8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

[opgelost] iOS: Layout-vragen

Nu ik voor het eerst probeer een iPad-app voor eigen gebruik te maken, loop ik tegen een aantal layout-zaken aan waar ik niet uitkom — hopelijk heeft iemand hier een antwoord:)

Als eerste: de knoppenbalken in de detail view van een split view verdwijnen wanneer ik de app probeer in de simulator. Ter illustratie van wat ik bedoel (de blauwe kleur is om duidelijk te laten zien wat er gebeurt), in Xcode heb ik dit:

maar als ik de app in de simulator draai, komt er dit op beeld:

Dit gebeurt ongeacht of ik „Extend Edges: Under Top Bars” aan- of uitzet. De hele knoppenbalk lijkt gewoon te verdwijnen en niet getekend te worden.

Het andere probleem waar ik tegen aanloop is hoe te zorgen dat een ScrollView ook echt werkt — dat wil zeggen: ik krijg het niet voor elkaar om een ScrollView ook te laten scrollen als ik er een tweede view inzet die groter is dan de ScrollView zelf. Het zal er wel aan liggen dat ik die autolayout-toestand amper snap, maar zelfs als ik verschillende instructies (zoals deze. deze, of deze) volg, verdomt het ’t om te werken. Mijn naïeve idee is dat een ScrollView gewoon scrollen zou toelaten zodra een subview groter is dan de ScrollView, maar blijkbaar moest het ons om onvatbare redenen weer eens heel wat moeilijker gemaakt worden …

Bijdrager
    koen

Misschien lukt het met Adaptive User Interfaces.

https://developer.apple.com/design/adaptivity/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    koen op 04 mei 2017

Misschien lukt het met Adaptive User Interfaces.

https://developer.apple.com/design/adaptivity/%5B/quote%5D

Ik zal er eens rondkijken, bedankt, hoewel er op het eerste gezicht niets tussen staat over waar ik mee worstel, maar je weet maar nooit.

S op 05 mei 2017

Spreek voor jezelf zou ik zeggen. Jij snapt iets niet, maar dit wil niet zeggen dat het moeilijk is.
    Ennuh… succes bij je nieuwe studie!

Dank je, daar heb ik wat aan … Als jij het wel snapt, zou je het dan a.u.b. even uit willen leggen zodat ik het óók snap? Tot dan (en wellicht nog daarna ook) blijf ik bij m’n standpunt dat een scrollview volgens mij niet veel meer hoeft te doen dan kijken of de inhoud groter is dan de scrollview, en zo ja, scrollen — en dat ik dus niet snap waarom daarvoor moeite nodig is.

Bijdrager
    koen

Die Adaptive User Interface was trouwens meer voor je eerste probleem, niet je UIScrollView probleem.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.objc.io/issues/3-views/scroll-view/

Bijdrager
    jandoornbos

Betreft je eerste punt: waarschijnlijk zit je UIViewController niet in een UINavigationController. De navigation bar wordt alleen weergegeven als de view controller in een UINavigationController zit.

Selecteer je view controller (die met de blauw achtergrond) in Storyboard. Klik daarna op Editor > Embed in > Navigation Controller.

Succes!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    koen op 05 mei 2017

Die Adaptive User Interface was trouwens meer voor je eerste probleem, niet je UIScrollView probleem.

Die indruk had ik al, maar gelukkig is dat probleem al opgelost (zie onder).

koen op 05 mei 2017

Misschien heb je hier wat aan: https://www.objc.io/issues/3-views/scroll-view/%5B/quote%5D
    Dat is gedetailleerde uitleg, maar pakt het aan vanuit een programmatisch beginpunt terwijl het voor zover ik kan overzien gewoon gelijk te regelen is wanneer je de views in het storyboard zet. Dat is wat ik op verschillende websites lees, maar als ik het zelf probeer door wat van die constraints aan te zetten, weigert het ding toch te scrollen.

jandoornbos op 05 mei 2017

Betreft je eerste punt: waarschijnlijk zit je UIViewController niet in een UINavigationController. De navigation bar wordt alleen weergegeven als de view controller in een UINavigationController zit.

Dat bedacht ik toen ik vanochtend te vroeg wakker lag ook, en inderdaad bleek het de oplossing te zijn toen ik hem probeerde nadat ik m’n eerdere antwoord hierboven geschreven had. In elk geval bedankt voor de tip:) (Als terzijde: ik vind dit dus ook weer zo’n onhandigheid. Er zijn wel waarschuwingen als „Je hebt views die onbereikbaar zijn” maar niet „Je hebt iets aangezet dat niet getoond zal worden” terwijl die op mij overkomen als zijnde van hetzelfde niveau.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

@night: Hoezo „opgelost”? De ene vraag wel, de andere niet.

Bijdrager
    koen

Heeft hij bij mij ook eens geflikt, toen ging het draadje zelfs op slot omdat hij vond dat er niets meer te bediscussiëren viel.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.