7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Iomega hd firewire werkt ineens niet meer

Ik heb sinds een maand een iomega hd die geschikt is voor firewire 400 / 800 & usb 2.0 en Esata.
    Ik zelf werk met de 1e generatie macbook (5 jaar oud) het systeem waarmee ik werk is osx 10.5.8

De hd heb ik een maand gebruikt met de firewire 400 aansluiting en die werkte prima, tot een aantal dagen geleden. De hd wordt al een paar dagen niet meer herkend via firewire maar wel via de usb aansluiting?

Ik ging er vanuit dat mijn firewire poort op mijn macbook stuk was, dit was dus niet het geval ik heb namelijk nog een iomega hd die ook firewire 400 compatible is, en die hd wordt wel direct herkend als ik de hd aansluit via de firewire aansluiting.

Vervolgens bedacht ik dat de firewire kabel wel eens stuk kon zijn dus ik heb gewisseld tussen kabels en dit had ook geen effect mijn hd werd nog steeds niet herkend. En met de kabel (waar van ik dacht die deffect was) werkte mijn andere hd wel via fire wire.

Het vreemde van dit verhaal is, is dat dit de 2e hd waarmee ik dit probleem heb, ik heb deze hd juist gekocht omdat de andere hd “die tevens het zelfde probleem had maar dan van het merk freecom” het ook niet deed!

En nu zit ik weer met een hd met precies het zelfde probleem, wat kan er aan de hand zijn !??!
    Want ik wordt er ondertussen een beetje gek van.

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen voor de zekerheid heb ik een screenshot er bij geplaats van de hd’s.

Avast bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Krijg je hem ook niet geactiveerd in schijfhulpprogramma? Hij zou daar wel zichtbaar moeten zijn aangezien de USB wel werkt, en dat betekend dat de schijf (als device) zelf nog goed is.
    Mogelijk is er een detectie probleem. Zie je ook niets na een herstart?

Verder wil ik je niet bang maken, maar het hd model op de foto heb ik ook gehad, en staat nu stuk in de kast (komt alleen nog tijdelijk on-line als hij een uurtje in de vriezer heeft gestaan)

Bijdrager
    mac-addict

Krijg je hem ook niet geactiveerd in schijfhulpprogramma? Hij zou daar wel zichtbaar moeten zijn aangezien de USB wel werkt, en dat betekend dat de schijf (als device) zelf nog goed is.
    Mogelijk is er een detectie probleem. Zie je ook niets na een herstart?

Verder wil ik je niet bang maken, maar het hd model op de foto heb ik ook gehad, en staat nu stuk in de kast (komt alleen nog tijdelijk on-line als hij een uurtje in de vriezer heeft gestaan)

Ik heb al jouw oplossingen geprobeerd maar geen van deze opties werken voor mij, in schijfhulprogramma komt hij niet te voorschijn en na herstart ook niet!

Ik heb de rechter iomega van 500 gig nu 1 jaar en de nieuwe (dat is de hd die niet werkt) heb ik nu voor 1 maand (1tb) ik heb er nooit problemen mee gehad tm deze week dan !

Is er iemand anders die mij advies kan geven met mijn probleem ??

Bijdrager
    k-the-ripper

Ik heb dit ook gehad (zelfde Iomega drive in samen met een dubbele firewire HD van ander merk)
    Nou heb ik geen MacBook maar een iMac en daar was de oplossing alles uitzetten, alle kabels uit de iMac trekken (inclusief netsnoer) 15 minuten wachten en weer aansluiten.
    (Is trouwens te vinden ergens verstopt op de FAQ pagina van Iomega als ik me niet vergis)

Misschien eens zelfde procedure proberen op MacBook
    Ik kwam er wel achter dat device wat problemen gaf als die als eerste in de lus zat en er mee stopte dat dan de rest daarachter ook gewoon er mee stopte.

Niet geprobeerd is altijd mis zou ik zeggen, het schijnt dat je op die manier de firewire bus reset.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    k-the-ripper op 07 januari 2011

Niet geprobeerd is altijd mis zou ik zeggen, het schijnt dat je op die manier de firewire bus reset.

Klopt. (maar ook de USB en enkele andere fabrieksinstellingen.)

Bijdrager
    mac-addict

Macbook uit gedaan 15 min gewacht alle snoeren ontkoppeld daarna weer aan gezet en nog steeds doet de firewire het niet ?

Iemand nog suggesties ???

” Ik zat na te denken wat de oorzaak kan zijn van dit probleem omdat dit al de 2e hd is die deffect is gegaan op exact de zelfde manier ” Zo als u ziet heb ik 2 iomega hd’s staan, bij de grote hd van 500 gig zit er aan de achter kant een extra fire400 aansluiting waarop ik mijn andere fire hd’s allemaal heb aangesloten.

Ik heb de deffecte hd’s dus nooit op mijn directe firewire port van mijn macbook aangesloten. Pas vanaf het moment dat de hd’s niet meer werkte probeerde ik de hd’s wel direct aan te sluiten en ze deden het allemaal niet ! Het rare van dit verhaal is dat de hd ’s wel allemaal werkte met usb ?

Kan de externe firewire port die aan de hd is gekoppeld de oorzaak zijn van de defecte firewire hd’s ??

Bijdrager
    k-the-ripper
    Remly op 08 januari 2011

Macbook uit gedaan 15 min gewacht alle snoeren ontkoppeld daarna weer aan gezet en nog steeds doet de firewire het niet ?

Ook aan de batterij gedacht ?
    Volgens deze link is zelfs dat nodig.

Voedingen die niet echt jofel zijn worden ook vaak als dader aangemerkt, over dat laatste kan ik meepraten want het merkloze geval wat ik een tijdje heb gebruikt werkte eigenlijk ook alleen maar met slechts 1 drive aangesloten , met 2 drives was het ook meer een lottospelletje. (was zogenaamd ontworpen als zijnde een behuizing voor 2 drive’s).

Nieuwere versies van Micromat techt tool pro kunnen de firewire bus testen van je MacBook.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.