3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    csteelooper

[iOS4] [Iphone3GS] Nieuw contact wordt 'gekoppeld'. Waarom?

Hallo allen, ik hoop van harte dat ik in het goede forum zit

Kan iemand dit oor mij reproduceren:

Ik wilde al een paar keer een nieuw contact aanmaken voor een nummer waarvan ik een bericht had ontvangen. Dus: ik krijg een SMS-bericht van een onbekend nummer en wil dat nummer opslaan. Ik lees het bericht en tik daarna Add to Contacts en vervolgens: Create New Contact. Ik vul de naam in en ik ben klaar.
    Vervolgens wil ik in Contacts kijken of ik het nummer en de naam kan vinden. Wat blijkt: Nee… De iPhone herkent wel degelijk dat het nummer nu een naam heeft, want in plaats van het nummer wordt nu keurig netjes de naam weergegeven. Maar ik kom met geen mogelijkheid bij het entry voor het contact in het adresboek van de iPhone. Dit zou op zich nog niet zo erg zijn als zo’n contact dan wel gesynchroniseerd werd, maar ook dát gebeurt niet. Dus op mijn Mac zie ik het nieuwe contact ook nergens. Bovendien kan ik in het contact geen gegevens aanpassen (er is geen Edit knop). Via Spotlight op mijn iPhone kan ik het contact wél vinden.
    Nu maakte ik hetzelfde contact nog maar eens op de ‘omslachtige’ manier aan; via Contacts zelf. Wederom de naam en het nummer (gekopieerd) invullen en klaar. Maar…: als ik dan nu naar het entry voor dát contact ga, zie ik onderaan dat contact een ‘Linked Contact’. Dát blijkt nu dan het contact te zijn dat ik in eerste instantie maakte.
    Ik heb gevonden dat ik die contacten kan ontkoppelen (Unlink Contacts) maar als ik dan de tweede versie verwijder blijft die eerste nog steeds rondspoken. Die is dan dus een Link zonder Parent… allemaal erg vreemd… En ik zou dus ook niet meer weten hoe ik zo’n contact kan verwijderen…

Tijdens het schrijven van dit bericht ben ik nog wel ergens achter gekomen: het probleem doet zich alleen voor als je exchange-accounts op je iPhone hebt… Dat is trouwens ook iets wat je kan zien bij zo’n link…

Ik heb een iPhone 3GS met iOS4.0.1. Zou dit een bug zijn? Ik heb me drie keer in de rondte gezocht op Google maar kon alleen vinden dat iOS4 dit nu ondersteunde; niet dat iemand dit probleem had. Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen, maar ik zou niet weten welke termen dan wel kunnen worden gebruikt. Gelieve dus ook niet te komen met reacties als Google is your best friend enzo; daar heb ik nu niks aan.
    Als Workaround heb ik nu de Exchange accounts van mijn telefoon af gedonderd, maar in feite is dat het natuurlijk ook niet helemaal…

Bijdrager
    Ostinato

Deze draad op de Apple supportforums gaat hier over. Ik vrees dat er geen kant-en-klare oplossing is, het lijkt een bug. Maar er zijn geloof ik wel een paar mensen in die draad die het hebben kunnen fixen. Succes.

Bijdrager
    csteelooper

Dankje Ostinato voor je hulp. Lijkt inderdaad een bug dus, zoals ik al dacht. Ik heb nu tijdelijk alle exchange accounts verwijderd, tot dit is opgelost (hopelijk dus redelijk snel). Gelukkig is er niks mission critical aan het feit dat ik Exchange gebruik. Maar het blijft vreemd dat deze bug er überhaupt is. Het probleem zou al een stuk kleiner zijn als Address Book.app op je Mac ook wist wat Linked Contacts waren en als groepen op de iPhone hetzelfde zouden inhouden als op je Mac, want dat is nu evenmin zo. Punt is dat bij iedereen het probleem hetzelfde is. Het maakt niet uit of men MobileMe of Exchange gebruikt; bij MobileMe gebeurt het net zo goed.
    De draad gaf nog wel een tip over een setting in iTunes die je kunt aanpassen; die ga ik zeker nog eens proberen als er na mijn vakantie nog geen oplossing voor is.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.