21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    eprillios

iOS 6: Spraakgebrek VoiceOver/Stembediening

Hallo,

Sinds dat ik iOS 6 op mijn iPod Touch ge├»nstalleerd heb heeft VoiceOver/Stembediening een spraakgebrek gekregen. ‘School’ wordt bijvoorbeeld uitgesproken als ‘skool’, ‘chloor’ wordt uitgesproken als ‘kloor’ en ‘ge├»nstalleerd’ wordt uitgesproken met een g zoals in ‘good’. Tevens worden een aantal klinkers verkeerd uitgesproken, zoals ‘ui’. Hebben meer mensen hier last van? Omdat ik veel gebruik maak van stembediening is dit heel hinderlijk, je moet goed luisteren wat er gezegd wordt. Is er misschien iets niet goed gegaan met het updaten? Het lijkt me dat een aantal bestanden van VoiceOver/Stembediening in de war zijn geraakt, en dus kunnen er geen Nederlandse klanken meer worden uitgesproken.

Vriendelijke groeten

Bijdrager
    nk22

Hmm… Met kaarten doet hij het wel in het nederlands (iPhone dan)

Bijdrager
    eprillios

Bij mij hoor je wel de gebruikelijke Nederlandse stem (Xander), maar de uitspraak klopt gewoon niet meer.:sad: Ik kan me herinneren dat bij de release van OS X Mountain Lion de VoiceOver-stemmen ook werden bijgewerkt. Echter heb ik bij OS X Mountain Lion geen problemen met de stem.

Bijdrager
    YoYelloW

iOS 6 komt standaard met een verkleinde versie van VoiceOver, om de volle versie te downloaden meot je het aan hebben staan en vervolgens op wifi verbonden zijn.

Bijdrager
    eprillios

De volledige versie van de stem is al gedownload. De stem klinkt natuurlijk. Ik heb even gecontroleerd of de instelling om de compacte stem te gebruiken aan staat, die staat niet aan. Bedankt voor de suggestie desalniettemin.:smile:

Bijdrager
    leonarddr

Ik heb exact het zelfde probleem. Mijn huidige oplossing is het tijdelijk gebruiken van de compacte stem tot Apple met een fix komt. Het is in ieder geval erg hinderlijk.

Bijdrager
    eprillios

Ik heb even gekeken bij de iPhone 4 van een kennis, die heeft hetzelfde probleem. Ik hoop dat dit opgelost wordt, want ik kan me voorstellen dat als Siri uitgerold wordt in Nederland nog veel meer mensen hier last van gaan krijgen.:sad:

Bijdrager
    Remon

Ik heb met wifi geprobeerd maar bij mij lukt het helaas niet. Op internet kom ik weinig tegen en het downloaden van een volledige versie is mij ook niet helemaal duidelijk.

Hij zegt voiceover uut i.p.v. voiceover uit.

Graag een oplossing

Bijdrager
    Geert27

Ik heb hier ook last van. Ik gebruik niet de VoiceOver maar wel VoiceDial. In de auto gebruik ik dit veel omdat ik handsfree wil bellen. Sinds iOS 6 spreekt hij een woord als “thuis” echter uit als “thuus” en meer van dat soort domme uitspraken. Daarnaast hakkelt de stem: “b-el-len”.

Ik snap niet waarom iets dat in iOS 5.1.1 nog prima werkte, in iOS 6 zo verpest moet worden. Ik vind het echt behoorlijk storend. Daarnaast maakt de stembediening nu ook vaker fouten.

Weet iemand of dit al gemeld is aan Apple?

Bijdrager
    leonarddr

Wat is de officiele procedure om dergelijke bugs bij Apple te melden?

Bijdrager
    fransmast

Ik snap niet waarom het niet mogelijk is om voor mijn part de stem Ellen (uit de good old serie iOS4) via de App Store aan te schaffen. Het hoeft voor mij heus niet gratis, maar vanaf iOS4 via een moeilijker verstaandbare Xander in iOS5 hebben we nu het dal wel bereikt in iOS6. Moet je eens proberen: de letter G in een bericht te typen en dan te horen hoe die “uitgesproken” wordt.

Wie weet hoe we dit officieel bij Apple kunnen neerleggen? Ik heb mijn iPad2 gelukkig nog steeds op iOS4 staan, hoewel ik daardoor weer andere verbeteringen niet kan doen. Maar ik ben helaas toegewezen op VoiceOver en qua duidelijkheid is iOS4 dan gewoon vele malen beter

Bijdrager
    wwgnr

Ja, ik krijg ook ineens in het engels antwoord/bevestiging van m’n opdracht. Weet iemand hoe dat weer naar Nederlands te schakelen is? Bv: *bliep bliep* Bel sanne —-> calling sofie.

Bijdrager
    JCBoermans

Het mooi is dat “Voice dialing is niet beschikbaar als er geen verbinding met een mobiel netwerk is” nu opeens veel beter wordt uitgesproken en de namen van mensen die ik wil bellen volledig onverstaanbaar worden gescrambled…

Bijdrager
    ceesmechielsen

Ja, klopt de ‘G’ of ‘CH’ doet het niet. Die klank mist gewoon in IOS6. Blij dat meer mensen dat is opgevallen. Hoe kunnen we deze bug indienen bij Apple?

Bijdrager
    JCBoermans

De ou zit er ook niet echt lekker in. Zou het met dubbele letters te maken kunnen hebben?

Bijdrager
    leonarddr

Ook bij de update naar IOS 6.01 is het probleem niet opgelost, wat een schandaal. De manier die volgens mij het meest effectief is is het mailen naar [email protected], waarbij je in een engels mailtje het probleem uiteenzet.

Zijn er mensen die aan de hand van IOS 6.1 beta de mogelijkheid hebben om de stem daarop te testen?

Bijdrager
    herman.evers

Dag allen,

ook ik heb veel last van de Xander met een spraakgebrek. Ik heb een (ernstige) visuele beperking en ben dus sterk afhankelijk van de (een goed werkende) VoiceOver. Dit geld niet alleen voor mij; maar voor duizenden blinden en slechtzienden in Nederland die ook afhankelijk zijn van een goede werkende VoiceOver op hun iDevices. Op al mijn iPads heb ik nog nooit een goed werkende (hoge kwaliteit) Xander mogen beluisteren. Op de iPhone ging dat tot iOS 6 echter goed. Sinds iOS 6 lijkt Xander wel “bezopen”; en dat was al zo in de beta- versies. Voor wat betreft de preview / beta van IOS 6.1: helaas (nog) geen verbetering!

Dus massaal reageren naar: [email protected]

Herman.

Bijdrager
    wwgnr

Ik denk de oplossing gevonden te hebben. Instellingen -> Algemeen -> Internationaal en stel daar stembediening in op Nederlands. Ik had al het vermoeden dat het sinds ios 6 engels was bij default maar zo is ie dus weer terug te zetten.

Bijdrager
    ToMiKoN

De oplossing van wwgnr werkt niet.

De enige manier om het te omzeilen, is de Vlaamse stem te gebruiken! En daar heb ik als Belg natuurlijk geen probleem mee!:-)

Bijdrager
    leonarddr

Is er enig nieuws over dit probleem? Komt het ook nog voor in de nieuwste beta van IOS 6.1?

Bijdrager
    tim85

zou opgelost zijn in ios 6.1…
    nog niet uitgetest voor mezelf.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.