10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Gerard

macOS plaatsen op een nieuwe harddisk iMac late 20009

Ik heb een Imac late 2009 – 27inch welke ik 4 jaar geleden over gekocht heb van iemand anders.

Als ik deze aanzet wil deze niet opstarten.
    Ik heb van alles geprobeerd:
    Command-R
    Option-Commnad-R
    Shift-Option-Command-R

Zelfs:

Shift-alt-command-R
    Option-Shift-Command-punt.

Maar met niets kom ik verder.
    Of ik krijg na een tijdje een enveloppe met een vraagteken te zien
    Of ik zie een Appeltje en de grijze loopbalk welke helemaal door tot het einde (ca een half uur) en blijft daar hangen en de ventilator blijft maar hard lopen (tot 4 uur laten draaien).

Ik van alles opgezocht op het internet en verwacht dat de harddisk is overleden.

Dus wil ik een nieuwe kopen en installeren.

Op YouTube zie ik genoeg video’s hoe ik de 3,5 inch harddisk (7200 toeren) moet installeren. Dus dat is veel werk maar dat lukt me wel.

Alleen HOE ik dan de harddisk moet formatteren en hoe ik dan het IOS moet installeren is me onduidelijk.
    Ik lees allerlei optie maar welke dan door anderen weer tegengesproken worden.
    (via WiFi, via USB, met een DVD, rEFlt, Mavericks USB install???).

Vraag 1: Hoe moet ik de nieuwe harddisk vanaf scratch formatteren.
    Vraag 2: Hoe moet ik daarna de macOS binnenhalen en installeren?

Bijdrager
    aj

Wanneer je iOS schrijft, denk ik dat je macOS bedoeld. Daar ben ik dan ook van uitgegaan.

Wanneer je macOS op een lege schijf wilt installeren, zo goed als alle methoden gebruiken die je opsomt. Ik denk dat het makkelijkste is om met Internet Recovery te installeren (toetsencombinatie Command + Option + R). Het is dan wel zo dat je dan de macOS versie installeert waarmee de iMac toentertijd geleverd werd. Je moet dus daarna nog even via updaten naar de meest recente macOS-versie die je apparaat ondersteunt.

Als je de nieuwe schijf hebt ingebouwd, kan je na het opstarten van je Mac in Internet Recovery je schijf wissen via Schijfhulpprogramma. Je ziet dat direct als een van de opties staan.

Dan nog even wat stof om te overwegen: als je de harde schijf van je iMac wilt vervangen door een nieuwe, is het misschien ook het overwegen waard om te kijken naar een SDD. De kosten zijn ongeveer gelijk, maar het maakt je iMac wel vele malen sneller. Je moet wel even uitzoeken of je iMac een SSD met extra temperatuursensor nodig heeft.

Bijdrager
    bartvanderveer

Gebruik bij Internet Recovery een vaste verbinding (netwerkkabel) die je vooraf aansluit op een modem wat ip adressen uitdeelt.

Doe je dit later dan krijg je wat vertraging omdat de MAC probeert te verbinden met eventueel WIFI, vast verbinding is altijd beter.

Succes !

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou het eerst eens proberen met een ander toetsenbord (met USB kabeltje eraan). Dat probleem heb ik hier ook wel eens aan de hand gehad, dat ik geen enkele reactie krijg bij het indrukken van opstart-toetscombinaties. Met een oud G4 toetsenbord lukt het (bij mij) allemaal wel. Erg vaag.

Bijdrager
    Gerard

Super bedankt dat jullie me willen helpen.
    Zoals jullie mogelijk al begrijpen ben ik niet goed thuis hoe je de instellingen en dat soort zaken van een MAC om moet gaan. Het dagelijkse gebruik van de MAC gaat prima:-)

1) Ik bedoel inderdaad: macOS.

2) Verder alle aangegeven testen nogmaals uitgevoerd maar nu met een UTP kabel in deze oude MAC, welke rechtstreeks aangesloten was op de router.
    Resultaat bij alle na 30 sec tot 2 minuten: Ik krijg dan een enveloppe te zien met een vraagteken daarin.

3) Ook een (windows) toetsenbord aangesloten via USB en het windows logo geïnterpreteerd als de zelfde knop voor Option / Alt toets

4) AJ schrijft:

“Ik denk dat het makkelijkste is om met Internet Recovery te installeren (toetsencombinatie Command + Option + R). Het is dan wel zo dat je dan de macOS versie installeert waarmee de iMac toentertijd geleverd werd. Je moet dus daarna nog even via updaten naar de meest recente macOS-versie die je apparaat ondersteunt.”:
    Begrijp ik goed dat er bij deze oude IMAC (Late 2009) het als volgt gaat:

– plaats de nieuw gekochte harddisk (meestal FAT32 gefromateerd) in de Imac volgens de video’s op het internet.

– Start de Imac aan de achterzijde op (met daarbij de UTP kabel er in of via de WiFi?)

– de harddisk wordt gezien en wordt gevraagd of ik deze wil formatteren en ik antwoord dan JA.
    (Dit is wat interpreteer van wat AJ schrijft:
    Als je de nieuwe schijf hebt ingebouwd, kan je na het opstarten van je Mac in Internet Recovery je schijf wissen via Schijfhulpprogramma. Je ziet dat direct als een van de opties staan”).

– Dan kan ik deze ‘ late 2009’  Imac voorzien van de macOS door:
    de Internet Recovery te installeren via toetsencombinatie Command + Option + R.
    Ik krijg dan wel de macOS in eerste instatie op deze imac en moet daarna een update uitvoeren (geen probleem)
    Vraag: wordt die macOS (internet recovery) dan gedownload via het internet bij Apple (na Command + Option + R)? Of staat deze op het vaste interne geheugen?

Bijdrager
    aj

Wanneer je je Mac opstart met Internet Recovery, worden alle benodigde bestanden van het internet gehaald. Dit kan je dus zeker doen met een lege schijf. Het maakt daarbij niet uit of je gebruik maakt van een UTP-kabel of WiFi, beide zou moeten werken.

Is je Mac opgestart in Internet Recovery,  dan verschijnt een scherm meet vier opties. Schijfhulpprogramma is één van die opties. Met Schijfhulpprogramma zorg je eerst dat je schijf correct wordt geformatteerd. Daarna kan je teruggaan naar het eerste scherm en start je de installatie van macOS. Daarvoor worden alle benodigde bestanden van het internet gehaald.

Bijdrager
    Gerard

Wederom bedankt.

Gaan we volgende week doen.

Maar … nu komt de volgende uitdaging en dat is de harddsik vervangen in mijn imac late 2009 – 27 inch.

Aangezien dit onze (oude) niet veel gebruikte imac betreft wil ik daar niet al te veel geld meer aan uitgeven en wil een normale harddisk plaatsen en geen SSD.

Als totaal een leek op dit gebied zit ik dan met het probleem:

– welke harddisk type moet ik dan nemen? Is dat een 3.5 inch standaard SATA of moet er iets speciaal in of aan zitten (500GB of 1 TB)?

– Moet ik bij de harddisk nog iets speciaal kopen?
    Ik lees soms dat ik niets speciaal hoef te kopen maar dat ik wel een (freeware) software moet installeren om de draaisnelheid van ventilator te kunnen regelen. Want ik begrijp dat deze anders steeds op volle snelheid draait wat niet aan te raden is.

Soms lees ik ook dat ik er een OWC In-Line Thermal Sensor HDD Temperatuursensor Bedraad. Dit is een temperatuur sensor en een paar extra kabeltjes. Ik heb geen idee waarom die extra kabeltjes dan nodig zijn.

Moet ik dan ook nog een ‘iMac Ambient Temperatuur Sensor Board’ kopen?

Zoals leest haal ik vermoedelijk het een en ander door elkaar omdat ik hier totaal niet in thuis ben:-(

Kan iemand mij hierover informeren of is het beter dat ik een nieuw topic maak?

Bijdrager
    Gerard

Toch nog een vraag:

Ik heb van bij deze MAc altijd de TimeMacine mee laten lopen en in het verleden een paar keer gebruikt om bestanden terug te halen.

Nu las ik dat je deze ook als opstart harddisk kan gebruiken.

Door met ingerukte Option(Alt) toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten zie ik na een tijdje inderdaad drie opties verschijnen:

1) Macintosh HD: niets.

2) Herstel-10.13.6: als ik deze gebruik dan zie dat er heel langzaam een grijs lijntje gaat lopen en er heel lang over doet voordat deze aan het einde is en daar uren blijft hangen (veel lawaai van de ventilator op het einde. Dus concludeer ik dat de Recovery partitie ook niet meer werkt. Dus dat de harddisk inderdaad volledig defect is. Klopt dit?

3) BackUp Timemachine: Hier dacht ik dat dit misschien de oplossing zou kunnen zijn en inderdaad  daar verschijnt het scherm met 4 keuze mogelijkheden

a: zet terug van reserve TimeMachine kopie

b: Installeer MAC OIS opnieuw

c: Zoek hulp informatie online

d: Schijfhulp programma.

Ik zal alle drie de opties eens gaan proberen.
    Misschien krijg ik de harddisk toch nog aan de praat;-)

Bijdrager
    Gerard

a: zet terug van reserve TimeMachine kopie:

ik krijg alle de harddisk van de TimeMachine te zin en niet de inetrne harddisk van de MAC zelf. Dus dit gaat het niet worden.

b: Installeer MAC OIS opnieuw

Ik na dan het Mac High Sierra logo te zien met daarboven een pop-up scherm met de melding ” Er kan geen verbinding met de herstel server tot stand worden gebracht”.

Ik vermoed dat dit niet kan omdat de interne harddisk dus echt kapot is. Klopt dit?

c: Zoek hulp informatie online

Hier zie ik allen maar meldingen  / suggestie die ik al (o.a. met jullie hulp) al geprobeerd heb

d: Schijfhulp programma.

Ik zie dan:
    – Intern: Macintosh  HD

– OS X Base system

Wat is het verschil tussen deze laatste twee?

Bijdrager
    Gerard

Inmiddels heb ik de SSD kunnen plaatsen en voorzien van HighSierra.

Alle bedankt voor het meedenken:-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.