13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Kath

internetverbinding op G4 (450mhz) onder MacOsX

Mijn internetverbinding is echt supersupertraag! Ik heb mijn oude G4 (450mhz) thuis neergezet om ook hier te kunnen werken en MacOsX hierop geïnstalleerd.
    Ik heb via Zonnet basic (nu Versatel) een ADSL verbinding (E-tech modem) en het internetprogramma wat ik gebruik is Safari. De verbinding was al niet supersnel (ook niet toen ik nog onder MacOs 9 werkte, dat zal wel aan het goedkope abonnement liggen denk ik), maar nu onder MacOsX is ie echt zo sloom en blijft de hele tijd haperen.
    Kan ik dit veranderen? (simpele uitleg svp – ben een ei in dit soort dingen)
    Alvast bedankt!!
    KAth

Bijdrager
    ivan.roos

Je Mac is te langzaam.

Bijdrager
    Robsappeltjes

De snelheid van je internet kun je meten op de website: Speedtest.nl

Je ziet vaak veel G4’s waar maar 128mb intern geheugen in zit. Je G4 is wel snel genoeg, maar je moet minimaal 256mb hebben om het een beetje te laten werken. Voorkeur is weer 512mb.

Onder het :apple: “over deze mac” kun je zien hoeveel intern geheugen je hebt.

:apple: Robsappeltjes :apple:

Bijdrager
    Kath

Ok dankjewel… Dus ik moet ’t geheugen uitbreiden tot 512 MB om MacOsX beter te laten lopen…? Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat OSX niet zo goed draait op oudere G4’s, maar verbetert dan ook de snelheid van de internetverbinding?

Bijdrager
    ivan.roos
    ”Kath”

Ok dankjewel… Dus ik moet ’t geheugen uitbreiden tot 512 MB om MacOsX beter te laten lopen…? Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat OSX niet zo goed draait op oudere G4’s, maar verbetert dan ook de snelheid van de internetverbinding?

Ja en
    Ja… :wink: Safari kan beter werken als het meer geheugen heeft.

Bijdrager
    Nikita

Nou ik heb een G3! En daar is het internet helemaal niet langzaam op hoor… Dus dat je Mac te traag zou zijn is onzin… Maar hoeveel geheugen heb je d’r in? Minimaal 256 is toch wel aan te raden…

Bijdrager
    earnst jelke

De snelheid van je internetverbinding verbetert NIET door meer Ram te plaatsen, je G4 gaat wel op alle fronten wat lekkerder lopen. Je G4 is ook zeker snel genoeg, ik gebruikt een G3 Yohemite 300 Mhz met 384 MB Ram en OS 10.3.8 voor internet, mijn vriendin heeft een 350 Mhz iMacje (512 MB Ram, ook OS 10.3.8) waarop alles eveneens vlekkeloos loopt.

Als je een USB Modem gebruikt ligt daar waarschijnlijk het probleem. Ik denk dat je G4 alleen USB 1.0 heeft, tien keer langzamer dan 2.0. Bovendien zijn er allerlei andere problemen met USB modems in combinatie met Apple, beroerde drivers bijvoorbeeld. USB Modems worden kortom niet goed ondersteund. Een eenvoudige oplossing is de aanschaf van een netwerkmodem, die je voor een niet al te hoge prijs moet kunnen kopen bij je internetprovider. Geen installatie van drivers nodig, werkt direct. Ik ben zelf zeer tevreden over mijn modem, een ZyXel prestige 600. Kostte me iets minder dan 30 euries. Ram bijplaatsen blijft overigens een goed idee, kost niet al te veel en werkt toch wel lekker.

Mocht je andere uitbreidingen overwegen, kijk eens op de site van chipmunk, daar staan alle mogelijke uitbreidingen per model gerangschikt. Je zou er bijvoorbeeld een nieuwe, snellere processor in kunnen zetten, voor pakweg 300 euro heb je een twee keer zo snelle Mac. Nogmaals, dit is voor internet NIET NODIG! Internet is geen zware toepassing die extreme eisen aan je Apple stelt!

Bijdrager
    Nikita
    ”earnst

Ik denk dat je G4 alleen USB 1.0 heeft, tien keer langzamer dan 2.0

USB 1.1 zit er op een G4 (1.0 heeft nooit lang geleeft) en is 40x (!) langzamer dan 2.0
    Nl.: 12mb/s tegen 480mb/s
    Maar een Ethernet modem is inderdaad makkelijker, kan je bovendien nog makkelijker een router tussen hangen voor als je je verbinding zou willen delen.

Bijdrager
    earnst jelke

Cijfertje achter de komma klopte inderdaad niet. Met tien keer bedoelde ik meer superlangzaam, zeker als je bijvoorbeeld een printje op een USB printer wil maken en tegelijk internetten op je USB modempie. een USB 2 kaartje kost overigens niet heel veel, als je regelmatig je digitale camera “leegt” via USB zeker de moeite waard.

Bijdrager
    Nikita
    ”earnst

Cijfertje achter de komma klopte inderdaad niet. Met tien keer bedoelde ik meer superlangzaam, zeker als je bijvoorbeeld een printje op een USB printer wil maken en tegelijk internetten op je USB modempie. een USB 2 kaartje kost overigens niet heel veel, als je regelmatig je digitale camera “leegt” via USB zeker de moeite waard.

Zeker:)

Bijdrager
    G3Lay-Z
    ”Nikita”

Nou ik heb een G3! En daar is het internet helemaal niet langzaam op hoor… Dus dat je Mac te traag zou zijn is onzin… Maar hoeveel geheugen heb je d’r in? Minimaal 256 is toch wel aan te raden…

Inderdaad, ik gebruik een PowerMac G3 B&W.. heb dan wel 640mb gebeugen maar dat moet zeer zeker geen probleem zijn. Ik merk wel dat een lage hoeveelheid aan geheugen de prestatie van MacOSX heel erg snel omlaag haalt. Hoe lopen de andere programma’s, zijn deze ook sloom?

Cheers! :apple:

Bijdrager
    Kath

Super! ik ga vanmiddag USB2 kaart en een andere modem kopen. Laat nog wel weten wat het resultaat is! De andere programma’s lopen trouwens best ok, niet zo snel als op m’n G5, maar d’r is echt prima op te werken zo. Ik heb trouwens ff gecheckt en er zit wel al extra Ram in, 384 MB… maar misschien nog wat meer daarvan kopen ook vanmiddag… kan nooit kwaad
    iig bedankt voor de tips,
    Kath

Bijdrager
    Hemi

Kath,
    Je hoeft niet EN een USB-kaart EN een nieuwe modem te kopen hoor.
    1 van de twee is al genoeg.
    Al zou ik zelf liever een nieuwe modem kopen, en dan een “Ethernet-modem”, je hebt nu een “USB-modem” denk ik.

Met een Ethernet-modem gebruik je je USB-poort toch niet meer hiervoor, dus hoef je deze ook niet direct te ‘verbeteren’ in je Mac.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.