10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    josephusjg

investeren in gigabit of niet?

Ik werk met 2 imacs en een nas in een netwerk. De bedrading is geschikt voor gbit snelheden, de adsl modem niet en mijn switch ook niet. Is het de moeite waard om te investeren in gigabith ethernet? Wat merk je in de praktijk van die extra snelheid? Het netwerk wordt gebruikt voor eenvoudige bestanduitwisseling, audiostreaming en incidenteel voor het afspelen van een video vanaf e nas. Darnaast verwacht ik tijdswint bij backuppen, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Daar ga ik toch niet op zitten wachten.

Met de aanschaf van 2 5 poorts switchen zou ik er zijn, want de geschikte bekabeling ligt er al. 1 switch in het kantoor voor de 2 imacs en de printer en 1 switch achter de router/adsl modem om een gbit intern netwerk te creeren. De beperking van de 100mbit router is er dan dacht ik alleen voor het internet en downloaden/uploaden, maar dat is geen bezwaar.

Mijn vragen:
    Klopt het dat op deze manier een intern gigbit netwerk ontstaat?
    Is die 70 euro of zo de moeite waard? Zie ik dat terug in zinvolle tijdswinst/minder wachttijd?

groet,

Jos

Bijdrager
    Ninjaguineapig

Die ene switch achter de modem heeft zoiezo al geen extra nut, omdat je huidige aparaat je volle internet verbinding al aan kan. En je naar wat ik gelezen heb geen ander aparaat dat van Gbit ethernet profiteert bij je modem hebt staan.
    De enige snelheids winst die je gaat zien is als je bestanden van je eene mac naar je andere kopieert, leest, etc. ( is dan ruw weg 10 keer zo snel)
    In hoeverre jij het belangrijk vind dat dat sneller gaat is aan jou.

Bijdrager
    josephusjg

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Die switch achter de router is m.i. nodig, omdat de nas niet in het kantoor geplaatst wordt, maar elders in huis. Als dat via de router moet lopen, dan verlies ik snelheid op de meest belanrijke route, want al mijn bestanden staan centraal op de nas.

Bijdrager
    coootju

Ik zou niet direct voor een nieuwe switch gaan. Ik denk niet dat jij het verschil merkt. Verder kan je bekabeling wel van voldoende kwaliteit zijn, als je kabels niet allemaal minimaal drie meter zijn heb je er nog niks aan.

Pas alls je switch aan vervanging toe is, koop dan een Gigaversie, echter daar merk je alleen wat van als je grote brokken data transporteert.

Maar ja, als het om 70 euro gaat kan je er ook geen buil aan vallen.

Succes,

Marco

Bijdrager
    Prettyblue1

Een 8-poorts gigabitswitchje kost tegenwoordig maar 40 euro, ik kan je vertellen dat je dan heel erg blij wordt als je 12 GB over moet pompen naar de server;-) Alleen al aan het joepie-gevoel heb je die investering er in de eerste grote kopieeraktie meteen uit.

Ook het afspelen van je video vanaf de NAS en het backups maken gaat evenredig sneller. Als ik jou was zou ik het gewoon doen, ’t is een investering van niks.

Bijdrager
    Prettyblue1

“als je kabels niet allemaal minimaal drie meter zijn heb je er nog niks aan.”

Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord, cat6 is cat6 dacht ik…..

Sleutelbeheerder
    Night

Ik weet niet waarom je er twee wil hebben; Als je 1 switch hebt, waar je de ADSL router in plugt alsmede alle overige apparaten, dan profitter je al van de snelheidswinst. Als je zeker weet dat zowel je Macs als de NAS Gigabit ethernetverkeer ondersteunen, dan zul je voor €40,- veel ‘Joepie’ gevoel hebben;) Alle niet 100oBaseT apparaten zullen dan gewoon op 100BaseT blijven ‘praten’, ook over een gigabit switch.

Bijdrager
    josephusjg
    ”Night”

Ik weet niet waarom je er twee wil hebben; Als je 1 switch hebt, waar je de ADSL router in plugt alsmede alle overige apparaten, dan profitter je al van de snelheidswinst. Als je zeker weet dat zowel je Macs als de NAS Gigabit ethernetverkeer ondersteunen, dan zul je voor €40,- veel ‘Joepie’ gevoel hebben;) Alle niet 100oBaseT apparaten zullen dan gewoon op 100BaseT blijven ‘praten’, ook over een gigabit switch.

Het is heel simpel. Ik heb een kantoor aan huis en die ligt ongeveer 20 meter van de meterkast vandaan, met 1 kabel die het netwerk in het kantoor brengt. Daar moet dan dus een switch. Verder is de nas elders in het huis geplaatst om het de boeven iets moeilijker te maken. Daar gaat vanaf de router een tweede kabel heen.

Ik weet niet of ik het allemaal heel goed begrijp, maar volgens mij moet er dan in de meterkast ook een switch, omdat ik anders van het kantoor naar de nas een 100mbit verdeling krijg in de router en het dan allemaal geen zin heeft.

Klopt toch, of ben ik echt gek?

Jos

Ik kick wel op een joepie gevoel. Bovendien heeft dat switchje wat ik nu gebruik ook maar 15 euro gekost. Ik zal het maar doen dus.

Bijdrager
    felix

In feite als je de router als switch zou gebruikt tussen je macs en de nas dan is dat de zwakste schakel van de keten. Als je echt snelheidswinst wil boeken heb je inderdaad een giga verbinding nodig tussen mac’s en nas.

Of de nas verhuizen of een extra switch.

Maar dat staat verder los van je geestesgesteldheid :wink:

Bijdrager
    CaDoc

Heb zelf ook zo’n gigabit setup.

In de meterkast het ADSL modem met daaraan vast een gigabit switch waarvandaan vanuit de meterkast het netwerk door het hele huis gaat. Heb daaraan in mijn kantoor voor mijn laptop ook een gigabit Airport Extreme gekoppeld met daaraan ook een tweetal USB-HDD’s.

Voor het kopiëren van bestanden werkt het écht lekker. Kan nu gewoon vanaf de USB-HDD’s naar DVD branden en intussen mijn AppleTV updaten, zonder enige merkbare vertraging.

Ben er blij mee :)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.