13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager

    Bijdrager
    hokkie

    Dat is altijd een lastig verhaal. Een klant heeft het recht om apparatuur thuis te “proberen”, maar kan een ander persoon met een probleem opzadelen. Ik zou terug gaan naar de mediamarkt en/of het probleem telefonisch voorleggen aan Apple NL.

    Bijdrager
    flyinghigh

    Ik denk je de koop mag ontbinden, omdat je niet volledig bent geïnformeerd over de iPad. De garantie via Apple is al ingegaan en men is dat bewust dan wel onbewust vergeten te vertellen bij Media Markt. Op basis van die informatie had je de koop niet gedaan. Een eventuele reparatie via Apple rechtstreeks gaat hoogstwaarschijnlijk sneller dan via MediaMarkt. Je mist nu een paar maanden.

    In het consumenten recht spreekt men van dwaling:

    Bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken, in het burgerlijk recht meestal bij koopovereenkomsten. En deze onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn, dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten. (Wikipedia)

    Maar goed, misschien kun je het wel op een akkoordje gooien. Extra korting, of gratis een Apple Care erbij. Anders blijft MM ook zitten met een onverkoopbaar exemplaar. Denk in oplossingen die voor beide partijen interessant kunnen zijn. Succes.

    Bijdrager
    Col

    Ik ga al lang niet meer naar MM (2 jaar) omwille van hun praktijken. Deze keten maakt structureel gebruik van deze praktijk nl. het als nieuw wederverkoper van artikelen die om een of andere reden teruggenomen en hersteld zijn. Dit bleek uit consumentenprogramma’s op de Belgische en Duitse televisie. Trouwens, MM is zeker niet goedkoop. Af en toe een kleine korting maar ja, het is er dan ook naar.
    Nee, naar MM gaan: je bent gek!

    Bijdrager
    Soulshaker

    @ MartijnH , Waarschijnlijk was de 30 euro korting juist omdat hij al uit de verpakking was gehaald.
    Op zich kan er niets mis zijn met apparaat . Misschien beviel het de vorige koper niet zo ; of was het een fout nieuwlaar/kerstcadeau.

    Hoe dan ook heb je 2 jaar garantie op de ipad , dat is media markt verplicht. , indien je hem niet gaat omruilen natuurlijk.

    Bijdrager
    Frank Visser

    Wat Soulshaker zegt, ongeacht wat, MM moet je 2 jaar garantie geven, ondanks die al bij Apple geregistreerd staat. Dat gaat in vanaf dat jij je bon meekrijgt bij de kassa. Als je er ontevreden over bent, is de MM verplicht om jou je geld terug te geven als jij binnen 2 weken afziet van de koop.

    Het is aan jou, bespaar je die 30 euro, heb je alsnog 2 jaar garantie. Alleen Bij Apple zelf heb je die 3 maanden garantie minder.
    Of retourneer de iPad en koop een splinternieuwe voor de gewone prijs.

    Bijdrager
    SunKeeper

    Dit kan inderdaad wel eens voorkomen.

    Zorg dat je de iPad registreert op je Apple ID zo snel mogelijk na de aankoop. Dit kan hier: supportprofile.apple.com (is er nog niet officieel in Nederland, maar je mag het wel gebruiken)

    De Mediamarkt blijft verantwoordelijk voor de garantie tot half april 2016. Dit zijn ze sowieso verplicht i.v.m. dat Apple vast houdt aan een éénjarige garantie en de Mediamarkt aan twee jaar.

    Bijdrager
    Frank Visser

    Nee helaas zo werkt het dus niet. MM is niet verplicht om je geld terug te geven. Sowieso betaal je daar voor! (denk aan schoonmaakkosten en 10 procent van de nieuwprijs).

    Hmm. Als iets normaal in de verpakking zit in ieder geval.
    Kan me voorstellen dat ze inderdaad geld rekenen voor het feit om iets opnieuw te verpakken en schoon te maken.
    Maar dat is dan aan jezelf. Echter, dat die geregistreerd staat kan je pas achterkomen als je het product, in dit geval jou iPad uit de verpakking gehaald hebt. Daar kan jij dus niks aan doen, weet niet of ze je dan nog kunnen verplichten om geld te betalen bij teruggave. Ondanks dit geen defect is, moet ook dit toch ergens onder vallen?

    Het kan niet zo zijn dat je een product alleen nog kan retourneren als je daarvoor schoonmaakkosten etc. moet betalen als je op een probleem stuit wat je alleen kan constateren nadat iets uit de verpakking is gehaald, ondanks het geen defect is. Maar wel temaken heeft met jou garantie. Echter is dit zo’n uitzonderlijk iets dat dit een lastig verhaal is.

    Bijdrager
    SunKeeper

    De benaming voor zo’n taak is restockingkosten. (opnieuw geschikt maken voor verkoop)

    De verantwoordelijkheid ligt bij de winkel om dit behoorlijk uit te voeren. Op een zodanige manier dat de uiteindelijke koper van het exemplaar onmogelijk kan ontdekken dat het eerder geopend/verkocht is.

    Normaal gesproken vervalt het retourrecht als de verzegelingen verbroken zijn (dat wordt aangeduid met ” retourneren in ongeopende verpakking”) je kan het dan in overleg met de winkel toch retourneren, onder voorwaarde dat je een bepaald percentage van het aankoopbedrag betaalt voor de restocking. Je krijgt dan dus niet het volledige aankoopbedrag terug.

    Als een winkel zelf niet een goede restocking kan uitvoeren, kan dit via de leverancier, exemplaar wordt dan RMA gestuurd.

    Echter bij een iPad heb ik dit zelf ook wel eens moeten uitvoeren. Als alles nog compleet is, is dat geen probleem. Je wist de iPad volledig, met een speciaal doekje haal je de vingerafdrukken weg en zet je het plastic er weer omheen. Vervolgens pak je een andere uit de voorraad en controleer je of de inhoud van de doos exact overeen komt, ook de volgordes van boekjes etc. Klaar.

    Het plastic wat namelijk rond de doos zit dient alleen om invloed van luchtvochtigheid tijdens distributie naar de winkels te beperken. Het valt niet onder de verpakking zelf.

    Bijdrager
    slewes

    Plastic terug om iOS device doen. Geen beginnen aan (uit dagelijkse ervaring) Benieuwd welk truukje je daarvoor gebruikt hebt.

    Bijdrager
    Gezalfde

    Ik heb dit ook gehad, vervolgens een nieuwe gekregen (ik weigerde de garantie van MM dat zij alsnog volledig de garantie zouden dekken, omdat ik geen 2e handsspul wilde).

    Bijdrager
    Gezalfde

    Wat je moet doen is naar de MM gaan, naar de klantenservice, stampij maken en dan krijg je wel een nieuwe. Zij willen er ook zo snel mogelijk vanaf zijn zodat andere klanten in de winkel hier geen weet van krijgen.

    Bijdrager
    SunKeeper

    Iets met een sloot en een oude koe..?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.