One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Interval Time Machine back-ups

Interval Time Machine back-ups

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 17 juni 2017 #

Ik heb (en ben kennelijk niet de enige) de laatste tijd problemen met de automatische back-ups via Time Machine. Alhoewel Power Nap ingeschakeld is, gaat het fout als de iMac in de sluimerstand staat. Daarom zoek ik manier om de back-ups alleen overdag te draaien, maar dan wel automatisch. Ik las een artikel over TimeMachineScheduler, maar dit programma is helaas niet compatible met Sierra. In een ander artikel las ik hoe de interval via een terminal commando aangepast kan worden. Maar ik weet niet of dit nog werkt, aangezien Apple, volgens dit artikel de Time Machine back-ups niet meer met een vaste interval schijnt uit te voeren. Dit is mij inderdaad nu ook opgevallen. Ik zoek dus een manier om bijvoorbeeld via Automator, Terminal of Cronix de back-ups te laten draaien. Wie helpt mij verder?

Ps: Misschien kan de redactie over dit onderwerp een artikel schrijven

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 17 juni 2017 #

deze is wèl compatible met Sierra:

https://tclementdev.com/timemachineeditor/

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 17 juni 2017 #

@Fred44 bedankt, ik dit progje de komende dagen testen en houd je op de hoogte. Wel vreemd dat Apple, voor zover ik weet, nergens de wijziging van de interval bekend gemaakt heeft.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 juni 2017 #

Er is ook niks veranderd aan de intervallen; waarom denk je dat?

Jos op 17 juni 2017

…gaat het fout als de iMac in de sluimerstand staat. Daarom zoek ik manier om de back-ups alleen overdag te draaien, maar dan wel automatisch.

Wat gaat er precies ‘fout’? Maakt ie helemaal geen backup’s of wat?

Profielfoto van koen

koen op 18 juni 2017 #

Inderdaad, wat is het probleem?

Profielfoto van Buzz

Buzz op 18 juni 2017 #

Snap ook niet waarom iemand zo’n tool nodig zou hebben. Time Machine is nu juist zo gemaakt dat je er nauwelijks naar hoeft om te kijken. Af en toe checken dat de laatste backup niet al te lang geleden was is voldoende.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 18 juni 2017 #

TimeMachine maakt standaard 1x per uur een backup.
maar als je vrijwel geen data produceert, dan vind ik dat overbodig.
dus heb ik TM met behulp van TimeMachineEditor zo ingesteld, dat er dagelijks 1x om 20:15 uur een backup wordt gemaakt.
als die backup wordt gemist, omdat m’n MBA in sluimerstand staat, dan wordt die backup gemaakt zodra m’n MBA weer wakker wordt gemaakt.

Profielfoto van sedikit

sedikit op 18 juni 2017 #

@fred44nl,
Een oude discussie. Je hebt gelijk. Ik gebruik al jaren TimeMachineEditor tot volle tevredenheid. Maakt bij mij automatisch (afgesteld) éénmaal per week een volledige back-up

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 18 juni 2017 #

Ik heb gemerkt dat er soms geen of maar 1x per dag een back-up gemaakt wordt. En het gebeurt regelmatig dat de doelschijf niet herkend wordt, zonder dat ik er iets aan veranderd heb. Wel kreeg de “iMac van Jos” onlangs een volgnummer, dus werd het “iMac van Jos 2”. Kan dat de oorzaak zijn? En kan ik dat nummer 2 verwijderen? Ik begrijp dat dit laatste probleem niet door TimeMachinEditor wordt opgelost. Maar het geeft mij een goed gevoel dat je zeker weet dat er minimaal 2x per dag een back-up gemaakt wordt, hoe weinig er ook veranderd is.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 19 juni 2017 #

fred44nl op 18 juni 2017

TimeMachine maakt standaard 1x per uur een backup. maar als je vrijwel geen data produceert, dan vind ik dat overbodig.

Als er geen data geproduceerd wordt, wordt er ook geen bakup gemaakt. Bij een beetje data wordt er een beetje gebackup’d.
Geen reden om aan dat schedule te gaan morrelen, behalve dan vanwege de eigen demonen in je hoofd.
Maar ja…

Profielfoto van GoeieDag

Jos op 17 juni 2017

Alhoewel Power Nap ingeschakeld is, gaat het fout als de iMac in de sluimerstand staat.

Jos op 18 juni 2017

Ik heb gemerkt dat er soms geen of maar 1x per dag een back-up gemaakt wordt.

Lijkt me niet verontrustend. Als ie in sluimer staat, valt er niks te backup’en.

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 19 juni 2017 #

Bij controle vanmiddag was er weer het pop-up window met de opmerking dat Time Machine de identiteit van de doelschijf niet (her)kent. Je krijgt dan de keus om wel of niet te back-uppen. Ik ben doorgegaan met de back-up. Vreemd genoeg heeft de Time Machine daarna elk uur de bak-up gemaakt en de opmerking niet meer getoond. Het blijkt dus dat dat pup-up window alleen verschijnt bij een back-up na een sluimerperiode. Wel heeft de doelschijf nog steeds het volgnummer (2), zoals boven vermeld. Ik twijfel nog of ik dit volgnummer kan verwijderen, zonder alles kwijt te zijn. Nogmaals, wie helpt mij verder?

Profielfoto van GoeieDag

Vertel ook ff wat die doelschijf is. Een USB schijfje aan de iMac?
En die nummering is ook onduidelijk; heeft de schijf een nummer gekregen of het TM bestand?

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 20 juni 2017 #

@goeiedag. De doelschijf is een AirPort Timecapsule en het TM bestand was iMac van Jos en werd iMac van Jos (2).

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 21 juni 2017 #

Wonderlijk genoeg heeft de TM vandaag perfect gewerkt en ieder uur keurig een back-up gemaakt. Dus ik wacht nog even met TimeMachineEditor. Ben wel benieuwd of ik morgenochtend geen foutmelding heb. En ik weet nog niet wat ik met dat volgnummer zal doen.

Profielfoto van koen

koen op 21 juni 2017 #

GoeieDag op 19 juni 2017
fred44nl op 18 juni 2017

TimeMachine maakt standaard 1x per uur een backup. maar als je vrijwel geen data produceert, dan vind ik dat overbodig.

Als er geen data geproduceerd wordt, wordt er ook geen bakup gemaakt. Bij een beetje data wordt er een beetje gebackup’d.
Geen reden om aan dat schedule te gaan morrelen, behalve dan vanwege de eigen demonen in je hoofd.
Maar ja…

(y)(y)(y)

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 21 juni 2017 #

Die nummering heeft over het algemeen met netwerk hick-up’s te maken.
Dat een TM sparsebundle ook een nummer krijgt, heb ik nog nooit gezien. Zijn de twee bestanden even groot, dwz volledig back-up’s?

Profielfoto van Jos Opel

Jos Opel op 21 juni 2017 #

@goeiedag. Even een misverstandje wegwerken. Ik beschik niet over 2 bestanden. Het bestand “imac van jos” werd ineens “imac van jos (2)”. Dit is ook het geval op mijn tweede back-up, eveneens op een Airport Timecapsule in het netwerk.

Over dit topic

Gestart op 17 juni 2017 door Jos Opel

Laatste reactie door Jos Opel

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?