30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    imathieu

iPad in de les

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met het idee in mijn hoofd om het komende academiejaar aan de universiteit een iPad te gebruiken.
    De bedoeling zou zijn om al mijn tekstboeken (pdf-bestanden) en slides (ppt-bestanden) te plaatsen op mijn iPad. Op die manier heb ik alles altijd bij de hand en hoef ik geen zware boeken mee te slepen.
    Ik vroeg me dus af of er hier OMT’ers zijn, die al iets gelijkaardigs uitgeprobeerd hebben en of dit allemaal wel praktisch haalbaar is.

Enkele vereisten:

– mogelijkheid tot overzichtelijk beheren van bestanden
    – zware bestanden (pdf’s tot 300mb) moeten soepel gelezen worden
    – mogelijkheid tot bewerken van powerpoint-bestanden (om notities te kunnen nemen)
    – misschien andere mogelijkheden om notities te nemen?

Ik heb al heel wat opgezocht, maar geen enkele app lijkt een totaaloplossing te bieden.
    Met GoodReader bv. kan je wel gemakkelijk bestanden beheren en openen, maar met grotere pdf’s krijg je blijkbaar problemen en je kan er geen bestanden mee bewerken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    KingAchille

Powerpoints openen en bewerken moet alvast lukken met de Keynote app!

Bijdrager
    Bart Dekker

Ik gebruik zelf tijden de colleges het programma istiez pro, pages, keynote, dropbox en papers om mijn werk bij de hand te hebben. Maarja ik studeer geschiedenis en veel van de papieren die ik nodig heb zijn enkel in gedrukte vorm voorhanden.

Bijdrager
    imathieu
    KingAchille op 16 september 2010

Powerpoints openen en bewerken moet alvast lukken met de Keynote app!

Die app kende ik en ging ik ook kopen, maar blijkbaar is het niet ideaal voor het beheren van veel ppt-bestanden.
    Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is je bestanden te beheren met bv. GoodReader en vervolgens te openen met Keynote?

Bijdrager
    Koetjesreep

Wat is er mis met een macbook in college, waarbij je snel kan typen bij de powerpoints?

Bijdrager
    KarelWillem

Daar is niks mis mee.

Maar een iPad is kleiner, lichter, goedkoper en natuurlijk véél leuker.

Bijdrager
    imathieu
    Koetjesreep op 16 september 2010

Wat is er mis met een macbook in college, waarbij je snel kan typen bij de powerpoints?

De iPad is toch een stuk handiger om overal mee te nemen dan een Macbook.
    Ik zou trouwens voor het goedkoopste model gaan, dus qua prijs is dat ook wel een voordeel.:)

EDIT: KarelWillem was me te snel af.:p

Bijdrager
    Maverick9898

Ik zou ook gewoon voor een MacBook gaan. Je kan nooit snel op zo’n iPad verschillende bestanden inkijken, althans voorlopig nog niet. Dat kan in een papieren vorm een stuk beter.
    Bovendien kan je bijv. vaak op een universiteit niet op het draadloos netwerk met een iPad. Het is allemaal voor normale OSen geschreven.

Bijdrager
    Bart Dekker

Bij ons aan de rijksuniversiteit Groningen kunnen we gewoon met de ipad op het netwerk. De RUG heeft daarvoor een speciaal programma voor ontwikkeld.

Bijdrager
    Sascha

Een laptop kan je gewoon voor je neerzetten en op typen als dat nodig is. Een iPad moet je dan heel de tijd vasthouden ofzo…

Ik zou ook voor de MacBook gaan.

Bijdrager
    KarelWillem
    Sascha op 16 september 2010

Een laptop kan je gewoon voor je neerzetten en op typen als dat nodig is. Een iPad moet je dan heel de tijd vasthouden ofzo…

Je houdt je toetsenbord toch ook niet de hele tijd vast?
    Waarom je iPad dan wel???
    Gewoon platliggend typt het prima hoor.

Bijdrager
    Sascha

Ja, oké, maar het scherm van een laptop is naar jou gericht hé. Als je je iPad platlegt op de bank, is het scherm naar boven gericht, en weerspiegelen de ambetante lampen aan het plafond erop.

Bijgevolg moet je, of er boven gaan hangen met je hoofd, of de iPad vastpakken en kantelen…

Ps: Ik heb ook een iPad (dus ik probeer geen onzin uit te kramen, maar gewoon een beetje mee te denken).

Bijdrager
    vanquish

Ik heb om deze rede een iPad 64GB G3 aangeschaft, om mij 17″ minder vaak te hoeven meeslepen. (zwakke rug)

Ik vind de iPad een geweldige machine voor in de trein, vakantie of om digitale teksten te lezen.
    Maar omdat ik nogal afhankelijk ben van AutoCAD (architectuur student) gebruik ik hem minder als ik had verwacht.

Ik weet niet wat voor studie jij doet, maar als naslagwerk is het heerlijk.
    Maar kijk even goed welke applicaties op de laptop je allemaal gebruikt…..

Pages werkt best prima, en ik werk gewoon op het scherm.
    Ik kan me voorstellen dat het met een los toetsenboard nog beter is.

Bijdrager
    vanquish

het originele apple hoesje maakt van de iPad een prima toetsenboard

Bijdrager
    Koetjesreep

En je typt veel sneller op een macbook en makkelijker met 10 vingers.
    Denk niet dat je het bijhoudt als de hoogleraar aan het woord is en jij zit nog met je eerste woord op je iPad.
    Lijkt me een vrije fail op een iPad, en tegelijkertijd kijk je op blackboard om iets te zoeken dat gaat echt veel beter op een macbook.

Bijdrager
    Sascha

Inderdaad, en als je dan een document van Blackboard download om er aan te werken enzo. Dat gaat toch beter op een MacBook.

Denk hierbij aan afbeeldingen van het net halen en deze invoegen in een document, grafieken exporteren, enzovoorts…

Bijdrager
    Erwal

Ik gebruik in mijn werk (advisering en projectmanagement) de app soundpaper voor aantekeningen waarbij ik gelijktijdig het geluid opneem en naar mezelf mail (ja weet ik, is krom maar het werkt goed). Ik koppel verder met dropbox, mobileme en google docs om daar mijn documenten op te halen. Verder Goodreader (maar zo groot zijn mijn pdfs dus niet), ibooks en instapaper pro. En de apple suite pages, numbers en keynote.

Heb overigens de meest kale iPad en die voldoet ruimschoots. Werkt als een zonnetje.

Moderator
    Poezenbeest

Ikzelf ben met een studie Fiscaal Recht bezig en ben ook aan het kijken naar de mogelijkheden om de iPad in te zetten. Ik heb wel gemerkt dat de MBA toch prettiger is en qua gewicht is het verschil niet wereldschokkend. Ook mijn school (Fontys) werkt met een blackboard en een draadloos netwerk en op dat portal heb ik op de iPad toch moeilijker toegang, ondanks de jubelberichten over de proef die ze daar draaien.

Wat ik wel voor elkaar heb gekregen is om mijn wettenbundels te vervangen door eBooks, wat in de tas al twee kilo scheelt aan papier. Ook heb ik alle sheets, enkele lesboeken en modulewijzers op de iPad gezet. eBooks maken vanuit Pages (desktop) gaat prima, je moet alleen wel bepaalde alinea-stijlen gebruiken.

Waar ik tegenaan loop is dat je niet snel tussen twee bestanden kan schakelen, bijvoorbeeld een PDF en een eBook, wat tijdens de lessen lastig is. ok merk ik dat de zoekfunctie in de PFD niet werkt met een index, waardoor elke zoekopdracht lang duurt en ook is het snel springen naar een pagina niet erg makkelijk. Ik zou de pagina’s ook onder elkaar willen hebben en helaas doet iBooks dat niet.

Wat dat betreft heb ik toch liever de MBA. Ik heb daar toegang tot al mijn bestanden, zowel online, als offline, ik kan zoeken in wetteksten en de links tussen verschillende artikelen werken daar ook. Het werkt gewoon allemaal makkelijker op de MBA dan op de iPad.

Als je toch wil gaan werken met de iPad, dan raad ik je wel aan om zoveel mogelijk te werken binnen Pages voor je teksten. Die kan makkelijk bestanden uitwisselen met iTunes en zo kan je allen beheren via de computer. Zelfstandig bestandsbeheer in Pages en elders op de iPad is nogal een karwei, nog een reden waarom ik ben ‘teruggestapt’ naar de laptop.

Inactief
    Anoniem

Allemaal heel geinig die vergelijkingen tussen een Macbook en een iPad. Met een iPad is het “leuk” typen hoor. Het gaat me redelijk tot goed af, maar ik zie me er zeker geen complete scriptie mee intypen. Wel goed voor mailtjes, wijzigingen en korte briefjes. Voor het “echte” werk is een fysiek keyboard nog steeds onmisbaar.

Bijdrager
    prullenbak

. Voor het “echte” werk is een fysiek keyboard nog steeds onmisbaar.

Mogen we er niet vanuit gaan dat imathieu thuis nog een normale computer heeft staan?

Ik zie trouwens in dit topic een soort van tweedeling tussen mensen die creatief omgaan apps en hoe die samen kunnen werken, en mensen die dat niet doen. Mensen die dat niet doen roepen: “laptop!!!” En mensen die dat wel doen, roepen: “ipad werkt prima!”.

’t punt is volgens mij : De iPad is géén vervanger van een computer. Maar als je onderewg een simpele computer nodig hebt, die niet al te ingewikkelde dingen hoeft te kunnen, is de iPad een prima oplossing. Mits je een beetje creatief ermee omgaat.

Bijdrager
    imathieu

Bedankt voor de reacties allemaal!
    Ik besef ergens ook wel dat de Macbook een meer rationele keuze is, maar ik heb toch besloten om voor de iPad te gaan.
    Ik studeer geneeskunde en hoef eigenlijk niet zoveel te noteren tijdens de lessen, dus dat argument van het fysieke toetsenbord valt weg (ik heb inderdaad nog een iMac staan hier die ik kan gebruiken voor het andere werk).
    Ik laat jullie weten hoe mijn ‘experiment’ me bevalt.:)

Bijdrager
    KarelWillem

Heg enige grote nadeel dat ik zie, en merk in het gebruik, is dat je lastig twee of meer boeken ‘naast elkaar’ kunt inzien.

Straks hebben we multitasking, maar dan zit je nog steeds met het feit dat je binnen bijvoorbeeld iBooks maar één boek open kan hebben.

Soms heb je nu eenmaal een naslagwerk nodig naast het boek dat je op dat moment gebruikt.

Maar problemen zijn er om opgelost te worden. En daar is vast wel iets creatiefs voor te bedenken.

Bijdrager
    Afroman

Een tweede iPad bijvoorbeeld.

Bijdrager
    freewilly134

Ik maak mij ook en beetje zorgen over de PDF-bestanden van 300 mb, en ik denk dat de iPad daar al moeite mee heeft…Je kan ze natuurlijk ook kleiner maken, want PDF-bestanden staan meestal op standaard, en als je die terug kan brengen in Adobe Acrobat naar kleinste bestandgrote. Dat zal al een hoop schelen, en zijn prima op een iPad te lezen en te gebruiken. Voor multitasking ff op november wachten, en ik denk dat Apple ook iBooks wel aan gaat passen daarvoor
    MVG
    Rob

Bijdrager
    chonazz

Ik zou ook voor de iPad gaan! In samenwerking met dropbox is het geniaal. En als je het typen eenmaal gewend bent moet je niet onderdoen voor een vast keyboard. Pdf’s van 300mb lijken mij ook te zwaar, maar als de geruchten kloppen zou Apple nog voor kerst een nieuwe uitbrengen, met waarschijnlijk iets meer power.
    Volgens mij heeft Apple de iPad ook uitgebracht voor dit soort werk, en gaat nu al prima, en gaat alleen maar beter worden.

Jonas

Bijdrager
    Trat

Voor dit soort grote PDFs zou een iPad met iets meer werkgeheugen wel lekker zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Hahahahahahahahahahaha…
    Daar komt meneer ‘ik heb geen iPad, maar wil wel meer geheugen’ weer.

Ik heb wél een iPad. En mijn iBooks staat helemaal volgepropt met PDF’s in alle maten en soorten.
    En ik snap nog steeds dat geheugen-probleempje niet die mensen schijnen te (willen?) hebben.

Bijdrager
    Trat

Maar jouw advies is niet helemaal objectief, is gebleken. Is het niet uit winstbejag, dan is het wel uit cognitieve dissonantie.

Jij zou trouwens een gouden carrière als clown kunnen beginnen, wist je dat? Dat gelach van je: magistraal! Bassie kan het niet beter doen.

Anywaytjes. Open je vaak 300mb pdfjes in iBooks (in alle soorten en maten) op je iPad? Ik straks wel!

Bijdrager
    KarelWillem
    Trat op 17 september 2010

A: Maar jouw advies is niet helemaal objectief, is gebleken…
    B: Open je vaak 300mb pdfjes in iBooks (in alle soorten en maten) op je iPad?…

A: Ik heb al maanden een iPad. Gewoon dagelijkse bevindingen die ik hier plaats.

B: Ja.**

Maar jij denkt, zonder ooit een iPad in huis te hebben gehad, het toch beter te weten.
    Dat is interessant.
    Maar toch minder relevant dan de bevindingen van iemand die een iPad wél dagelijks gebruikt.

(Ik verkoop overigens geen iPads.):wink:

edit:
    **Nu is dit een beetje aangedikt. Maar ook niet echt iets wat realistisch is.
    Ik heb wat voorbeelden opgezocht:
    – boek met afbeeldingen van 778 pagina’s: 37 mb
    – full colour magazine wat ik maandelijks naar de drukker doe: 64 mb
    – handleiding van 200 pagina’s: 9 Mb
    – MacWorld oktober 2010: 35 mb
    – Donald Duck Pocket: 48 Mb

Bijdrager
    Trat
    KarelWillem op 17 september 2010

A: Ik heb al maanden een iPad. Gewoon dagelijkse bevindingen die ik hier plaats.

A: Persoon naast mij heeft er destijds eentje uit Amerika gehaald. Ligt sinds de iPhone 4 ergens op een kast, maar toch redelijk veel ervaring mee gehad.

B: Ja.**

**Nee dus of tel je ze maar allemaal bij elkaar op? Zelfs dan kom je er niet. TS had het over 300MB bestand. Jij noemt:

– boek met afbeeldingen van 778 pagina’s: 37 mb
    – full colour magazine wat ik maandelijks naar de drukker doe: 64 mb
    – handleiding van 200 pagina’s: 9 Mb
    – MacWorld oktober 2010: 35 mb
    – Donald Duck Pocket: 48 Mb

Maar jij denkt, zonder ooit een iPad in huis te hebben gehad, het toch beter te weten.
    Dat is interessant.

Nee, lees mijn verklaring. Maar maakt niet: dit is het internet, iedereen kan zeggen wat hij wilt…

Maar toch minder relevant dan de bevindingen van iemand die een iPad wél dagelijks gebruikt.

Subjectief…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.