden zouden verbeteren (ft-searches binnen PDFs, bijvoorbeeld) en het on-screentoetsenbord net zulke voorspellende gaven zou bezitten als het exemplaar op mijn Lumia. Maar voor het overige ben ik best content.

Bijdrager
    Koning Frank

@ilja.nieuwland In welke branche werk je? Ik zoek nog steeds iets waarin ik makkelijk pdf’s voor essays en jurisprudentie in kan opslaan dat zowel synct met mijn Mac als iPad.

Bijdrager
    Lorenzo-e

Een iPad is een prachtig apparaat waar je ontzettend veel dingen mee kan doen, maar wat ik nu anno 2015 nog steeds op de iPad mis, is multitasking!!:( En dan bedoel ik echt 2 of meer apps tegelijkertijd gebruiken.. En niet schakelen tussen apps.
    De iPad Air 2 heeft nu een 2GB RAM gekregen, maar met de multitasking heb je daar niet zoveel aan. Ik hoop dat Apple hier wel voor zorgt in iOS 9.

Bijdrager
    plonserd

Op m’n werk gebruik ik regelmatig m’n iPad om documenten snel te scannen en te tekenen.
    Voor m’n bezigheden als muzikant in bijberoep gebruik ik in de studio veel van de synthapps, doe ik op locatie multitrack opnames met Auria, en bij optredens heb ik steeds m’n iPhone bij me liggen om de balans van m’n wireless in-ears aan te passen indien nodig.
    Ik ben net een nieuwe stage piano setup aan het samenstellen, waarin de iPad ook een belangrijke rol zal spelen.

Bijdrager
    anoniem

@no_name: ik ben wetenschapshistoricus bij een KNAW-instituut. Ik heb dus te maken met verschillende typen publicaties: historische essays, wetenschappelijke publicaties, boeken, etc. Je hebt voor Mac/iPad drie serieuze mogelijkheden: Bookends (met Bookends on Tap op iOS), Sente en Mendeley. Ze doen allemaal wat je wilt en het zijn allemaal competente applicaties. Mijn probleem met Sente is dat je via een server moet synchen en niet via Wifi kunt doen. Dat geldt ook voor Mendeley (een Elsevierproduct, dat op zich is voor velen al reden genoeg om het te mijden); maar het voordeel is wel dat je in Mendeley veel beter fuzzy searches kunt doen, en dat het bovendien de context bij elke zoekactie geeft. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor een jurist behoorlijk handig kan zijn.

Edit: met Zotero en Endnote kan het kennelijk ook. Zotero werkt OK (vanmiddag even uitgeprobeerd), Endnote gebruik ik niet want te duur.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  anoniem.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  anoniem.

Bijdrager
    Koezel

Als afstandbediening voor digitale mengtafels. Briljant.

Bijdrager
    Afroman

https://scanbot.io/en/

Toffe scanner voor iPhone en iPad. Herkent makkelijk documenten, deelt makkelijk via diverse cloudservices. En als je de betaalde versie hebt duurt het processing wel een beetje lang maar hij scant dus je document en maakt alle woorden kopieerbaar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.