11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Paulus030

Invalid volume directory count

Sinds vandaag start mijn iMac niet meer op. Hij blijft in het grijze scherm hangen, balkje loopt bijzonder traag vol. En als ie vol is, gaat de computer uit. In de veilige modus (shift-cmd-v) geeft ie de volgende melding:
    INVALID VOLUME DIRECTORY COUNT
    INVALID VOLUME FILE COUNT
    Na 3 keer “repairing volume”, schakelt ie de computer uit. Hoe kan ik dit oplossen?

Bijdrager
    jelmerkoppelmans

Ai, dat ziet er uit als slecht nieuws. Welke OS X versie draai je?

Moderator
    Night

Je kan het eens proberen met DiskWarrior (als je in Safe mode geboot bent). Deze is in staat om dit soort fouten beter te verhelpen dan OSX zelf.

Verder kan je bij dit soort fouten het beste eerst de Apple Hardware Test draaien.

En dan nog: backup, backup en eh…. ohja… BACKUP!

Bijdrager
    jelmerkoppelmans

Volgens mij is Diskwarrior niet geschikt om een draaiende schijf die dusdanig beschadigd is te repareren. Wat je ook nog kan proberen is de schijf uitbouwen, in een enclosure stoppen en kijken of die op een andere Mac nog wel leesbaar is. Zo niet, kan je met Diskwarrior de directory van de schijf herbouwen.

Bijdrager
    Paulus030

De iMac draait op 10.9. Ik niet zo’n computergeleerde, maar wil dit zeggen dat mijn HD stuk is? Thuis draait een TC, dus ook van de iMac heb ik een back-up. Als ik de iMac laat opstarten met cmd-r, komt ie met een melding dat ik de EFI systeempartitie moet herstellen.

Moderator
    Night

Je disk hoeft helemaal niet ‘stuk’ te zijn. Het is wel een probleem dat zich in Mavericks heeft ontpopt.
    Dan moet je dus eerst opstarten met ⌘-R ingedrukt houdend… Kies je taal, dan voor Disk Utilities en dan repair disk.
    Hopelijk lukt de repair nu wel.

Maar er zijn meer personen die sinds de installatie van Mavericks last hebben van EFI partitie.
    En ook zij hebben dit probleem met Disk Warrior opgelost. (zie bijvoorbeeld hier) Andere oplossing variëren tot het opnieuw installeren van Mavericks.

Bijdrager
    Obi

In dit artikel staat beschreven hoe je een EFI partitie
    kunt recreëren.

https://apple.stackexchange.com/questions/57597/how-to-fix-broken-efi-partition

Je moet wel je weg weten op een terminal.

hth

Bijdrager
    Paulus030

Dat is het ‘m nou: ik weet de terminal te vinden maar daar stopt het. Maar ga eens aan de slag met jullie info. Dank jullie wel.

Moderator
    Night

Succes!. Laat even weten hoever je bent gekomen;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“INVALID VOLUME DIRECTORY COUNT” is een software foutmelding. (M.a.w: de hd zelf is waarschijnlijk gewoon goed) In dit geval klopt het aantal directories (of mappen) niet.
    Het lijkt er op dat de TOC (Table Of Contents) corrupt is. En als dit betrekking heeft op systeem onderdelen kan het opstarten mislukken.

Doe wat Night zegt: opstarten met cmd-R ingedrukt. Je komt dan in de recovery partitie en van daar uit kun je je hd repareren.
    Tijdens een succesvol verlopen safe boot wordt de hd ook gecontroleerd, maar dit is niet zo’n uitgebreide test als die van schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Paulus030

Gisteren de boel de boel gelaten en vanochtend begonnen met sissen van de HD. OS X er opnieuw opgezet. iMac startte hierna goed op. Nu is ie bezig met het terug zetten van data vanuit de TC. Gaat kennelijk alleen CIA wifi, maar er zit progressie in. Thanks allemaal voor de hulp.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.