19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    erwin85

iPad beveiligen voor gebruik in bibliotheek

Een kennis van mij werkt in een bibliotheek. Ze zitten er aan te denken om enkle iPad’s aan te schaffen. Deze willen ze gaan uitlenen aan bezoekers.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om de iPad te beveiligen zodat de bezoeker niet bij de bestanden kan komen die op de iPad staan en dat het niet mogelijk is om nieuwe bestanden(films, e-books) er op te zetten. Dit moet alleen mogelijk zijn door de bibliotheek zelf.

De bezoekers kunnen dan een iPad lenen waar bijvoorbeeld 1 of meerdere boeken/films op staan.

Ik ben benieuwd of dit mogelijk is.

Bijdrager
    Pieterr

Dat beveiligen gaat je niet lukken, ben ik bang. Als je dit wilt gaan doen, zou je iedere keer als mensen de iPad terugbrengen, de complete software er weer schoon op moeten zetten voor de volgende klant.

Bijdrager
    Hansi2124

Je kan geen “Gastgebruiker” aanmaken, zoals op een Mac?

Bijdrager
    Ostinato

Ik zou contact opnemen met Apple. Er zijn mogelijkheden voor bedrijfsspecifieke applicaties op de iPhone, het zou goed kunnen dat je ook iets dergelijks voor iPads in een bibliotheek kunt regelen. Misschien zijn er ook wel mogelijkheden om rechten van gebruikers te beperken. Maar het kan in ieder geval niet op een huis-tuin-en-keuken-iPad uit de winkel.

Bijdrager
    Yaris

@Hansi2124: op een iPad zijn meerdere gebruikersaccounts niet mogelijk.

Bijdrager
    Pieterr

@Hansi2124: Je kunt helemaal geen verschillende gebruikers aanmaken op de iPad. Dat is een van de opties die vaak gemist wordt (bv binnen een familie).

EDIT: Yaris was 25 seconden eerder!:lol:

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, okay. Inderdaad een gemis!

Bijdrager
    erwin85

hmm dat is jammer. Kijk het is geen probleem om elke keer als de iPad terug is in de bibliotheek hem te restoren, maar het gaat er vooral om dat de gebruiker niets kan downloaden op de iPad of dingen er af kan halen.

Bijdrager
    Yaris

Het lijkt me trouwens geen goed idee dat een bibliotheek iPads uitleent zodat de mensen er boeken op kunnen lezen. In de tijd dat je nog video’s moest gaan huren in de videotheek kreeg je toch ook geen videospeler mee?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, dan gaat het niet werken, denk ik. De gebruiker heeft een wachtwoord nodig om de iPad in gebruik te nemen en eenmaal dat wachtwoord wetende, kan hij/zij alles doen met die iPad….
    Maar inderdaad: misschien weten ze bij Apple of daar een oplossing voor is.

Bijdrager
    Yaris

Het enige dat je kunt doen is de beperkingen instellen.

Bijdrager
    Yaris

Maar wachtwoorden en beperkingen zijn zinloos want de gebruiker hoeft maar een restore van de iPad te doen en hij kan ermee doen wat hij wil.

Bijdrager
    erwin85

oke het is dus een keuze van de bieb. Want de bieb kan hem ook weer helemaal schoon halen door een restore uit de voeren.

Bijdrager
    KarelWillem
    Yaris op 03 september 2010

… In de tijd dat je nog vide\’s moest gaan huren in de videotheek kreeg je toch ook geen videospeler mee?

Nee?? Je bent vast wat jonger dan ik.
    Want alle videotheken hier verhuurden ook de spelers, voor al die mensen die er thuis nog niet één hadden.

Yaris op 03 september 2010

Maar wachtwoorden en beperkingen zijn zinloos want de gebruiker hoeft maar een restore van de iPad te doen en hij kan ermee doen wat hij wil.

Hardware-slotje op de dock-connector helpt al een heel eind. Dan zit je alleen weer met het feit dat mensen hem thuis niet aan het stroom kunnen hangen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik kan het alleen maar met Yaris eens zijn: dit lijkt mij de reinste onzin!

Wil een bieb met eBooks aan de slag, dan kunnen ze goedkope(re) eReaders uitlenen, zoals ze in Almere doen. Maar een slecht te beveiligen, gemakkelijk te slopen, duur en diefstalgevoelig apparaat als de iPad lijkt me een erg slecht idee. Dat roept om tranen.

In Almere moet je geloof ik vijftig pop borg achterlaten voor de eReaders die je leent. Wat wil deze bieb dan doen voor de iPads? Honderd euro borg vragen? Dat gaat geen gek doen hoop ik!

Buiten dat…

Helaas is het inderdaad zo dat de enterprise tooling van Apple voor iOS apparaten enorm achterblijft op de concurrent. Het is inderdaad niet mogelijk om een gebruiker keihard buiten het systeem te sluiten, zodat hij/zij alleen kan wat jij wilt. Sterker nog, als je niet uitkijkt is zelfs een jailbreak simpel uit te voeren en komen ze helemaal gemakkelijk in het systeem. Wat mij betreft nog echt niet geschikt voor het grote bedrijfsleven als het op beheer aankomt.

Bijdrager
    @RoRoNL

Er schijnen talloze tablets op het punt van uitbrengen te komen deze resterende 4 maanden van dit jaar.

Mogelijk is een tablet met iets als Android veel meer in te richten voor jullie gebruikerswensen.
    Of is dit vloeken in deze kerk?;)

Bijdrager
    michelvdb

Geef mij maar het échte spul, een op echt papier goed gebonden boek bvb.:razz:

Bijdrager
    @RoRoNL

Ze willen er ook films mee uitlenen. Tegenwoordig is een bieb, om te kunnen overleven, veel meer dan alleen maar een dode bomen kast.

Bijdrager
    michelvdb

Film kijken? The real stuff is in de bioscoop te zien. Elk ander klein schermpje is ersatz…:razz:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.