10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    minne

Internetverbinding probleem

Ik heb sinds vorige week een nieuwe iMac, maar ik krijg hem niet online. Ik heb een kabelabonnement via de Universiteit Maastricht, waarbij je vier IP’s hebt. Aan de kabelmodem hangt dus een HUB, met daaraan kabels naar mijn huisgenoten, en een kabel naar mij. Je moet eerst bij de Universiteit Maastricht je Ethernet-adres registreren, dat heb ik gedaan, en dat is goed verwerkt. Vervolgens krijg je via DHCP iedere keer dat je je computer aanzet een IP toegewezen. Ik heb dus in het tab Netwerk TCP/IP ingesteld op ‘Via DHCP’. Dit toewijzen gaat echter niet.

Bij het opstarten van Mac OS X blijft ie ongeveer een halve minuut hangen met het bericht ‘Wachten op network initialization’, en vervolgens wordt er geen IP toegewezen. Er staat op het tab Netwerk dan een 169.245.*.* IP, volgens mij is dat standaard als er niets wordt toegewezen. Het probleem ligt 100% zeker niet aan m’n HUB of kabel, die heb ik getest en zijn gewoon goed. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

P.S.: Heb nog niet superveel Mac-ervaring…

Bijdrager
    crazy ivan

Hello Minne,

Kijk of je Built-in-Ethernet actief is, en dat je daar de instellingen aan het veranderen bent en niet per ongeluk op je Built-in-Modem. :wink:

Heb je al geprobeerd je hub er tussen uit te halen? Werkt het dan?

En dames en heren op dit forum, help me out here: Moet de hub geen router zijn als ‘ie tussen een modem en een computer(s) zit? Ik heb zelf enkel ervaring met RJ45 ethernet kabels.

Suc6

Bijdrager
    minne

Nee het zijn echt mn ethernet-instellingen. Ik heb het ook al zonder HUB geprobeerd, en dan werkt het ook niet. Als ik vervolgens een PC van een huisgenoot aan dezelfde kabel hang, kan die PC wel online…

Bijdrager
    crazy ivan

Je zei dat je een ip geregistreerd hebt? Een IP adres? Kun je die dan niet invullen als je alles gewoon handmatig instelt? Hoe weet je dat je een dynamisch IP hebt. Wordt het inderdaad toegewezen door de provider?

(Welk OS gebruik je en welke versie?)

Bijdrager
    minne

Nee ik heb mijn ethernetadres geregistreerd. Hun DHCP-server wijst daar dan dynamisch een IP aan toe. Ik gebruik Mac OS 10.2.3.
    Het probleem zit iig niet in HUB of bekabeling, andere PC’s doen het wel gewoon via de HUB, en ook via mijn kabel die in mn Mac steekt…

Bijdrager
    Aqua1

Als je al 4 ip#s hebt toegewezen gekregen lijkt mij de kans dat je achter een dhcp server zit klein. Als je de ip#s weet zou je die eens kunnen invullen mbv handmatig alles instellen.
    Het registreren van een ethernet adres: bedoel je niet het MAC-adres ? Daar kan ik me iets bij voorstellen. Je provider wil zeker zijn dat de goede klant wordt bereikt en controleert dus het MAC-adres. Daaraan kan vervolgens een ip# worden toegewezen. Een router (die ofwel bij jou thuis, ofwel bij de provider staat) doet dat zo.

Bijdrager
    DesertDog
    ”minne”

Je moet eerst bij de Universiteit Maastricht je Ethernet-adres registreren, dat heb ik gedaan, en dat is goed verwerkt.

Toch lijkt het erop dat je mac-adres niet geaccepteerd wordt, hoe weet je zo zeker dat de registratie goed is verwerkt?

Bijdrager
    minne

Het is gelukt…:)
    Na veel vijven en zessen kwam iemand van het servicecentrum ineens op het idee dat Mac OS X-gebruikers hun netwerk via BootP moeten instellen, i.p.v. via DHCP. Vraag me ook niet waarom?

En om nog even op bovenstaande te reageren: Het Mac-adres van een ethernetkaart heet bij mijn Systeemvoorkeuren Ethernet-adres, vandaar dat ik dat woord gebruikte;)

Bijdrager
    Aqua1

Mooi zo. Gefeliciteerd. Surf ze. :)

Bijdrager
    Whymme

Hoi Minne,

Leuk om nog een mac-gebruiker op de universiteit te zien. Er zijn er wel een stel, hoor.

Surf eens naar http://mac.unimaas.nl/ Hier vind je meer informatie over de mac-gemeenschap daar.

Je ziet daar o.a. een map “manuals”; als je daarnaartoe gaat vind je een gebruiksaanwijzing hoe je een mac aan moet sluiten op Campus – inderdaad met BootP.

De “folder” “Mail UniMMug” laat je problemen sturen naar de mac-groep. Deze mensen hebben ervaring met hoe een mac zich tot Campus verhoudt. Ik heb hier wel profijt van gehad.

En als je eens in Randwijck bent, op UNS50, loop dan eens binnen op kamer 1.247. Dan trakteer ik je op koffie en kunnen we eens over Macs leuteren:)

Whymme

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.