18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    bert_l

IP cam

Ik kocht vandaag een paar ip cams van foscam. Uiteraard is de bijhorende besturingssoftware windows only, maar de cams zouden via safari wel bekijkbaar, bestuurbaar en instelbaar moeten zijn.

Ik verbond een van de camera’s met de router/modem via netwerkkabel. Met bonjour vond ik niets. Met IP scanner wel. Het IP adres was 192.168.1.5, later was dat 192.168.1.3. Is het normaal dat dat wijzigt? Het 2de ip adres was wel nadat mijn vriendin uitgelogd was met haar macbook.

Enfin, aangesloten met netwerkkabel kan ik met Safari naar de camera surfen, en hem bedienen. Draadloos lukt mij dat niet. Ik heb nochtans alle gegevens ingegeven in de wireless lan sectie van de camera (SSID, wpa key).

Iemand een idee waarom ik niet draadloos naar de camera kan surfen? Ik heb zijn mac adres toegevoegd in de lijst van de router. Zonder succes. Ook als ik mac filtering uitschakel lukt het niet.

En dan zijn er nog de ‘basic netwerk settings’:

IP addr, subnet mask, gateway, dns server, http port.

Waar haal ik de gegevens die daar ingevuld moeten worden?

Bijdrager
    bartvanderveer

Bert,

Maak voor jezelf een klein lijstje waar je de IP adressen invult die op je netwerk van belang zijn :
    Ik doe een paar aannames…

192.168.1.5 : ip adres van je eerste MAC
    192.168.1.6 : ip adres van je 2e MAC
    192.168.1.7 : ip adres van je 1e IP cam
    192.168.1.8 : ip adres van je 2e IP cam

Default gateway :
    192.168.1.0 : het IP adres van je router; voor al je netwerkapparaten hetzelfde (dit nummer kan afwijken bijvoorbeeld 192.168.1.1 of iets anders als laatste cijfer)
    255.255.255.0 Subnet mask ; ook hetzelfde houden voor al je netwerkapparaten

DNS server : die kun je vinden op de website van je provider, ook invullen bij al je netwerkapparaten
    HTTP poort….
    voor de ipcameras vul je daar 80 voor de een en 81 voor de andere. Waarom :
    het is mogelijk om op de route die je hebt de ‘buitenwereld’ door te verbinden met je lokale netwerk.
    Het is dan mogelijk om van buitenaf (wereldwijd…) je ip cameras te bekijken, mits je dit goed insteld op je router en nadenkt dat anderen dit ook kunnen bekijken, ALS ze het ipadres weten van je aansluiting.
    En dan zijn er nog de ‘basic netwerk settings’:

Wil je nog meer weten, zet dan je vragen op ’t forum

Bart

Bijdrager
    bert_l

Bart,

Bedankt voor de reactie.

Ik slaagde erin de basic netwerk settings in te geven in de instellingen van de cam. Ik gaf aan de cam een ip adres 192.168.1.30 en koos voor poort 80. Dan ging ik naar mijn router en maakte daar een virtual server (zoals hier uit de doeken wordt gedaan:http://www.youtube.com/watch?v=MvUWvWQU8bY&feature=related).

Was dat laatste nodig? In alle geval slaag ik er nu niet meer in mijn cam op te roepen in de browser, zelfs niet wired. Is dat omdat ik de poort veranderde?

Verder in het filmpje hebben ze het over dynamic dns. Ik maakte een account aan op dyndns.com. Maar in mijn router vind ik nergens de mogelijkheid om ddns te ‘enabelen’.

Help!

Bijdrager
    bert_l

Als ik de camera kan bedienen als die met een ethernetkabel verbonden is met de draadloze router/modem (Philips adsl modem multiservices pstn blue), zou het dan moeten volstaan dat ik in de instellingen van de camera de gegevens van het netwerk ingeef om ook draadloos (maar binnen het netwerk) de camera te kunnen zien en bedienen via Safari?

Komt een virtuele server enkel van pas als je dat ook via het internet wilt doen? En waar past dan dyndns in het plaatje?

Bedankt voor alles wat het voor mij wat kan ophelderen.

Bert

Geblokkeerd
    Anoniem

192.168.1.0 : het IP adres van je router;

Dit sowieso nooit… .0 (of eigenlijk “het eerste IP adres uit het subnet) is altijd het adres van het netwerk zelf en kan niet worden toegewezen aan een apparaat uit het netwerk.

Bijdrager
    bartvanderveer

> 192.168.1.0 het IP-adres van de router en het adres van het netwerk, ik wist niet dat dit niet mocht, ik zal dit in de toekomst vermijden, het was als voorbeeld in mijn verhaal makkelijk…

> als je een camera kan bedienen die bedraad is, en je wilt dit ook draadloos doen, moet het draadloos ook lukken, als je tenminste een en ander goed insteld, denk bij draadloos aan je SSID (draadloze netwerknaam) WEP beveiliging etc.

> Het virtuele server verhaal ken ik van naam, maar ik heb een ipcamera met een vast adres en dus geen ervaring in het opzetten van dynamic dns.

ik vond wel een verhaal over het opzetten van ipcameras in combinatie met dyndns.com, misschien kom je er met deze site ook verder mee.

http://www.gadgetvictims.com/2010/05/how-to-access-your-ip-camera-from.html#more

Bart

Bijdrager
    peetveenstra

Hoi Allemaal.

Misschien zit ik helemaal verkeerd maar zo te lezen hebben jullie er wel verstand van.

ik heb pas een ip cam van iemand overgenomen via marktplaats. het gaat om de WL-5460cam.
    niet echt een geweldige denk ik maar het is ook maar een probeerseltje.

nu heb ik aangesloten gewoon via de kabel op mijn router. maar iedere keer als ik wil linken dan vraagt hij om een gebruikersnaam en wachtwoord. de oude eigenaar weet dit niet zegt hij, en ik heb er nooit een wachtwoord of gebruikers naam ingezet. ik heb hem dan ook nog maar net een paar uur.

ik heb al verschillende malen op ressetten gedrukt van de camera maar ook dat helpt niet.

is er een andere manier om dat te omzijlen of weet ik veel wat?

alvast bedankt.
    Groeten, Peet.

Bijdrager
    bartvanderveer

Heb je al op de website van de fabrikant gekeken naar een instalatie cd of naar de standaard inlognaam en passwoord die je kan gebruiken NA een reset ?

Bijdrager
    peetveenstra

Ja ik heb op de cd rom zitten zoeken en daar staat inderdaad de standaard wachtwoord en gebruikers naam op maar ook dat werkt niet.
    op de website zelf ook zitten zoeken maar dan kom ik niet echt ver omdat mijn engeld ver onder de maat is.

ik snap er niks meer van.
    hij vind de camera wel met de wizart maar zodra ik wat wil doen vraagt om het wachtwoord en gebruikersnaam. en wat ik ook doe, hij gaat niet verder.

Gr, Peet.

Bijdrager
    bartvanderveer

Ik heb even aan de google gezeten, maar wat is het merk en exacte type van je camera ? Er staan er een paar op, maar heb graag de juiste.

Bijdrager
    peetveenstra

Het is de WL-5460cam
    er staat ook nog op de cam, 802.11g wirles ip cam.

de website hiervan is ovislink.com

Bijdrager
    peetveenstra

Als het goed is heb ik het gevonden. gewoon steeds overheen gekeken op de cd rom.
    nu nog kijken of draadloos me lukt.

Nog bedankt voor de reactie. waarschijnlijk horen jullie meer van mij, lol.

Bijdrager
    bartvanderveer

Veel plezier vannacht met instellen…

Bijdrager
    peetveenstra

nou dat heb ik dus geweten! en jij wast dat dus ook zo te mlezen hahaha.

eindelijk had ik hem zover dat hij iets bewoog maar nog steeds geen beeld. en het bewegen van de camera ging ook niet zo soepel als hij zou moeten doen.
    en dit alles nog steeds met de kabel dus niet draadloos.

en als ik wil linken naar de website nadat hijn de camera heeft gevonden dan krijg ik een site error?

moeilijke dan ik dacht.
    vannavond maar weer even verder kijken hoever ik kom.

Gr, Peet.

Bijdrager
    bartvanderveer

Ik ben met wat mazzel de18e In Bilthoven. Bij jou in de buurt voor een ‘op lokatie actie’ ?

Bijdrager
    peetveenstra

Nou Bilthoven ligt niet echt in mijn buurt, ik woon in Pernis dat is toch snel zo 80 kilometer.:lol:

ik kom niet ver met de ip Cam. soms vind de Setup Wizart van de camera hem wel en meestal niet? net had ik voor de eerste keer dat hij hem vond en ik op Link drukte dat hij zonder problemen doorging. maar nadat ik wat wilde aanlkikke zal ik maar zeggen verdween meteen weer de verbinding met de cam?
    en meestal als de wizard hem wel vind en ik op Link druk dan geeft hij een cam sute error aan en wil hij die site niet laden.

ik snap er niks van? alles staat goed geinstalleerd en dit is nog steeds met de kabel.

Bijdrager
    bartvanderveer

Heb je het verhaal omtrendt ipadressen in combinatie met jouw eigen ipadres, gateway DNS adressen enzo gelezen ?

Bijdrager
    peetveenstra

Hoi Bart.

Ja dat met die ip adressen is echt een beetje een probleem voor een leek zoals ik. dan moet ik echt over iemand ze schouders meekijken om het te leren.
    maar van middag gebeurde er wel iets.
    ik had weer een beetje in me router rond geneust en alles gereset, camera, modem, router, toen heb ik het spul weer opgestart, met de setup wizard de camera gezocht, op Link gedrukt, en nadat ik het wachtwoord en zo had ingetypt ging hij verder naar de website van air live en zag ik in een keer beeld! en nog scherp ook!
    maar dat geluk was maar voor enkele seconden want toen ik me muis bewoog was het feest over en liep de site vast.
    en iedere keer daarna wat ik ook probeerde is het niet meer gelukt?
    maar in 1 ding ben ik nu wel zeker! en dat is dat de instelingen in me router nu volgens mij goed moeten staan en verder af moet blijven? en dat me camera goed is want daar begon ik langzamerhand aan te twijfelen.
    en nu is het steeds als ik weer door wil linken naar die site van air live CAMERA SERVER ERROR!.
    en dan linkt hij door naar dat iritante beeld wat je ook krijgt te zien als je geen internet verbinding heb.

computer is goed geupdate.
    snel genoeg.
    zelfs nog een spel er afgedonderd om zo min mogenlijk risico te lopen op conflicten.
    ik zou je wel wat printscreens willen sturen van mijn instellingen van bijvoorbeeld router of de setup wizard van de camera. maar ik weet niet hoe dat moet via deze website? of je moet even kontact opnemen via mijn email adres? als het goed is moet je die kunnen zien in mijn profiel.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.