17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Massahari

IP outdoor cam met goede nachtzicht

Op dit moment hangt er bij mij naast het huis een IP cam, de Marmitek IP Robocam 21. Deze zit in een Robodome 21 behuizing en is draadloos aangesloten op mijn netwerk.

Na twee jaar ergeren aan het matige zicht in de nacht wordt het tijd voor een andere camera. Ik heb met de Marmitek belabberde zicht. De omgeving waar de camera zich bevindt heeft ook heel weinig licht, weinig straatlantarens, wel wat licht van de tuinverlichting, maar als ik ’s avonds via de iPhone de beelden bekijk zie ik alleen stipjes van de tuinverlichting, meer niet. Recentelijk ook een infraroodlamp gemonteerd om het beeld te verbeteren, maar alsnog is het zichtbare beeld gefocussed op een bepaald punt. De rest van de omgeving is gewoon zwart.

Nu ben ik op zoek naar een ander camerasysteem. Het mag wel wat kosten, zolang ik er maar meer zicht krijg ’s avonds en de reikwijdte moet ongeveer 35/40m zijn. Er zijn vele merken op de markt, als Vivotek, AVTECH etc, maar wat is nou goed? Ik begrijp ook wel dat een camera van Sony a > 1000 euro een goed beeld geeft, maar dit is voor thuisgebruik. Ik neem aan dat er echt wel goede camera’s zijn, van goede merken, met goede support en compatibiliteit met iPhone/iPad ook wel voor tussen de 500 en 1000 euro verkrijgbaar zijn?

Punten waar de camera aan moet voldoen:
    – Nachtzicht 35/40m of meer
    – Goede support van fabrikant
    – Compatibiliteit met Apple devices
    – HD
    – Vanaf 2mp lens
    – Redelijk haperloze beelden, dus 30fps of meer

Iemand ideeën hiervoor?

Ik zit nu te kijken naar een AVTECH AVN362 maar die is 1.3mp en naar de Vivotek IP8362, maar deze wordt in diverse reviews afgeschoten vanwege de belabberde interne beeldprocessor waardoor je schokkerig beeld krijgt. Raar is wel dat deze vrij prijzig is dus je mag eigenlijk wel verwachten dat zo’n camera goed presteert.

Bijdrager
    bitsflew

Het beste nachtzicht krijg je met een WDR (Wide Dynamic Range) camera!

Helaas zijn die camera’s erg duur (~1200 euro)

Een goed alternatief is de Sony SNC-CH160 (bullet) of Sony SNC-DH160 (dome).

Beide werken gewoon in de browser onder de OSX.

Bijdrager
    pantoffel

Ik heb net een camera bewakingssysteem aangelegd met 4 IP camera’s.
    Voor buiten gebruik ik twee Vivotek’s IP8332 en één Axis P3344VE. Over beide ben ik zeer tevreden.
    Alle camera’s kan ik waar ik ook ben bekijken via een computer of dmv. mijn iPhone.
    Ik gebruik het programma SecuritySpy als bewakingssoftware.
    Alle camera’s staan op HD resolutie en 25 frames/sec.

Bijdrager
    Godfather

Hoe maak je opnames? Aparte HD’s eraan? En gaat dat dan met Securityspy?

Bijdrager
    pantoffel

Ik heb een aparte MacMini waar alleen SecuritySpy op draait. Alle opgenomen beelden worden op de interne schijf van 500GB gezet door het programma. Als de schijf vol is. En dat is voor 4 camera’s met de bovengenoemde instellingen genoeg voor ongeveer twee en halve dag. Alle camera’s worden geactiveerd door motion detection omdat ook dat weer schijfruimte scheelt.

Als de schijf vol is dan wist het programma automatisch de oudste opnames.
    Voor zekerheid back-up ik de beelden vanuit het programma naar een NAS op een andere locatie dmv ftp. Daar bewaar ik de beelden nog een week.

Op de site van SecuritySpy kan je meer lezen over de mogelijkheden.
    Daar kan je ook vinden welke Mac je nodig hebt voor het aantal camera’s en de kwaliteit die je wil. Op HD resolutie is een krachtige Mac nodig.

Het systeem draait inmiddels al een kleine 6 maanden stand-alone zonder enig probleem.

Als er een stroomstoring is of als het programma zou vastlopen, dan start alles automatisch weer op.

Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Bijdrager
    Massahari

Waarom heb je twee verschillende merken camera’s gemonteerd? Waarom Vivoteks en waarom Axis? Ik heb zelf de Axis P3346-VE in gedachten. Wel duur, hij is rond de 900 euro, maar heb niet zo’n goed gevoel bij de goedkopere Taiwanese merken a 3/400 euro vanwege support/kwaliteit etc.

MacMini eraan koppelen zou inderdaad een optie zijn. Maar de camera moet aan de garage hangen die los staat van de woning. Ik moet dus IN de garage voor een NAS-oplossing kiezen. Moet dus ook tegen de kou kunnen.

Ik kan twee oplossingen kiezen:

1. Naast de gebruikte Airport Express de camera voorzien van een PoE stroominjector (voorzien ethernet van stroom), want ben erachter gekomen dat de AE geen PoE ondersteunt, wat jammer is. Camera aansluiten en vervolgens via AE de camera voorzien van IP adres via DHCP of static.

2. Op dit moment maak ik binnenshuis gebruik van een Netgear XAVB5004 oplossing (4poort switch en powerline adapter). De adapter zit in de meterkast en de switch wordt nu gebruikt voor de multimedia apparaten (alle poorten zijn bezet). Ik zou voor een stabielere verbinding nog een powerline adapter kunnen kopen, deze in het stopcontact steken in de garage en klaar. Maar, gaat dit goed qua verbindingssnelheid omdat er binnenshuis de switch volledig wordt gebruikt? Denk dat ook hier de adapter in de garage moet worden voorzien van een PoE stroominjector, want ik heb nergens kunnen vinden dat de adapter PoE ondersteunt…

Wat zouden jullie doen?

Bijdrager
    pantoffel

Ik heb voor de Vivotek’s gekozen omdat die voor de prijs een goede kwaliteit bieden. En ze hangen onder een afdak dus beter bestand tegen regen en sneeuw. De axis hangt echt aan een buitenmuur blootgesteld aan alle weer soorten.

Alle camera’s krijgen stroom via PoE. Om die reden heb ik ook gekozen voor de Netgear FS728 switcher gekozen. Deze heeft PoE over alle poorten. De switcher is groter dan nodig maar het is van belang dat de swticher van een goede kwaliteit is. Mindere switchers kunnen zorgen voor een slechte communicatie.

Lees deze link even door. Daar staat alles goed uitgelegd.

Server outages

Bijdrager
    bitsflew
    Godfather op 17 september 2012

Hoe maak je opnames? Aparte HD\’s eraan? En gaat dat dan met Securityspy?

Securityspy voldoet prima.

Ik zelf een stukje software geschreven met een circulaire framebuffer waarvan de buffertijd instelbaar is (ik gebruik nu 60 minuten 2 frames/s), dus geen 24×7 recording!

Na een trigger (deurbel, tamper of motiondetectie van de camera of een PIR) wacht de software 10 seconden en kopieert vervolgens de frames van afgelopen 20 seconden naar Dropbox. Die frames komen genummerd van 1..n in een aparte map met als naam de datum en tijd van de trigger.

Het voordeel van Dropbox is dat je geen NAS nodig hebt en je bijna direct de beelden ter beschikking hebt op je iPad of iPhone.

Bijdrager
    Massahari

Alle camera’s krijgen stroom via PoE. Om die reden heb ik ook gekozen voor de Netgear FS728 switcher gekozen. Deze heeft PoE over alle poorten. De switcher is groter dan nodig maar het is van belang dat de swticher van een goede kwaliteit is. Mindere switchers kunnen zorgen voor een slechte communicatie.

Maar ik zal maar gebruik maken van 1 camera, misschien in de nabije toekomst 2. Is zo’n zware switch dan wel nodig? Kun je niet een andere van Netgear nemen die minder poorten heeft? Maar wel een die stabiel genoeg is voor max 2 aangesloten IP cams?

Bijdrager
    bitsflew
    Massahari op 20 september 2012

Alle camera\’s krijgen stroom via PoE. Om die reden heb ik ook gekozen voor de Netgear FS728 switcher gekozen. Deze heeft PoE over alle poorten. De switcher is groter dan nodig maar het is van belang dat de swticher van een goede kwaliteit is. Mindere switchers kunnen zorgen voor een slechte communicatie.

Maar ik zal maar gebruik maken van 1 camera, misschien in de nabije toekomst 2. Is zo\’n zware switch dan wel nodig? Kun je niet een andere van Netgear nemen die minder poorten heeft? Maar wel een die stabiel genoeg is voor max 2 aangesloten IP cams?

Zo’n switch is alleen handig als je meerdere POE devices hebt maar nodig is het niet!
    Met een enkele camera is het sowieso voordeliger om een los POE injector setje te gebruiken of de camera ter plekke te voeden.

Bijdrager
    pantoffel

Voor 1 of 2 camera’s kan je een lichtere switcher nemen. Netgear heeft ook een switcher de GS510TP met 8 poorten met PoE, misschien is dat wat. Ik heb zelf geen ervaring met deze switcher maar ga hem waarschijnlijk wel gebruiken voor een andere setup.

Bijdrager
    Massahari

Die Netgear GS510TP is duurder dan de switch die je eerder noemde.

Met een enkele camera is het inderdaad voordeliger om een los PoE injector te kopen, maar ik weet bijna zeker dat ik een tweede camera op aan ga sluiten.

Bijdrager
    pantoffel

Sorry, fout van mijn kant.

Ik bedoelde de GS110TP. Deze is wel goedkoper en heeft ook PoE.

In principe kan je elke switch gebruiken maar een Gigabit switch is wel aan te raden.

Bijdrager
    Massahari

Die GS110TP is inderdaad een stuk aantrekkelijker geprijsd en voor de mogelijkheden exact geschikt voor mijn situatie.

Maar zit nu nog te twijfelen of ik welke camera ik moet nemen:

– Axis P3364-VE (enorm lichtgevoelig) 0.1 lux, 1mp, 720p
    – Axis P3346-VE 0.5 lux, 3mp, 1080p
    – Axis P3367-VE 0.2 lux, 5mp, 1080p

Men zegt dat je niks aan 5mp hebt zolang je niet gaat inzoomen. Dat is in mijn geval nu nog niet zo. Ik wil gewoon een overall goed beeld hebben met dito detaillering van mensen/objecten die door de lens worden opgenomen. Dus die P3367-VE zou voor mijn situatie overrated zijn. Ik zou dus de P3364-VE kunnen nemen, maar wat mij dwars zit is de lagere resolutie, maar heb ik dan voldoende aan de resolutie die deze biedt? Het gaat mij vooral dat het beeld ’s avonds, ’s nachts goed is. Uiteraard wellicht door gebruik van een extra infraroodlamp.

Bijdrager
    pantoffel

De Axis P3344VE die ik heb geplaatst geeft overdag een zeer gedetailleerd beeld.
    ’s Nachts ook wel maar dan merk je dat er toch best wel bewegingsonscherpte optreed en ook meer ruis.
    Dit kan wel beter maar dan moet de frame rate van de camera omlaag. En die wil ik weer niet te laag hebben. Kortom, ik moet nog wat spelen met de diverse settings maar het is nu al meer dan perfect en alles en iedereen is te identificeren.
    Persoonlijk zit ik er ook aan te denken om een paar illuminators van Axis te installeren.

Bijdrager
    Massahari

Ik zit erover te denken om de P3364-VE te nemen. Jammer dat deze maar “720p” ondersteunt en een lagere resolutie dan de andere twee, maar feitelijk moet ik zicht/bewaking hebben over een lengte van max 40-60m, verder gaat het niet. Ik hoef niet te zien wat de buren aan de overkant van de straat aan t doen zijn:)

Wilde eerst de P3367-VE nemen, maar ik denk dat dit overkill is en dat ik maar 20% van de capaciteit gebruik van deze camera.

Mocht het een onjuiste keuze zijn, dan hoor ik dit graag.

Bijdrager
    Massahari

Ik zit erover te denken om de P3364-VE te nemen. Jammer dat deze maar “720p” ondersteunt en een lagere resolutie dan de andere twee, maar feitelijk moet ik zicht/bewaking hebben over een lengte van max 40-60m, verder gaat het niet. Ik hoef niet te zien wat de buren aan de overkant van de straat aan t doen zijn:)

Wilde eerst de P3367-VE nemen, maar ik denk dat dit overkill is en dat ik maar 20% van de capaciteit gebruik van deze camera.

Mocht het een onjuiste keuze zijn, dan hoor ik dit graag.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.