13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Aardsengel

iPad als werkpaard

Voor mijn werk ben ik geïnteresseerd naar de implementatie van de iPad in het werkveld. Dit betreft zowel de dagelijkse praktijk als ook kosten van invoering en hardwarematige ondersteuning en consequenties voor het lokale netwerk. In aanvang zal het gaan om ongeveer 150 mensen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    JaNiintendo

Wat wil je precies ermee doen? Het web gebruiken? En, onthoud, iOS ondersteunt geen Flash.

Inactief
    Anoniem

Misschien is dit iets?

Bijdrager
    Aardsengel

Een doorsnee gebruiker zal in ieder geval het volgende moeten kunnen doen:

Alle voorkomende werkzaamheden binnen zijn functie op een verantwoorde manier uitvoeren.:lol:

Het profiel van de ideale gebruiker verandert niet door de invoering van iPad. Een overweging voor het invoeren van de iPad is het mobieler maken van collega’s, minder papier op de werkvloer, altijd alle documenten en informatie beschikbaar. Als je het mij persoonlijk vraagt word ik alleen al blij van de gedachte dat het aantal zichtbare werkstations afneemt. Geen kabels of ander onooglijke apparatuur. Ik ben mij er overigens wel van bewust dat beeldschermmaat en het gebrek aan een toetsenbord lastig kan zijn. Waar ik ook benieuwd naar ben hoe het schaalbaar is.

Bijdrager
    Aardsengel
    THX-1138 op 11 januari 2011

Misschien is dit iets?

Thnx, goeie tip.

Bijdrager
    iCom

Zolang je die werkzaamheden niet gaat specifiëren kunnen we je geen goed advies geven…

En niet ‘alles’ kan op de iPad:wink:

Bijdrager
    Jeffry

Wat bedoel je met hoe het schaalbaar is?

Toetsenbord kan erop, via Bluetooth en een speciale. Waar je alleen nog mee zit in NL is de arbo wetgeving denk ik. Daar bestaan eisen voor en zal een iPad voor bijv langdurig beeldschermverbruik niet aan voldoen. Verder blijft natuurlijk de vraag wat je wilt dat je medewerkers er mee doen. Beperkt t zich tot wat office werk?

Ik vind het in ieder geval geen vervanging van een werkstation. Ik zou er zelf geen dag achter willen zitten. Maar in de ondersteuning erg fijn en makkelijker mobiel dan een laptop. Hoewel het wel afhangt van hoe je de laptop gebruikt. Onderweg werk je vind ik fijner op een iPad. Is je laptop eigenlijk een draagbaar werkstation werkt dat misschien weer beter…

Technisch bezien moet je draadloos netwerk het natuurlijk aankunnen mocht alles nu nog op kabels draaien. En zorg voor voldoende bereik… Dat mis ik bijv nu bij mijn werkgever.

Bijdrager
    Aardsengel

Geen van de gebruikers voor wie dit bedoelt is zit de hele dag achter de computer. Administratie, secretaresse en werknemers die 8 uur per dag afhankelijk zijn van van een uitzicht op een beeldscherm zijn niet direct de doelgroep van dit project. Overigens kan ik mij voorstellen dat een combinatie met een dock zoals je dat hier (http://pogue.blogs.nytimes.com/2011/01/07/an-android-phones-alter-ego/) beschreven ziet een optie zou moeten zijn. Met andere woorden, geef een iPad en daar waar nodig een toetsenbord en een flink beeldscherm erbij. Of dat technisch kan valt te onderzoeken.

Bijdrager
    gipsman

Toch nog wat zwakke plekken.
    Geen volwaardige mappenstructuur, nog geen betrouwbare
    printfunctie, nog gebrekkige mailapp (bv.bijlagen gaan moeilijk).
    Geen Office voor iPad is voor velen ook struikelblok.
    Boekhouden, site beheren, internetbankieren, dit zijn dingen
    die m.i. beter op een mac of mbp gaan lukken.
    Maar zeer zeker zijn er professionele omgevingen waar de
    ipad wel van pas komt.Ik denk o.m.aan horeca,onderwijs,
    handel,journalistiek,…
    En helaas is een iPad geen stand alone apparaat.

Bijdrager
    1984
    Aardsengel op 11 januari 2011

Met andere woorden, geef een iPad en daar waar nodig een toetsenbord en een flink beeldscherm erbij. Of dat technisch kan valt te onderzoeken.

dan moet je geen iPad kopen (bekijk de specs eens en of die voldoen voor een werkpaard, Het
    U1 concept zou het wel mogelijk maken.

Bijdrager
    Aardsengel

Een papierloze organisatie worden vind ik een mooi streven.:innocent:
    Jouw andere bezwaren vind ik waardevol en lastig maar zijn een aantal ervan niet op te lossen met server georiënteerd werken? Alle documenten staan op een server. Jouw mailbezwaar onderken ik, we werken nu met groupwise en dat zal niet veranderen. Office for iPad is een gemis maar wellicht wennen mensen snel aan alternatieven? Er zijn flink wat haken en ogen maar ik vind het een onderzoek waard.

@1984, thnx

Moderator
    Poezenbeest

Ik denk dat je heel erg moet kijken naar de voordelen ten opzichte van normale werkstations. Als het alleen maar esthetisch is, dan zou ik eerder kijken naar mooiere computers en niet naar alternatieven. Overigens kunnen die ook gewoon draadloos werken natuurlijk.

Als mobiliteit je drijfveer is, dan denk ik dat je al snel aan een app toekomt. je zal de ipad softwarematig met name moeten aanpassen aan het werkveld. Als bijvoorbeeld vertegenwoordigers er op uit gaan, dan moet er een app komen waar zij prijslijsten in kunnen zien en waar zij orders kunnen opnemen of notities kunnen maken. Dit kan uiteraard ook een WebApp zijn.

Zo kan ik mij bijvoorbeeld voorstellen dat de politie die dingen op straat gaat gebruiken om bekeuringen mee uit te schrijven, ze hebben de mogelijkheid om een situatueschets te maken, meteen de locatie te koppelen etcetera, maar ze hebben daar wel een eigen app voor nodig die alles aankan en ook meteen allerlei dingen (kentekens, identiteitsgegevens) kan opzoeken. Het biedt veel voordelen ten opzichte van het huidige werk.

Ik kan me niet voorstellen dat in een doorsnee kantooromgeving je er iets mee opschiet om iPads te gebruiken, aangezien het meeste werk daar niet mobiel is en de iPad dan geen voordelen biedt ten opzichte van normale computers. Ik zou dan eerder kijken naar aanpassingen dan naar alternatieven.

Bijdrager
    Soedjono84

Ik heb mijn 32GB iPad uitgebreid met een 3G abonnement.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.