21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

iPad mini zonder GPS

Sinds een paar dagen heb ik een mooie iPad mini retina, alleen heel dom van mij dat ik niet heb gekeken of er GPS op zit of niet.
    Nu kan ik deze iPad tot 7 januari retour sturen en een nieuwe bestelen met GPS.
    Ik kan hem ook houden en een losse GPS antenne bestellen.
    Nadeel is dan dat ik weer een apparaatje mee moet slepen.
    Als ik zo’n GPS antenne kiest, waar moet ik dan op letten, en werkt dit wel feilloos met mijn iPad?
    Ik zag een GPS antenne met 66 kanalen, betekent dit hoe meer des te beter?
    En hoe is het gesteld met de GPS antenne van de iPad zelf, is deze van goede kwaliteit, of is een losse GPS antenne altijd beter?
    Misschien overbodige informatie, maar ik gebruik mijn iPhone als hotspot, dit werkt perfect en het is niet de bedoeling om een los kaartje te kopen voor de iPhone.

Bijdrager
    sedikit

Kan het zijn dat er, als voorwaarde, in de iPad een GPS-mogelijkheid moet zijn ingebouwd, alvorens nog eens een externe antenne te kunnen gebruiken?

Bijdrager
    drive_a_legend

met je iphone als hotspot gebruikt je ipad de gps van de iphone.
    zo werkt het bij moj toch. zonder tethering wil navigon niet navigeren, met tethering wel…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb een iPhone 4.
    Zet Persoonlijke hotspot aan.
    Mijn iPad mini logt in op de hotspot van de iPhone.
    En vervolgens heb ik…. geen GPS.

n.b.
    Een losse GPS-antenne op je iPad mini gaat niet werken.
    Er waren mogelijkheden voor een gejailbreakte iPad. Maar standaard kan dit absoluut niet.

Bijdrager
    darkken

Ik heb een ipad 2 met gps. De ipads met wifi+3g hebben gps. Ik weet niet of dat bij de mini ook is. Ik kan je alleen over mijn gps ervaringen bij de ipad 2 vertellen. Maar deze zijn uitstekend, ik heb altijd goed gps ontvangst, ookal ligt hij bijv. Op de bijrijdersstoel, ik ben dus erg tevreden met de gps in de ipad 2

Bijdrager
    AppelJuice

Het prijsverschil tussen de WI-FI en WI-FI + Celluar versie is €120,-. Voor dat geld kun je ook bluetooth GPS dongles kopen en hou je waarschijnlijk nog geld over ook! Het is ook maar wat je er mee wilt? Navigeren met een route planner of af en toe locatie voorzieningen gebruiken.
    Als je de iPhone als hotspot gebruikt kun je toch wel gebruik maken van locatievoorzieningen? (zonder GPS maar op basis van IP of GSM grid?)

Bijdrager
    KarelWillem
    AppelJuice op 28 december 2013

Het prijsverschil tussen de WI-FI en WI-FI + Celluar versie is €120,-. Voor dat geld kun je ook bluetooth GPS dongles kopen…

Voor een euro of 15 heb je al een prima ‘GPS-muis’.

Je hebt er alleen weinig aan. Er zijn er namelijk geen (of bijna geen) die zullen werken op je iPad.*

Als je er al één vindt, ben je meer geld kwijt dan voor het prijsverschil van WiFI of 3G model.

* Alleen met jailbreak heb je de mogelijkheid.

Bijdrager
    AppelJuice

O.a. de GNS bluetooth GPS receivers zijn geschikt voor iDevices en zijn te vinden in een prijs tussen de €70 en €120 euro. Dus ook zonder jailbreak is het wel degelijk mogelijk. Het is alleen de overweging die je moet maken t.o.v. het prijsverschil en functionaliteit. De iPad WI-Fi + Celluar maakt gebruik van z.g. “Assisted GPS”. Je bent dus voor plaatsbepaling ook o.a. afhankelijk van GSM signaal of wifi accespoints. Wil je dus b.v. de iPad voor navigatie op zee gebruiken dan kan dat wel eens onvoldoende zijn!

Bijdrager
    jeroenbunte

Moet je toch eens kijken wat een gedoe voordat je gewoon een GPS aan de gang hebt indien je niet de hoofdprijs voor een mini met wifi en 3g wilt betalen.
    Het zelfde had ik laatst met een bluetooth adapter om de OBD gegevens van een auto uit te lezen, werkt op alle bluetooth smartphones, ehhh behalve die van Apple,,,,,, pffffffttt

Long story short. M’n iPad en iMac en Apple tv heb ik nog, maar mn iPhone heb ik verkocht en een Highend Android gekocht. En nu kan ik ineens alles wat van Apple niet mag haha

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is de keus hè?
    Meer betalen en geen gedoe. Of minder betalen en wel gedoe.

Niet heel lastig; je koopt gewoon wat je nodig hebt.

Doe je dat niet, dan zul je aan het fröbelen moeten.

Bijdrager
    jeroenbunte

Ja KarelWillem, helemaal eens. Wat alleen wel jammer is is dat v.w.b. het niet hebben van GPS/Glonas op de iPad zonder 3G dit bij een hoop mensen niet bekend is. Je moet er echt induiken om er achter te komen dat die versies geen GPS hebben.

Bijdrager
    KarelWillem

Daar heb je helemaal gelijk in.

Valt me op dat GPS in de vergelijking zelfs in zijn geheel niet wordt genoemd(?)
    http://www.apple.com/nl/ipad/compare/

Pas bij de afzonderlijke specs, komt dit tevoorschijn:
    http://www.apple.com/nl/ipad-air/specs/

Bijdrager
    AppelJuice

Zo “echt induiken” hoeft nu ook niet hoor, staat gewoon netjes opgelijst in de specificaties onder het kopje “locatie”…

Bijdrager
    KarelWillem

Zoals je hierboven kunt zien, komt de specificatie GPS lang niet overal in de spec-lijst voor.

Als je in het vergelijkings-overzicht denkt echt alle specs te vergelijken, kom je bedrogen uit.

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor de reacties, zijn er meer dan verwacht(y)
    Bij het kopen van de iPad ging ik er misschien teveel van uit dat dit standaard aanwezig was.
    En zoals AppleJuice zegt, het staat wel op de site, maar ik ben het toch meer eens met KarelWillem dat dit te moeilijk vindbaar is.
    Maar goed, even ter verduidelijking, ik gebruik wel hotspot, maar dat doe ik alleen voor gebruik van internet en niet constant als ik bijvoorbeeld de iPad als navigatie gebruikt.
    Begrijp ik het goed dat de iPad “Assisted GPS” heeft en dit niet 100% optimaal werkt zonder WiFi en of G3/4?
    Dan denk ik dat dit niet toereikend is voor ons.
    Toe ik eerder dit jaar in Engeland was ben ik er achtergekomen dat het G3/4 netwerk wat wij in Nederland hebben wel erg superieur is.
    Ik wil niet zeggen dat het zeldzaam was dat ik internet had, maar het was daar bedroevend slecht.
    Nu ben ik in Tsjechië en hier is wel 3G, maar meestal valt de verbinding terug naar GPRS of naar E.
    Als ik ±€120, extra moet betalen voor een iPad met “Assisted GPS”, dan kan ik dit geld toch beter uitgeven aan een volwaardig GPS dongel?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Assisted GPS is juist ‘beter’ dan standaard GPS.

Naast het signaal van de satellieten wordt – indien mogelijk – ook aanvullende informatie gebruikt, zoals 3G- en WiFi-lokatie.

Bijdrager
    Pivni Pes

Maar ik heb niet altijd 3/4G of WiFi ter beschikking en zonder een van deze 2 werkt Assisted GPS niet volwaardig.
    Althans maak ik dit op uit de reactie van AppleJuice.
    Is in deze situatie is een GPS dongel dan niet beter?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Want zonder Assisted GPS, is het… gewoon GPS.
    Exact wat een GPS-muis je ook biedt dus.:)

Je bent voor plaatsbepaling dus NOOIT afhankelijk van WiFi of 3G.
    Die laatste twee kunnen echter zorgen voor een snellere GPS-fix, of voor een nauwkeurigere bepaling t.o.v. normaal GPS.

Maar nogmaals: zonder dat aGPS is het nog steeds volledig functioneel GPS.

Snelle uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Wanneer de gps-ontvanger omringd is door hoge gebouwen of zich binnenshuis bevindt kan het moeilijk zijn voor de ontvanger om snel zijn locatie te bepalen.
    Bij gps-ontvangers die uitgerust zijn met Assisted GPS gebruikt de ontvanger aanvullende informatie. In het geval dat een gps-ontvanger is ingebouwd in een mobiele telefoon wordt de verbinding met de mobiele centrale gebruikt. Zo kan de mobiele telefoonmaatschappij een ruwe positiebepaling toezenden die afgeleid is van metingen van de sterkte van het signaal van de mobiele telefoon als het ontvangen wordt door verschillende zendmasten in de buurt van de mobiele telefoon.

Bijdrager
    darkken

Ik gebruik zoals ik al eerder zei mijn ipad als navigatie, en heb nog nooit problemen binnen nederland ondervonden. Ik heb er ook geen simkaartje voor 3g ofzo in. En het werkt vlekkenloos.

Bijdrager
    Pivni Pes

Oke, ik dacht dat A-GPS geen volwaardige GPS was.
    Donderdag of vrijdag ben ik weer in Nederland en dan stuur ik de huidige iPad retour en dan bestel ik de versie met GPS.
    Wel jammer, ik had de iPad net mooi met carbon folie gewrapt8-)

Bedankt voor jullie uitgebreide hulp en uitleg(y)

Bijdrager
    Pivni Pes

Zo, iPad eerst weer gestript en zojuist de retour aanvraag ingeschoten.
    Zo dadelijk maar even gelijk de nieuwe bestelen met A-GPS, ik twijfel nog of dat ik een slag groter opslag ruimte neemt.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.