10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Arts

IP-adressen

Hallo,

Heb Iphones, Ipads, div Mac’s, 1 Windows PC op het (thuis) netwerk staan. De TC van Apple krijgt volgens mij ook een IP-adres toegewezen. Het probleem is nu dat ik bij recente uitbreiding van apparaten steeds op een willekeurig apparaat de melding ontvang dat het netwerk niet is te benaderen omdat het IP-adres al wordt gebruikt. Wat kan ik daar aan doen.

Heb alle apparaten uitgezet, router gereset en vervolgens alle apparaten weer aangezet. Toch blijft het probleem zich voordoen. Wat is de oplossing voor dit probleem.

Dank en gr.

Paul

Bijdrager
    tarun

Welke router gebruik je? Je kan kijken in de instellingen van je routeer welke IP-adressen hij toewijst.

Bijdrager
    Arts

Beste Tarun,

Dat is toch de TimeCapsule??

Gr Paul

Bijdrager
    Arts

Heb programma al opgestart en bekeken, maar ik zie daar geen optie om na te gaan welke IP-adressen worden toebedeeld.

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Staan je instellingen op handmatig IP adres instellen? Volgens mij moet je via DHCP configureren.

Bijdrager
    Arts

Staan op automatisch via DHCP, van de 8 of 9 IP-adressen/apparaten doen ze het allemaal op meestal één na. Wel bijna altijd een ander, gevoelsmatig de laatste aangesloten/gekoppeld.

Bijdrager
    Sascha

Ik herken het probleem, enkel met een andere router… Ook steeds dezelfde problemen zoals jij beschrijft als er een apparaat (terug) in het netwerk komt…

*Abonneert zich op topic.

Bijdrager
    Arts

Lijkt te zijn ontstaan na het koppelen van een nieuwe IPad 2, maar het lijkt me wat ver gaan om deze IPad als oorzaak aan te wijzen. Staat toch op de site dat er 50 apparaten zijn aan te sluiten op een TC.

Bijdrager
    bartvanderveer

Maak een lijstje wat je van mijn part aan de muur prikt en daarop een overzicht van je apparaten en de bijbehorende ip-adressen / gateway adres / DNS server / etc.

Daar waar mogelijk zet ik DHCP uit :
    het is een protocol wat regelmatig over de verbinding babbelt naar de DHCP uitdeler voor een nieuw adres en kijkt of het een nieuw ip adres kan krijgen.
    Je kan 253 ip adressen instellen op je eigen netwerk, moet je een hoop voor doen om die vol te krijgen in een gemiddeld woonhuis.
    Je weet dan met een lijstje aan de muur ook dat bijvoorbeeld je NAS en een netwerk printer altijd hetzelfde ip adres hebben, handig als je de boel wil beveiligen op basis van ipadres blokkade…

Bijdrager
    Arts

Probleem gevonden. Ik dacht dat er 190 (0-190) IP-adressen konden worden toegewezen. Had te snel over de juiste waarden heen gekeken.
    Als defaultwaarde staan echter maar 10 IP-adressen vrij (190 – 200). Heb het aanvangsnummer van mijn TC nu gewijzigd in 150 en kan zo beschikken over 50 IP-adressen. Geen problemen meer en alle apparaten werken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.