12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    SvS

iPad 2019 of iPad Air 2019?

Keuzemogelijkheden zijn ons nu wat lastiger gemaakt.

Prijstechnisch gezien is iPad 2018 beste keus.
    iPad 2019 brengt, op schermformaat na, verder geen grote vernieuwingen met zich mee tov iPad 2018 die zelfde chip heeft (A10, van iPhone 7) maar is €100 duurder. (128gb) €489 voor de 2019.

iPad Air 64gb (2019) is €499 bij amazon Duitsland, die iPad is alle vlakten beter en prima, (A12 chip) Alleen dan wel 64gb… Alleen, ik heb geen ervaring met bestelling electronica vanuit buitenland. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als ik het in Duitsland bestel?

Ps gebruikersprofiel: iPad is voor een middelbare scholier, dus ms Office pakket, onedrive, zelfstudie en als leuke tijdverdrijf ook gamen. Daarom vrees ik ervoor dat de A10 sneller verouderd is?

Bijdrager
    MegaChriz

Ik zat het metzelfde vraagstuk en ik ben op dit moment van plan om voor de iPad Air 2019 te gaan met 64gb opslag. Ik heb dit moment alleen een iPod Touch met 32gb opslag. Deze zit bij mij niet vol, al heb ik wel alle games die ik had uitgespeeld eraf gegooid om voldoende ruimte over te houden. Ook heb ik niet mijn gehele muziekbibliotheek er op staan, maar slechts ± 2/3.

Omdat ik van plan ben om nagenoeg geen muziek op de iPad Air te gaan zetten (deze blijft namelijk op de iPod), verwacht ik aan 64gb voorlopig ruim voldoende te hebben. Wellicht dat ik over een paar jaar wat op moet gaan ruimen: apps eraf gooien die ik lang niet meer gebruikt heb. Als ik de apps dan toch mocht missen, kan ik ze er altijd weer op zetten.

Daarnaast had ik gelezen op https://www.onemorething.nl/2019/06/ipados-onthuld-ios-maar-dan-voor-de-ipad/ dat het nieuwe iPadOS ook USB-sticks ondersteunt. Dus als je voor onderweg veel films wilt meenemen, dan neem ik aan dat je die ook kan bekijken als ze enkel op de USB-stick staan.

Om de twee iPads te vergelijken: de iPad 2019 biedt veel opslag waardoor het veel langer zal duren voordat je concessies moet doen over wat je er op laat staan. De iPad Air 2019 heeft een iets snellere chip, betere kleurweergave, is beter geschikt voor buitengebruik omdat het scherm minder (of niet?) reflecteert. Daarnaast verwacht ik dat de iPad Air 2019 twee jaar langer updates zal ontvangen omdat deze een twee jaar jongere chip heeft.

Ik moet zeggen dat mijn keuze waarschijnlijk ook beïnvloed is door marketing: zou ik voor de iPad 2019 gaan, dan heb ik nu het idee dat dit het budget-model is en de iPad Air 2019 het premium-model. Maar eigenlijk is de iPad 2019 net zo goed premium, als je het vergelijkt met andere, niet-Apple tablets. Ik vraag me af of ik zelf in het gebruik het verschil tussen beide modellen zou gaan merken.

Bij iCulture staat een mooie vergelijking tussen de iPad Air 2019 en de iPad 2018. De iPad Air wordt weliswaar met het voorgaande model iPad vergeleken, maar omdat de iPad 2019 nog dezelfde chip heeft als de iPad 2018, denk ik dat deze vergelijking nog steeds relevant is:
    https://www.iculture.nl/ipad/vergelijken/ipad-air-2019-vs-ipad-2018/

Bijdrager
    MegaChriz

Ik heb één keer een bestelling gedaan bij Amazon Duitsland. Helaas bleek het product (een bijzettafel) bij levering gebroken. Via de website kon ik in het Nederlands instructies lezen over hoe ik het product terug moest sturen: dit moest via een DHL-servicepunt. Bij het terugzenden kon ik kiezen voor een tegoedbon of geld terug (vervanging zelfde product stond er niet bij). Ik koos voor de geld-terug-optie, hoewel hier bij stond dat dit wat langer zou duren. Het duurde inderdaad een paar weken voordat het geld was teruggestort, maar het was wel volledig teruggestort (dus inclusief verzendkosten).

Bijdrager
    Shmoo

Kans is groot dat Amazon je bestelling blokkeert. Bepaalde producten mogen ze niet over landgrenzen verzenden vanwege afspraken met Apple. Resellers als Amac mogen dat ook niet. Amac in Nederland mag geen iPhone of Mac (online) verkopen aan iemand in België.

Maar iPads kopen is toch niet zo moeilijk allemaal. Het is simpelweg een keuze optie.

– Ik wil professioneel tekenen met Apple Pencil –> iPad Pro

– Ik wil werken-werken met de iPad en het Apple toetsenbord + Pencil om aantekeningen te maken —> De wirwar aan allerlei iPads

– Ik wil gewoon een iPad voor op de bank, spelletjes, surfen, mailen, Word (typen op glas of BT toetsenbord) –> De goedkoopste instap iPad gaat makkelijk 5 tot 6 jaar mee.

– Ik wil de grootste iPad –> Koop een Tesla.

Bijdrager
    MegaChriz

Inderdaad is het ook goed om te bedenken hoe lang je de iPad verwacht te willen gebruiken voordat je deze vervangt door een nieuwer model. Ik ben bijvoorbeeld het type gebruiker dat zo lang mogelijk met een apparaat wilt doen en pas vervangt als het gebruik ervan ‘vervelend’ begint te worden. Zo is mijn iPod Touch al weer bijna 9 jaar oud. Naast dat diverse apps gestopt zijn met werken (Dropbox, Apple Store, Weer, Youtube), merk ik nu ook dat Safari er steeds vaker uitklapt – helemaal met javascript aan – waardoor sommige websites op mijn iPod praktisch niet meer te bezoeken zijn. En sommige websites zijn slecht navigeerbaar zonder javascript aan. (Muziek en mail functioneren nog steeds prima.)

Ik hoop zelf met de iPad zo’n 8 jaar te kunnen doen, dus voor mij heeft de verwachting dat ik 2 jaar langer updates kan ontvangen een meerwaarde.

Bijdrager
    SvS

Ja dat dus. Ik ben bang dat de iPad 2019 minder lang meegaat als Air 2019, wegens chipversies resp. A10 en A12. Ter referentie: A10 = iPhone 7 en A12 zit op de XR. Twee jaar verschil. En niemand kan nu inschatten hoe lang het instapmodel de updates krijgt.
    Ik had Apple beter begrepen als iPad 2019 een A11 had gehad.

Bestellen via Amazon moet ik maar vergeten, want in bovenstaande risico’s heb ik geen zin, dank jullie wel.

En mensen moeten niet vergeten dat microsoft betaalde licentie vraagt bij schermgrootte van >10”. En iPad 2018 is nog 9,7” en kun je MsOffice gratis draaien. Maar iPad 2019 is gegroeid in schermformaat wat gunstiger uitpakt voor microsoft.

Bijdrager
    Shmoo

Zo eenvoudig is dat niet. Je kunt niet naar processors kijken en dan zeggen, oooo dat model krijgt twee jaar langer ondersteuning.

Kijk eens naar de eerste generatie iPad Air.

Deze heeft extreem lang te koop gestaan in de line-up. Wel drie jaar voordat ze ‘m uit het assortiment hebben gehaald. In de tussentijd is het ding natuurlijk per jaar wel iets goedkoper geworden. In 2016 ging hij dus uit de collectie en als je dan ziet dat je in 2019 ( zo’n 3 jaar later ) nog steeds de updates krijgt.

Ik bedoel dat zijn 6 jaar software ondersteuning. Als je ‘m op dag 1 gekocht zou hebben. Volgens mij kun je wel de stelregel hanteren dat elk iOS device dat je kunt kopen bij Apple minimaal 5 jaar ondersteuning krijgt voor software-updates van de dag dat je ‘m aanschaft. Laat het in het slechtste geval 4 jaar zijn maar dan weet je bijvoorbaat al dat je een oudere generatie koopt, meestal omdat deze prijstechnisch goedkoper is.

IPads zijn waardeloze devices als je ze wilt gebruiken voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn maar als je wel weet hoe je ze kunt inzetten dan is het mogelijk om voor ongeveer 50,- per jaar een iPad te bezitten. Dat kan met geen ander device van Apple zo goed en goedkoop als met een iPad. Ik durf zelfs te zeggen dat de instap iPads te goedkoop zijn maar dat mensen iPads niet goed begrijpen omdat ze heel erg snel een alternatief voor een computer verwachten.

Kinderen maken is duurder. En baby’s kunnen nog veel minder dan iPads, die kunnen alleen de tepels van je vrouw aan gort knagen.

Bijdrager
    MegaChriz

Mijn iPod Touch uit 2010 heeft officieel 3 jaar ondersteuning gekregen. Het maximum OS is iOS 6 en iOS 7 kwam uit in 2013. Ik geloof dat het tot 2016 geduurd heeft voordat de eerste apps die ik geïnstalleerd had stopten met werken (de app ‘Apple Store’ was volgens mij de eerste). Nu is het wel zo dat de specs van deze iPod een stuk minder waren dan de iPhone 4 uit hetzelfde jaar, die ook een jaar langer werd voorzien van updates. De iPhone 4 had wel dezelfde chip. Dus ik ben het eens met Shmoo dat een chip niet alles zegt.

Ik heb de indruk dat de ondersteuning tegenwoordig langer is als voorheen. Het is inderdaad een beetje koffiedik kijken hoe lang beide iPads ondersteund worden, al blijf ik verwachten dat de ondersteuning voor de iPad Air iets langer zal zijn, vanwege de betere specs. En misschien dat de iPad uit 2025 dusdanig coole features heeft, dat ik de iPad eerder vervang dan dat ik nu heb bedacht. En dan had ik achteraf gezien wellicht een paar tientjes goedkoper uit kunnen zijn en meer opslag gehad.

Ik vind zelf het prijsverschil tussen de iPad 2019 128gb en de iPad Air 2019 64gb dusdanig klein dat ik het risico wel wil nemen dat na 6 jaar blijkt dat ik een paar tientjes uit had kunnen sparen.

Bijdrager
    SvS

Ja, eens met MegaChriz en we maken nu ook de keus om iPad Air 64 te nemen.

Inderdaad is het koffiedik kijken mbt updates. Air 2 is van 2014 en doet het nog steeds heel goed.

Bijdrager
    steveb

het verschil iPad 2019 en iPad  air is duidelijk     dank u.
    maar iPad air vs iPad pro?       is dit zijn prijs waard?

a12          vs a12x?
    8mp        vs 12 mp camera
    hd            vs  4k   video camera
    touch id  vs face id

zal een simpele gebruiker als ik het verschil  merken met
    – Quad-LED True Tone flash
    – ProMotion technology

Bijdrager
    SvS

Daarvoor moet je even naar de winkel, want ik heb geen enkel oordeel over de iPad Pro, want daar lag mijn focus niet.

Ps 4k is mooi als je met de iPad gaat lopen filmen. En dat gaat hier niet gauw gebeuren, behalve bij wat AR spelletjes ☺️

Bijdrager
    MegaChriz

Ik denk dat de iPad Pro interessant is als je het voornamelijk wil gebruiken om er professioneel op te tekenen. Ik heb gelezen dat je met de 2e generatie pencil veel preciezer kunt tekenen dan met de 1e generatie (iPad Air ondersteunt enkel eerste generatie Apple Pencil, iPad Pro enkel tweede generatie). De krachtigheid van een iPad Pro komt ook meer in de buurt van een laptop.

Zie ook het artikel op iCulture: https://www.iculture.nl/ipad/vergelijken/ipad-air-2019-vs-ipad-pro-2018/

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.