10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Mosgroen

ipa bestanden op Imac

Ik heb een probleem met opslagruimte op iMac. Probeer daarom via opslagbeheer ruimte vrij te maken. Ik zie ver in iTunes veel .ipa bestanden staan. Ik begrijp dat deze te maken hebben met IOS programma’s. Kan ik de .ipa bestanden op mijn iMac deleten zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn apps op IOS devices?

Ook zie ik diep in iTunes veel PDF bestanden staan, bijvoorbeeld tijdschriften, maar veel minder dan in mijn Ibook app. Kan ik die ook gewoon deleten zonder dat dit gevolgen heeft voor mijn Ibooks.

Bijdrager
    sedikit

Ik heb zo’n 80 apps op mijn iPad. Die staan ook, als -ipa-bestanden, in thuismap/Muziek/iTunes/Mobile applications op mijn HD. Grootte? Maar 4GB!. M.a.w. als je die zou verwijderen, omdat je te weinig ruimte hebt op je HD, zou dat weinig zoden aan de dijk zetten. Bovendien vermoed ik, anderen zullen dat beter weten, dat bij het synchroniseren apps zullen verdwijnen op je idevices. Ik denk dat je bij het ruimte maken elders moet zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn apps die vele honderden MB’s kunnen beslaan (een dikke game bijvoorbeeld).
    Of zelfs meer dan dat (denk aan een navigatie-app met geĂŻntegreerde kaarten).

Ik begrijp dat deze te maken hebben met IOS programma’s.

Die bevatten inderdaad de iOS programma’s (iOS Application Archive).

Bijdrager
    sedikit

@karelwillem, je hebt gelijk. Games zag ik inderdaad over het hoofd, evenals films en grote foto-bestanden.

Bijdrager
    SunKeeper

Het ligt ook aan je gedrag in de App Store. Als je op iedere download-knop ramt heb je zo ongeveer een halve backup van de Store staan, dus dat kan aardig oplopen. Nederlanders en gratis…:roll:

Bijdrager
    Mosgroen

Dank voor alle reacties, maar helaas worden de vragen die ik stelde niet beantwoord

Bijdrager
    SunKeeper

Sorry voor de achtergrondinformatie.

Het antwoord is: Ja en ja.

Bijdrager
    sedikit

Hoewel geen direct antwoord op je vraag, zou je misschien eens Whatsize moeten “draaien”. Je kunt de trial hier downloaden:
    https://www.whatsizemac.com/
    Whatsize geeft een goed beeld van alles wat op je HD staat, inclusief de grootte. Kun je kijken wat er eventueel aan overbodigs af kan.
    Als je een ouder OS X-systeem hebt, in dit venster,onderin bij “Related Links:
    https://goo.gl/Esdwgu

Bijdrager
    GoeieDag

WhatSize is helaas niet meer gratis (de ‘free trail’ is vrij onbruikbaar).
    OmniDiskSweeper is ook goed Ă©n gratis.

Bijdrager
    sedikit

GoeieTipGoeieDag! Zag die mogelijkheid over het hoofd. (je weet het: ik heb ook zo ont-zet-tend veel programma’s :) )

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.