One More Thing » Community » Forum » iOS Hardware » iPhone » iPad & iPhone in Business

iPad & iPhone in Business

Profielfoto van Rivanov

Rivanov [moderator] op 11 mei 2011 #

Wij krijgen van onze klanten steeds meer de vraag om de iPad & iPhone te implementeren in hun bedrijf en met name de veiligheid hiervan is een belangrijk issue.
Mail, contacten en agenda zijn natuurlijk allemaal prima te synchroniseren (Exchange etc.) maar dan heeft iedere werknemer belangrijke data op zijn device staan wat natuurlijk niet altijd wenselijk is.

Middels Mobile Device Managers (MDM) kun je centraal de devices beheren en zorgen dat de mensen alleen de data op hun device hebben als ze binnen het pand zijn. Zodra ze naar buiten lopen dan wordt de data weer gewist van hun device. Erg veilig natuurlijk, maar niet erg handig. Want je wilt juist buiten de deur je mails/agenda’s etc. op je device hebben.

Dit is dus een discussiepunt, hoe houdt je zakelijk en privé gescheiden op je iPad/iPhone.

Bring Your Own Device (BYOD) is in ieder geval hot en ik ben benieuwd wie hier concrete ervaring heeft met dit ‘probleem’ en hierover ervaringen wilt delen.

Profielfoto van Daan25

Daan25 op 11 mei 2011 #

Las laatst een artikel op Tweakers.net, wellicht ook interessant voor jouw situatie.
http://tweakers.net/reviews/2047/1/met-je-eigen-hardware-naar-je-werk-inleiding.html

Profielfoto van Yost

Yost op 11 mei 2011 #

Je kunt een BIV analyse doen op de data op je mobiele device. Ik vind het persoonlijk wel erg ver gaan om data te wissen op het moment dat je het bedrijfsgebouw verlaat, maar er zijn vast situaties waarin dat nodig is.

Via een Exchange profiel kun je in ieder geval afdwingen dat iPhone’s en iPads een toegangscode vragen bij gebruik van het device. Daarnaast kun je bij verlies de devices remote wissen.

BYOD is weer een heel ander spel, omdat je daarbij als organisatie eigenlijk geen grip hebt op de devices die meegebracht worden, en je bent er geen eigenaar van bent. Ik zou eerst nadenken over policies voor bedrijfseigen devices, zodat je helder hebt wat je vanuit bedrijfsperspectief wilt bereiken. En vervolgens kijken of en hoe die policies naar devices van anderen over te zetten zijn.

Scheiding van privé en zakelijk is vanuit businessperspectief wel een onderwerp, maar ook erg vorige eeuws. Persoonlijk wordt ik wekelijks gek van de 4 devices die ik “mag” gebruiken: een privé MacBook, een zakleijke MacBook van mijn bedrijf, een zakelijke laptop van mijn klant en een iPhone 4. Ik heb natuurlijk mijn iPhone altijd bij me, maar er zijn ook dagen dat ik 3 laptops meesleep.

Ik zou dus voor ontsluiting van bedrijfsgegevens vooral naar webbased toepassingen kijken. Die vanuit ieder device benaderbaar zijn. Liefst over https en met de instelling dat de pagina’s niet in de lokale cache worden bewaard. En dan nog inloggen met een gegenereerd nummer uit een smart card.

Ik ben benieuwd naar meer reacties.

Profielfoto van Rivanov

Rivanov [moderator] op 11 mei 2011 #

Bedankt voor de uitgebreide reactie Yost! Er zit zeker wat in, in je verhaal. Scheiding privé/zakelijk is inderdaad erg vorige eeuws. Maar sommige bedrijven vinden het wel een issue. Het is ook niet zozeer dat het MOET, het is meer een discussiepunt dat gevoed wordt en waar gewoon een degelijke oplossing/antwoord op moet komen.

Citrix en VMware bieden al oplossingen om met de iPad in te loggen op de VMware server om zo je content te benaderen. Er zijn her en der al verschillende oplossingen, maar dit moet nog gestroomlijnd worden. Immers, niet iedereen bezit een Citrix/VMware omgeving.

Ik hoor graag meer reacties zoals deze van Yost, want hier kunnen we op verder borduren.

Profielfoto van iep

iep op 11 mei 2011 #

Als ik lees dat men al moeilijk doet met agenda’s e.d. is de oplossing heel simpel: ieder stuk mobiel apparaat verbieden en dat technisch ook onmogelijk maken. Men zal zich moeten beseffen dat er heel veel wegen zijn om data naar buiten te brengen. Iedereen die over een usb stick, e-mail adres en/of internetverbinding beschikt op kantoor kan informatie doorspelen. Iets wat op geen enkele wijze tegen te houden is. Er zal hoofdzakelijk dan ook op beleid aangestuurd moeten worden. Bij lekken van informatie iemand op staande voet ontslaan of zelfs aangifte doen bij de politie vanwege bedrijfsspionage, etc.

Als controle op informatie echt van belang is, dan is iets als bring your own device natuurlijk nooit en te nimmer een optie. Je hebt op dat soort apparatuur hele rudimentaire controle die je alleen vanuit het netwerk kunt opleggen. Denk aan je infrastructuur en de configuratie van de services (zoals Exchange). Het levert wel het gevaar van dingen als malware en het volledig down brengen van je infrastructuur met zich mee. Hele grote risico’s voor de voortzetting van je bedrijfsprocessen.

Scheiding van prive en zakelijk is zeker niet vorig eeuws. Dat speelt ook nu steeds meer een rol omdat mensen door hebben dat ze steeds minder over een prive leven beschikken en dat steeds vaker op hen drukt. De stress neemt toe. Men doet dan ook steeds vaker afstand van het werk en gaan weer terug naar de scheiding tussen prive en zakelijk. Je hebt als mens gewoon een gezonde mix van beiden nodig.

Ik zie nergens redenen aangevoerd worden waarom men een iPad/iPhone nodig heeft. Wat is men er mee van plan? Welke bedrijfsprocessen moeten deze apparaten ondersteunen? Het moet niet een verhaal worden waarbij men de apparaten integreert omdat de concurrent dat ook doet en het hip is. Dan weet je vrijwel zeker dat het hele project glashard zal falen. Ik denk dat je eerst deze zaken duidelijk moet hebben alvorens je verder gaat kijken naar hoe je het systeemtechnisch kunt inpassen. Voor dat laatste heeft Apple ook de nodige documentatie en filmpjes op http://www.apple.com/business.

Over dit topic

Gestart op 11 mei 2011 door Rivanov

Laatste reactie door iep

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?