5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

iOS 9 berichten spelling

Het valt mij op dat er in de nieuwe versie in de berichten iMessage app steeds alternatieve woorden in de balk boven het tekst venster komen op mijn iPad. Het lijkt er sterk op dat hij slecht met Nederlands overweg kan. Het woord “en” wordt bijv standaard vervangen door “end”. Kan deze optie worden uitgeschakeld? Tot op heden alleen dit in de iMessage app aangetroffen.

Bijdrager
    jebman

Ha met de juiste Google opdracht wel gevonden.
    Toetsenbord Engels staat nu ook ingesteld en dat toetsenbord heeft een schuifje toon suggesties… Vandaar dat Engels. Bij het NL toetsenbord is dit schuifje er niet.

Bijdrager
    GoeieDag

Klopt! Er is -helaas- nog geen NL suggesties.

Moderator
    Night

Ja, dat is inderdaad jammer. Ik moet heel vaak repeterende WhatsApp berichten sturen en op m’n oude Android telefoon stonden dan keurig de woorden in het Nederlands boven het keyboard klaar. Misschien in iOS9.1…?

Bijdrager
    csteelooper

Die suggesties heten bij Apple Predictive Input. Waarom dat er in het Nederlands niet is, is mij echt een raadsel. Er is een Nederlands woordenboek aanwezig, dus in principe zou het moeten kunnen. Wat ik dénk (en dat merk ik ook als ik in één van de andere talen schrijf waarin het wel wordt ondersteund) is dat het logaritme om de voorspellingen te kunnen doen (nog) niet werkt in het Nederlands. In het Engels of Duits merk ik namelijk echt dat het ‘aanleren’ van je schrijfgewoonten heel goed werkt, waardoor het toetsenbord lijkt te weten wat je volgende woord gaat zijn in een zin. En dit ook als je off-line bent. Ik hoop echt dat het er voor het Nederlandse toetsenbord snel is, want de alternatieve toetsenborden werken naar mijn idee lang niet zo goed als het op deze manier van suggereren aankomt. Maar helaas is iOS9.1 naar mijn idee íets te rooskleurig gedacht… Het zou er best eens van kunnen komen voor iOS10, maar dan denk ik eerder aan iOS9.3 of zo…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.