11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    junoburger

IP adres iPhone conflict in Wifi netwerk

Elke keer als ik of mijn vriendin haar iPhone aanzet en de teleoon gaat via WiFi het netwerk op krijgen onze Macbooks een melding dat er een IP adres conflict is met de router. Gek genoeg staat op alle draadloze apparaten ingesteld dat ze via DHCP een IP adres moeten krijgen dus ik had verwacht dat er geen conflicten zouden zijn.

Ik heb met IP scanner gekeken welke IP adressen zijn uitgedeeld, en daar heeft ieder apparaat een uniek adres. Het valt me wel op dat de iphone steeds wisselt tussen een IP adres dat eindigt op 16 of 18 en juist die met 16 geeft het conflict omdat dit hetzelfde ip adres is als mijn macbook.

Iemand een idee of zit er niks anders op dan ieder apparaat een vast ip adres te geven?

Thanks!

Bijdrager
    madcat

Wat ik zelf heb gedaan om dit soort problemen te voorkomen en de veiligheid van het netwerk te verhogen is:
    – elk mac adres koppelen aan een eigen uniek ip adres
    – enkel mac adresen toestaan op het netwerk die zijn ingesteld.

wat je dus even moet doen is het mac adres(staat ergens bij netwerk instellingen) opschrijven en op je airport express dit invullen.
    een ander voordeel is dat ieder apparaat een vast ip adres krijgt en daardoor altijd weet met welk apparaat je aan het praten bent.

Bijdrager
    iJoost

Als zowel de iPhone als de iMac middels DHCP aan 16 komen, dan zit er iets niet goed. Misschien heb je meer dan een DHCP-server actief. Of je zit op het netwerk van de buren. Kijk eens bij de DHCP-server zelf aan welk MAC-adres ie dat IP-adres heeft uitgedeeld.

Bijdrager
    sypie
    ”iJoost”

Of je zit op het netwerk van de buren.

Dan zou zijn MacBook geen melding geven dat er een IP-conflict is…

Bijdrager
    iJoost

Ehm.. ja.

Overigens is mij niet duidelijk of die Mac nu ook op DHCP zit. Waarom zegt ie dat “alle draadloze apparaten” op DHCP zitten?

Bijdrager
    junoburger

Omdat alle apparaten via DHCP hun ip adres toegewezen hebben gekregen.

Bijdrager
    iJoost

Kijk dan eens even hoeveel DHCP-servers je nu eigenlijk hebt.

Bijdrager
    junoburger

waar kan ik dat zien?

Bijdrager
    iJoost

Dat weet je zelf het beste… wij kennen jouw netwerk niet.;-)

Routers, Airports, dat soort zaken kunnen een DHCP-server hebben. Je zult je even in de structuur van je netwerk moeten verdiepen. Er hoort er maar een actief te zijn op je netwerk.

Bijdrager
    junoburger

xi wel dat de Orange LiveBox IP adressen uitdeelt, op mijn AP Extreme/Express zie ik dat niet, althans ik kan het niet vinden.

Bijdrager
    iJoost

Als je dat niet uitgezet hebt, dan zal dat wel je probleem zijn. Het zit in het Airportconfiguratie-programma op de tab Internet en dan bij de Verbindingsdeling-mogelijkheden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.