18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Gees

IP-Configuratie afbeelding [opgelost]

Ik kreeg deze melding net binnen, wat wordt hiermee bedoeld?…….

Bijdrager
    iJoost

Dat er twee apparaten op je netwerk zijn met hetzelfde IP-adres.

Dat kan twee oorzaken hebben: Een of meer handmatig fout ingestelde IP-adressen. Of meer dan één actieve DHCP-server op hetzelfde netwerksegment.

Bijdrager
    Gees

In verschillende ruimtes hebben we een e-mac en onderstaande aangesloten,en dat zit al een paar jaar zo. Op de e-mac speelt mijn vrouw alleen maar spelletjes, maar op het moment van genoemde melding stond deze uit.

Kan ik dit zo laten staan of moet ik wat gaan veranderen? Dus niets van aantrekken!!…..:P

Bijdrager
    iJoost

Met twee dezelfde IP-adressen op je netwerk werkt het natuurlijk niet (er kan niet bepaald worden waar het netwerkverkeer naartoe moet), dus je zult er iets aan moeten doen.

Als je een onbeveiligd draadloos netwerk hebt kan het ook nog de buurman zijn. Maar ook dan zul je er iets aan moeten doen.

En wat je moet doen is ook duidelijk. Vind dat tweede apparaat met dit IP-adres. Kijk daarna welk van de twee bovengenoemde gevallen het is en neem de voor de hand liggende actie.

Bijdrager
    Gees

Beide zijn bedraad aangesloten via een router Linksys WRT150N en via een UPC-kabel.
    Dit nog niet eerder meegemaakt, we werken al jaren hiermee. Kan dat zo maar veranderen?..
    Heb je a.u.b. wat meer info voor deze oude weet niet??? bedankt zo ver!!!….

Bijdrager
    iJoost

IP-adressen kunnen veranderen als je ze door een DHCP-server laat uitdelen. En die Linksys heeft inderdaad een draadloos netwerk, zo te zien als ik even Google. Veel meer zinnigs valt er niet over te zeggen zonder te weten hoe je netwerk precies in elkaar steekt. En als je dat (inclusief IP-adressen) hebt uitgezocht, hoeft het ook niet meer uitgelegd want dan zie je het zelf wel.

Maar ik zou maar eens beginnen met het draadloze netwerk uit te zetten als je dat niet gebruikt. Lijkt me ook wel zo fijn voor je privacy. Nooit van Manon Thomas gehoord?;-)

Bijdrager
    Gees

Sorry @iJoost, maar ik melde dat beide Mac’s bedraad zijn aan gesloten. Maar ik zal eens beginnen met alle aansluitingen even los en weer vast te maken in een kwartiertje de stroom eraf gehaald te hebben!…

Bijdrager
    bekhof

Wat iJoost bedoeld, is dat je weliswaar de Macs bedraad hebt aangesloten, maar dat de Router tóch een Wifi router is. Als die tóch signaal uitzendt, is het dus heel goed mogelijk dat je buurman gezellig via jouw (onbeveiligde) draadloze netwerk aan het internetten is.

In dat geval kan het zijn dat de router je buurman hetzelfde IP adres heeft toegewezen. Ofwel: als je WiFi niet gebruikt, moet je tóch je netwerk beveiligen.

Bijdrager
    Gees

Ok. heb dat niet zo begrepen, bedankt voor de uitleg. Moet ik aan dat Linksys kastje (router) wat gaan veranderen, of de instellingen aan beide computers??…..

Bijdrager
    iJoost

Het uitzetten van het draadloze netwerk, of het beveiligen ervan, doe je in de instellingen van je router.

En of de buurman kan internetten via jouw aansluiting zou ik me nog het minst zorgen over maken. Maar het feit dat ie je netwerkverkeer kan meelezen (dus bijvoorbeeld ook het wachtwoord van je E-mail wat elke minuut onversleuteld wordt verzonden en dan ie (net als bij Manon), afhankelijk van de instellingen op je computer, toegang zou kunnen hebben tot je bestanden zou ik vervelender vinden. Ik hecht aan mijn privacy. En dan natuurlijk ook nog het probleem met verkeerde IP-adressen op je netwerk (als het daarvan komt tenminste).

Kortom redenen genoeg om het draadloze netwerk uit te zetten als je het niet gebruikt of op z’n minst te beveiligen (met WPA) als je het wel gebruikt. Je bent nu eenmaal eigenaar van een router die een draadloos netwerk heeft. En zoiets reikt buiten de grenzen van je huis dus dat is dan de bijbehorende verantwoordelijkheid.;-)

Bijdrager
    Gees

Bedankt iJoost, Ik hou het allemaal in de gaten

Bijdrager
    iJoost

Je bedoelt dat je het draadloze netwerk uit gaat zetten of met WPA beveiligen, begrijp ik?;-)

Want “in de gaten houden” wat er precies gebeurt lijkt me lastig. Zeker het meekijken op je netwerk valt nauwelijks te ontdekken.

Bijdrager
    Gees

Nou niet dus, maar vanavond als de Mac’s uitgaan, dat bedoel je toch?…… Wat betreft het uitzetten v.d. Router dan

Bijdrager
    iJoost

Dat lijkt me weinig zinvol… Als de Macs uitgaan valt er op je netwerk voor de buurman ook weinig meer te halen.;-)

Ik zou ‘m NU uit zetten! Niet de router, wel te verstaan, maar het draadloze netwerk van je router.

Bijdrager
    Gees

En hoe ik dat?

Bijdrager
    iJoost

In de instellingen van je router, zoals ik al zei. Was er geen handleiding bij?

(Ik krijg een beetje de indruk dat je misschien beter af zou zijn geweest met een goedkopere router zonder draadloos netwerk…;-)

Bijdrager
    henkverhaar
    ”iJoost”

Dat lijkt me weinig zinvol… Als de Macs uitgaan valt er op je netwerk voor de buurman ook weinig meer te halen.;-)

Ik zou ‘m NU uit zetten! Niet de router, wel te verstaan, maar het draadloze netwerk van je router.

Sterker nog, als die macs uitstaan kun je de instellingen van de router ook niet meer wijzigen;-)

Bijdrager
    Gees

Via ‘Linksys’ is een beveiliging gemaakt bij controle bleek ‘Disabled’ en toen een wachtwoord geplaatst!..

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.