8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Rikkie1983

Ip is adres is al ingebruik

Laatste tijd krijg ik af en toe een nelding op mijn mac dat het ip adres al in gebeuik is en dat ik mijn ip moet wijzigen. Zit er iemand anders op mijn netwerk?
    Ik maak gebruik van een TC.

Inactief
    Anoniem

Heb jij in je mac een vast IP adres staan?
    En je TC ingesteld op DHCP en verder nog een iPhone / iPad / of andere computer aanstaan?

In dat geval kan het zijn dat de TC een van die andere apparaten heeft toegewezen op het IP nummer dat je hebt ingesteld op je Mac. Als je Mac dan wilt aanloggen is dat IP adres mogelijk inderdaad al in gebruik.

Bijdrager
    Rikkie1983

En hoe los ik het op. wat is de juiste instelling?

Bijdrager
    rtgrs

Door, als het niet nodig is, geen vaste IP-adressen in te stellen. Of stel de DHCP-range in buiten je vaste IP-adressen.

Als je niet weet hoe je zoiets moet oplossen, moet je het ook niet in (willen) stellen, lijkt me…

Bijdrager
    Rikkie1983

Precies! Geen idee hoe en wat. Ik volg je tip op
    Thanks

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb dat ook weleens als ik de AE moet herstarten. Geen vaste ip-adressen. De AE neemt dan een ip-adres en als een van de MBP’s zich aanmeldt op het netwerk krijg je die mededeling en een uitroepteken in het waaiertje.
    Ik start dan altijd het ae-configuratieprogramma op, vogel daar wat mee zonder echt de instellingen te wijzigen en dan heb ik opeens weer een ip-adres.:confused:

Bijdrager
    Soulshaker

Als ik zo je apple producten bijkijk , heb je als 3 toestellen in je netwerk

Je imac , apple tv en je iphone , en daar bovenop nog je AE
    Misschien dan ook nog een netwerk printer , een tv ,andere smartphone , enz enz

Het loopt dus snel op

Kijk is in je time capsule instellingen

Zie hoe groot je ip adressen pool is
    Een te kleine pool kan problemen geven met het leasen van ip adressen (uitlenen)

Je ziet dat aan het mac adres

Als je bijvoorbeeld 255.255.248 of 252 hebt , dan kan je dit beter wijzigen naar een lager getal
    Pak dan 255.255.255.128 , dat is voldoende

Bijdrager
    Rikkie1983

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er mee aan de slag!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.