16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    yxs

iPad air 2 of iPad mini 4?

Mijn iPad mini 2 is een beetje traag aan het worden voor sommige zaken.
    Ik zou ‘m willen upgraden, maar twijfel nu tussen een air 2 of mini 4, beiden kosten voor 32gb exact even veel…

De schermgrootte maakt mij eigenlijk niet uit, het is toch vooral voor thuisgebruik. De iPad pro hoeft niet, het moet enkel dienen voor wat browsen en internetbankieren. Zeer sporadisch wat simpele fotobewerking.

Zijn er, op de schermgrootte na noemenswaardige verschillen? Mini 4 is nieuwer als ik me niet vergis maar vanbinnen hetzelfde?

Ik zou kunnen wachten op eventuele nieuwe modellen in het voorjaar, maar Apple heeft met hun meest recente producten niet meteen een glimlach op mijn gezicht kunnen toveren, dus ben ik een beetje bang dat ze de volgende generatie iPad ook om zeep zullen helpen en er een fortuin voor vragen.

Moderator
    Mac Daddy

Ze staan naast elkaar op de Apple website.
    http://www.apple.com/nl/ipad/compare/
    De iPad Air 2 heeft een iets snellere chip A8x vs. A8. (Grafische prestaties zit meer verschil in) En inderdaad een groter scherm en door de grootte ook een grotere batterij. That’s it.

Bijdrager
    gipsman

128GB is vlgs. mij een betere keuze, welke het ook is. Zo kun je ook de echte bestanden van een grote fotocollectie opslaan ipv. de thumbnails van iCloud. Duurder natuurlijk, maar ik heb mij al iedere keer beklaagd dat ik 16GB of 32GB koos ipv. grotere opslag.
    De gewone iPad is uiteraard het ‘iconische’ model, maar als e-reader bv. is de mini handiger en de grote iPad Pro 12.9 is het zgn. werkpaard. Ik heb de mini,zelfs nog de 1, voor lezen, mails en internet, de pro 12.9 voor al de rest. De pro is supersnel en het scherm een juweeltje. OK ècht PRO is het wellicht niet, al hangt dit toch af van wat je met PRO precies bedoelt.

Bijdrager
    yxs

Ik heb momenteel ook 32gb en da’s altijd al ruim voldoende geweest…
    De echte fotobewerking gebeurt op de mac, de ipad dient enkel om een snapshot wat bij te schaven voor sociale media. Vandaar de keuze tussen een mini 4 of air 2, de pro is hiervoor overkill (& overpriced).

De mini bevalt me zeker wat formaat betreft hoor, maar nu hij niet meer elke dag mee naar de unief hoeft, mag het ook wat groter, het maakt niet zoveel uit. Ik was (ben) gewoon benieuwd of er buiten het formaat andere verschillen tussen beiden waren. Alvast bedankt Mac Daddy voor het overzicht, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Voorlopig denk ik voor de air 2 te gaan, voor evenveel geld een groter scherm…

Moderator
    Mac Daddy

Ik persoonlijk zou ook voor de Air 2 kiezen, want ik heb nooit de meerwaarde van de 7 inch mini in gezien. Als e-reader snap ik het nog. Toen ik mijn iPad 4 kocht, wilde ik gewoon een echt groter scherm t.o.v. de iPhone. En zeker nu. Als je een iPhone 6 of nieuwer hebt. Dan heb je een 4.7 inch scherm. Het verschil tussen die en een 7 inch mini is niet veel. Helemaal met een iPhone plus model.

En qua gewicht is de Air 2 ook best te tillen.;)

Ik zou mijn iPad 4 ook wel willen vervangen, maar hoop dat er een opvolger op de Air 2 komt die (net als de Pro) stereo speakers krijgt.

Bijdrager
    KarelWillem

Dan heb je een 4.7 inch scherm. Het verschil tussen die en een 7 inch mini is niet veel.

Nou, tussen 4.7 en 7.9 inch zit best wel een lekker verschil.

Bijdrager
    SvS

Als je ook games gebruikt, is Air 2 wel fijner te bespelen.

Ik heb beide groottes (oudere generaties, dat wel)
    games/tekenen -> grotere.
    Vorm van ereader oid en mobiliteit -> mini
    Andere taken -> maakt niet veel uit.
    Als ik nieuwe zou kopen, dan air 2. Persoonlijk he.

Bijdrager
    Shmoo

Altijd een iPad kopen wanneer je twijfelt. Geen iPad mini, een iPad is gewoon het beste formaat dat er is om lekker op de bank te surfen en dat soort dingen, je hebt geen mini nodig wanneer tenzij je er bewust op zoek naar moet voor een of andere reden.

Het is alleen jammer dat de huidige iPad Air (2) al weer best wel oud is. Volgens mij zit hij nu in z’n 3e jaargang. Dat is wel jammer. Ik kan echter niet inzien hoe Apple in Maart de iPad zal gaan verkloten, mocht dat gebeuren dan kun je natuurlijk altijd nog op die laatste dag een Air ergens online kopen dat is het probleem niet.

Bijdrager
    KarelWillem

…een iPad is gewoon het beste formaat dat er is om lekker op de bank te surfen en dat soort dingen…

Dat vind ik nu juist absoluut niet.

Lekker ontspannen in een hoekje kruipen om wat te surfen of in bed een ‘Netflixje’ kijken?
    Lekker een iPad mini kiezen.

Ben je wat creatiever en productiever, en wil je tekenen, muziek maken, etc.?
    Dan kies je het beste een 9.7″ model.

Ik heb toentertijd met veel plezier mijn iPad omgeruild voor een iPad mini, en gebruik ook nu nog steeds een 7,9″ tablet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 11 maanden geleden door  KarelWillem.

Moderator
    Mac Daddy

Oud is relatief natuurlijk. Omdat Apple ieder jaar een nieuwe versie uitbrengt, wordt het al snel oud gevonden. Tuurlijk gaan ontwikkelingen snel, maar het zit ook een beetje tussen de oren van de mens.
    Als je geen zware iPad gebruiker bent, voldoet een Air 2 prima. Ik merk nu pas dat mijn iPad 4 traag begint aan te voelen. Dat is een apparaat van 4 jaar oud. Een iPad kan je, over het algemeen, ook langer mee dan een iPhone. Tenzij je wellicht zware taken ermee doet, maar dat is voor de topicstarter niet het geval.

Moderator
    Mac Daddy

Haha. Smaken verschillen zo te zien.:wink:

Bijdrager
    Shmoo

Heel de wereld is geoptimaliseerd voor iPad, niet voor iPad mini.

Kijk eens naar designers die hun app lay-outs tonen. Altijd iPad, iPhone 6 formaat en MacBook formaat, nooit een mini. Websites, worden standaard wanneer mensen er niet al te veel verstand van hebben altijd als breekpunt 768 gebruikt. Het iPad formaat nooit de mini. Een iPad mini zit veel te dicht in de buurt van een iPhone qua formaat. Toen iedereen nog ie 4″ iPhones had was er veel meer ruimte voor de mini maar wanneer je de telefoon groter gaat maken kun je net zo goed op je iPhone kijken. Die 2″ (4 duimen naast elkaar) maakt het verschil dan ook niet meer. Websites zullen altijd in zo’n vormfactor zitten dat iets tussen de iPhone en iPad inzit. Je ziet dat nu al dat er nog heel veel websites zijn die nog geoptimaliseerd zijn voor 4″ websites terwijl 5″ telefoons toch echt wel in de meerderheid zijn. Je krijgt dan eigenlijk een landscape 4″ ontwerp op een 7″ iPad mini in portret mode. Heb je gewoon een iPad dan weet je zeker dat elke site die ‘responsive’ is gemaakt deze zal herkenen, netjes in portret mode want het formaat van de iPad-iPad is al jaren gelijk.

Bijdrager
    yxs

Haha, het wordt er niet makkelijker op, de keuze…
    Ik zou natuurlijk ook kunnen wachten tot maart, en hopen dat de huidige pro 9,7″ dan zakt in prijs en de air 2 verdwijnt.
    Zoals werd aangehaald merk ik nu pas dat de air 2 inderdaad best al eventjes bestaat, misschien zit ik dan over een jaar alweer in hetzelfde schuitje als met mijn mini 2 nu (trager worden,…)

Voornaamste reden dat ik niet zou wachten, is het steeds maar duurder worden van nieuwe apple producten bij een nieuwe release…

Bijdrager
    KarelWillem

Vanuit mijn subjectieve blik is dat een onzin-verhaal.

Ik lees een compleet magazine zonder inzoomen op een 7.9″ tablet.
    Dat trucje ga ik niet uithalen op mijn 5.5″ telefoon.

Als ik een synthesizer open heb staan, kan ik de knoppen probleemloos bedienen op een 7.9″ tablet.
    Dat ga ik niet redden op mijn 5.5″ telefoon.

Op mijn telefoon pak ik twee OMT knoppen tegelijk met één vinger, terwijl ik op het tablet gewoon een vinger op een knop kan leggen zonder iets anders aan te tikken.

Responsive sites wil ik niet zien op een tablet. En die zie ik dan gelukkig ook zelden.
    En als ik ze wel zie, kan ik me niet conformeren aan jouw ietwat lange verhaal.

En als ik in slaap val tijdens het lezen krijg ik liever 298 gram op mijn neus dan 444.*:)

*Ik had ooit een iPad 1, dan was het net of iemand een steen op je kop liet vallen. En bovendien houdt een mini gewoon een stuk comfortabeler vast als je ligt, of erg lang het tablet in je hand hebt.

Moderator
    Mac Daddy

Ja hallo! een iPad 1. Wat dacht je? Dat die krengen nog net zo zwaar zijn?:wink:

Shmoo: Ik snap je standpunten heel goed, maar je denkt daarbij aan website standaarden en wat iedereen als voorbeeld voor designs gebruikt. Dat is heel wat anders dan de ervaring van een individuele gebruiker. Uiteraard gebruikt die persoon die websites en apps en dergelijke, maar er telt meer meer dan dat alleen. Het gaat ook om hoe jij persoonlijk een 7inch of 10 inch ervaart. Gewicht, hoe het in de hand ligt, hoe goed je ogen zijn, waarvoor je hem gebruikt zijn ook belangrijke factoren.
    Ik kijk er veel video en film op, dus een groter scherm vind ik daarom prettiger. Lees je er heel veel op, dan kan een mini een betere keuze zijn.

@yxs: Ik denk dat je met een Air 2 ook echt wel wat jaren vooruit kan hoor, maar als je nog even kan wachten, moet je dat vooral doen. Ik zou het heel logisch vinden als Apple met een Air 3 en een Pro 2 komt. Een Air voor de ‘normale’ consument en een Pro voor de illustrator, fotograaf en dergelijke. Maar dat is wat ik logisch vind en Apple maakt soms rare keuzes. En over die prijzen. De nieuwe MacBook Pro’s zijn nu prijzig, vanwege die Touch Bar. Voor de rest vind ik het nog meevallen.

Bijdrager
    KarelWillem
    Mac op 18 november 2016

Ja hallo! een iPad 1. Wat dacht je? Dat die krengen nog net zo zwaar zijn? :wink:….

Lees mijn reactie nog eens?

En als ik in slaap val tijdens het lezen krijg ik liever 298 gram op mijn neus dan 444.*

* 444 gram is het gewicht van de huidige iPad Air.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.