30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Zweef

IPad Air overleden, koop maar een nieuwe.

Eerste generatie iPad Air, vier jaar geleden nieuw gekocht, netjes behandeld, nooit zelfs maar gevallen of de accu onder de 10% gehad. Werkte perfect, gebruikte hem voor mijn werk. Tot de vakantie prima werken, bij terugkomst niks meer doen. Aan de lader gehad, alle toetscombinaties geprobeerd, nada.

Naar de lokale premium service provider, moederbord overleden, oplossing: koop maar een nieuwe, geen enkele vorm van coulance of garantie.

Bravo Apple, de zoveelste teleurstelling.

Bijdrager
    iquik

Een moederboord overlijdt niet zomaar. Heb je al geprobeerd hem een uurtje aan de lader te leggen?

Bijdrager
    Shmoo

Je hoeft geen nieuwe te kopen hoor, voor 150,- mag je de mijne hebben, die hier heel eenzaam in de doos ligt te liggen. 😇

Bijdrager
    Macfannijmegen

Ik snap dat het ook na 4 jaar teleurstellend is als een apparaat kapot gaat, maar om nou teleurgesteld te zijn in de service…. Je koopt zakelijk voor nog geen 300 euro weer een nieuwe. Kun je er wellicht weer 4 jaar tegenaan!

En anders koop een keer een Android tablet, horen we later wel hoe dat bevallen is;)

Bijdrager
    Absrnd

Al een Apple store binnengelopen ?

En na 4 jaar krijg je nergens garantie, alleen als het apparaat een langere levensduur zou moeten hebben, maak je wel kans.

Bijdrager
    KarelWillem

Tsja, het is geen wasmachine of auto.

Dergelijke gebruikers-elektronica is na vier jaar toch echt wel een beetje afgeschreven.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je heel snel een verkeerde verwachting krijgt. Ik bedoel, als je een Mac thuis hebt staan die na 8 jaar ‘nog steeds voldoet’ een iPhone waar je na 5 jaar nog steeds mee rondloopt en er nog als nieuw uitziet omdat ‘ie nog nooit uit zijn veilige hoesje is geweest. En ga zo maar door…. dan denk ik dat je na een bepaalde periode er gewoon standaard vanuit gaat dat alle producten van Apple 10 jaar meegaan en ze daarna nog 200,- opleveren.

Soms zit het mee – soms zit het tegen.

Bijdrager
    Zweef

<p class=”cite”>iquik op 5 september 2018 om 13:51</p>
    Een moederboord overlijdt niet zomaar. Heb je al geprobeerd hem een uurtje aan de lader te leggen?

Toch wel, zoals gezegd, voor de vakantie nog feilloos, dood na twee weken in de kast liggen.

Bijdrager
    trabant

Tamagotchi’s gaan ook dood als je ze geen aandacht geeft.

Bijdrager
    Zweef

<p class=”cite”>KarelWillem op 5 september 2018 om 14:28</p>
    Tsja, het is geen wasmachine of auto.

Dergelijke gebruikers-elektronica is na vier jaar toch echt wel een beetje afgeschreven.

Weet ik wel, maar toch, gewoon een beetje gefrustreerd dat het ding na jaren feilloos werken in ene dood is, en dat repareren achterlijk duur is, feitelijk koop je gewoon een nieuw, inmiddels verouderd model. Duurzaam is wat anders zal ik maar zeggen.

Bijdrager
    trabant

Weet je hoe Kromhout (scheepsmotoren) failliet is gegaan? Het spul was niet kapot te krijgen.

Bijdrager
    KarelWillem

Zweef op 5 september 2018 om 15:45

Duurzaam is wat anders zal ik maar zeggen.

Als we gaan voor ‘duurzaam’ dan moeten moeten we zeker geen elektronica kopen.

Smartphones, tablets, TV’s, computers, etc. zijn per definitie artikelen waarvan je bij voorbaat weet dat ze eindigen op een grote stapel in India of zo.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het moederbord moet worden vervangen kun je rustig stellen dat de computer vervangen moet worden want het moederbord is de computer.

Garantie heb je na vier jaar niet meer en coulance kun je hooguit verwachten als het om iets lulligs gaat dat jou schuld was maar ben je b.v. een goede klant dan zien ze het wel eens door de vingers.

Dit gezegd hebbende is het wel zuur als een moederbord na slechts vier jaar de geest geeft want je mag er meer van verwachten gezien het prijsverschil met de veel goedkopere concurrenten. Helaas bestaan er voor zover ik weet geen richtlijnen over de verwachte levensduur van dit soort producten omdat dit nooit geanalyseerd is. Bij o.a. wasmachines ligt dit anders omdat die makkelijker getest kunnen worden op slijtage. De consumentenbond hield ooit een enquête onder consumenten en daaruit blijkt dat computers na gemiddeld 5 jaar afgeschreven werden met als belangrijkste reden een technisch mankement. Maar aangezien er niet per merk naar werd gekeken mag je verwachten dat de duurdere (Apple dus) doorgaans langer dan 5 jaar mee gaan. (Gemiddeld heb ik mijn inmiddels 5 Mac’s 6 tot 7 jaar gebruikt maar geen ervan werd vervangen vanwege een ernstig mankement)

Bijdrager
    Niels

Erg vervelend, maar niet absurd gezien de leeftijd. Bij een Apple Store krijg je misschien nog coulance, maar dan zul je wel met een andere houding (een beetje vriendelijker dan dat je hier uit je post laat blijken) de winkel in moeten stappen. Ga ervan uit dat je niks krijgt, dan kan het alleen maar meevallen.

Bijdrager
    Nosferius

Ik ben het er persoonlijk wel mee eens dat 4 jaar weinig is voor een tablet. Of dat daadwerkelijk gaat vallen onder je recht op een deugdelijk product? Ik weet het niet. Maar misschien, hieronder een link naar wat voorbeelden.

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/garantie-op-vervoermiddel/europese-garantie-en-nederlands-recht-op-deugdelijk-product

Bijdrager
    TheBigZ

Zweef op 5 september 2018 om 15:43

Toch wel, zoals gezegd, voor de vakantie nog feilloos, dood na twee weken in de kast liggen.

Was dat tijdens die hete zomer?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Hier hetzelfde met een ipad mini. Ik gebruik m nauwelijks, maar zonder aanwijsbare reden doet hij het helemaal niet meer.

Bij de Apple Store krijg ik nooit wat voor elkaar, tenzij ik mijn dochter stuur.

En bij andere reparatie-clubjes bleek het inderdaad het moederbord te zijn, en dan kunnen ze verder niks meer…

Is toch wel zuur vind ik. Wegwerpmaatschappij. Wordt onze ondergang.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>TheBigZ op 5 september 2018 om 18:55</p>

Een opgeslagen iPad Air wordt gegarandeerd van -20 tot +45 °C. Uren in de volle zon kan het heter worden dan dat maar niet op een schaduwrijke plek. Het hangt er dus vanaf waar de iPad precies lag. M.a.w: stond die kast geregeld in de volle zon of niet. Maar zelfs dan zal in een afgesloten kast de temperatuur waarschijnlijk niet boven de 45 uitkomen omdat een deel van het zonlicht gereflecteerd wordt en stilstaande lucht (in die kast dus) een slechte warmtegeleider is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Garantie is gewoon 2 jaar… gaat iets daarna stuk dan heb je gewoon pech! Niet zeuren over coulance of geen garantie. En dan eindigen met bravo apple is helemaal bs. Grow up en koop gewoon een nieuwe.

Bijdrager
    Zweef

<p class=”cite”>TheBigZ op 5 september 2018 om 18:55</p>

Het is hier in huis niet boven de 30 graden geweest, hij ligt altijd veilig in een donkere kast.

Bijdrager
    Zweef

<p class=”cite”>Shyos op 5 september 2018 om 22:24</p>
    Garantie is gewoon 2 jaar… gaat iets daarna stuk dan heb je gewoon pech! Niet zeuren over coulance of geen garantie. En dan eindigen met bravo apple is helemaal bs. Grow up en koop gewoon een nieuwe.

U werkt bij Apple?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het klopt dat de garantie twee jaar is maar de rest van je reactie is juist b.s. Van elk product mag je (in de EU) een zekere levensduur verwachten. Gaat iets beduidend sneller stuk dan heb je nog steeds bepaalde rechten afhankelijk van het product. Als b.v. 1 jaar na de garantie iets stuk gaat (of zelfs na 4 jaar) dan kun je nog steeds verhaal halen. Maar nogmaals dat is afhankelijk van het product. Een wasmachine waarvan je mag verwachten dat die toch al gauw verscheidene jaren mee mag gaan mag niet na slechts een jaar of 3,4 stuk gaan. Je kunt dan aanspraak maken op het recht van een deugdelijk product zoals vastgelegd in het EU consumentenrecht. Het enige punt bij elektronica en dan met name computer elektronica is dat de te verwachtte levensduur nogal vaag is en men snel geneigd is de klant het volle pond te laten betalen i.p.v. een deel omdat het product mogelijk dus ondeugdelijk was. Het is overigens wel zo dat hoe ouder het apparaat hoe meer je zelf moet betalen (en bewijzen) en het mag voor de hand liggen dat zelf aangebrachte schade je kans aanzienlijk verkleint.

Bijdrager
    GoeieDag

Je beschrijft het niet helemaal goed: de EU geeft 2 jaar garantie, en juist NL wijkt daar (positief) van af met het door jouw omschreven ‘conformiteitsbeginsel‘. Netto is je verhaal natuurlijk correct.

Bijdrager
    Brombeer

Hoe dan ook: je recht hebben en je recht krijgen zijn twee verschillende dingen en dat tril/bil/veeljard dat Apple onlangs aan beurswaarde geboekt heeft, moet ergens vandaan komen. Onder ander door op kostenposten als garantie en klantenservice te bezuinigen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als Apple ‘bezuinigt” op garantie dan betekent dit feitelijk dat ze zich niet aan de EU regels houden en daar hebben ze al eens een boete voor gekregen. Het grootste deel van wat Apple in kas heeft (dat is iets heel anders dan de beurswaarde!) komt voornamelijk door belastingconstructies zodat Apple (en veel andere grote bedrijven) netto veel meer overhouden. Het overige deel komt natuurlijk door de grote marges op de producten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>GoeieDag op 6 september 2018 om 01:05</p>
    Je beschrijft het niet helemaal goed: de EU geeft 2 jaar garantie, en juist NL wijkt daar (positief) van af met het door jouw omschreven ‘conformiteitsbeginsel‘. Netto is je verhaal natuurlijk correct.

Ik had ook alleen maar nl in gedachten maar ik meen dat België iets vergelijkbaars heeft maar dan minder breed.

Bijdrager
    GoeieDag

Brombeer op 6 september 2018 om 01:16
    Hoe dan ook: je recht hebben en je recht krijgen zijn twee verschillende dingen en dat tril/bil/veeljard dat Apple onlangs aan beurswaarde geboekt heeft, moet ergens vandaan komen. Onder ander door op kostenposten als garantie en klantenservice te bezuinigen.

Waarom zou Apple Sinterklaas moeten zijn? Omdat ze hun financiën goed voor elkaar hebben? Natuurlijk zou ik ook willen dat ze zo’n ding nog gratis repareren na 4, 5 jaar. Maar de praktijk is dat geen enkel bedrijf dat doet; overal moet je het volle pond betalen. Goed balen, maar waarom wordt er altijd gedacht dat Apple het anders moet doen? Is het soms omdat we hier op een site zitten van gebruikers/liefhebbers en daarom denken dat we allemaal vriendje van Tim Cook c.s. zijn?!

Ik heb in mijn leven helaas al heel wat moeten reclameren; bij Apple en elders. En dan in toch mijn ervaring dat Apple het meest coulant by far is. Neemt niet weg dat ik ook niet af en toe baal van dit soort situaties.

Bijdrager
    Brombeer

Wat het eigenlijke probleem is, is dat dat hele apparaat eigenlijk uit één onderdeel bestaat, dat in in zijn geheel moet worden uitgewisseld. Zou het volstaan om voor een fractie van de prijs één zo’n hagelslagje op die printplaat te vervangen, dan doet het voor de consument al een stuk minder zeer.

Maar nog los van de kennis die daarvoor nodig is, is het ook nog eens zo’n gepriegel dat je daar mijten voor zou moeten trainen en als een iPad modulair van opbouw was geweest, zat je met een doos op schoot en dat is dan weer poes-onvriendelijk.

’t Is altijd wat.

Bijdrager
    Jelle

Dat is volgens mij wel een wat ongenuanceerde reactie. 4 jaar is echt heel kort toch? Het zijn hele dure producten waar je ook best iets van mag verwachten. En de manier waarop grote bedrijven zoals Apple werken is niet heel verstandig. Door een apparaat langer te ondersteunen en een betere langere garantie te geven komen deze ‘oudere’ apparaten minder snel op de stort en zijn de klanten ook nog eens meer tevreden waardoor deze terug blijven komen. Jammer dat zo’n groot bedrijf dat niet opmerkt, een gemiste kans zeg maar…

Bijdrager
    GoeieDag

Ja Brombeer, was een mens ook maar modulair van opbouw; ik zou best graag wat nieuwe onderdelen willen in-klikken. Ook hier geldt: helaas…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.