13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    keyboardboy

Internetverbinding blokkeren tot er verbinding is met VPN

Beste allemaal,

Ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen. Ik heb recent een abonnement afgesloten bij BlackVPN. Ik heb dit vooral gedaan voor beveiliging wanneer ik met een onbeveiligde wifi verbind.

Nu is het echter zo dat mijn MacBook al allerlei zaken begint binnen te halen zodra ik verbind met een openbare wifi voordat ik de kans heb gehad om een VPN verbinding op te stellen. Hierdoor wordt er alsnog allerlei verkeer onbeveiligd verstuurd. Eigenlijk zou ik dus graag willen dat ik (tijdelijk) het internetverkeer kan blokkeren tot er verbinding is met de VPN.

Is hier een mogelijkheid voor? Ik gebruik op dit moment de openVPN app van blackVPN zelf, maar als het nodig is kan ik ook de ingebouwde VPN instellingen in macOS gebruiken.

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    McPim

Ik heb geen ervaring met blackVPN maar weet wel dat ExpressVPN dit keurig doet. Die blokkeert de verbinding tot de VPN actief is. Het is alleen niet de goedkoopste VPN provider.

Bijdrager
    computer space

Waarom stuur je niet gewoon alles over de VPN?

Bijdrager
    McPim

Ik denk dat je de vraag niet snapt computer space..

Bijdrager
    makasa

Waarom begint die van alles binnen te halen bij een internet verbinding?

Bijdrager
    McPim

E-mail, iCloud sync, App Store updates, iCloud backups, etc..

But when you wake up your Macbook, you already have plenty of applications running and they are just waiting for some network connectivity. Once you open the Macbook, traffic is generated before your VPN session is established. And during this short period of time, very sensitive information could be sent to the untrusted network. This is what I call the “VPN grey zone“. You don’t know exactly what’s sent in the wild! (bron, gaat over Little Snitch. Ook een optie maar zelf geen voorstander van)

Bijdrager
    keyboardboy

@computer space: als de verbinding gemaakt is stuurt hij wel alles via de vpn, maar tot die tijd nog niet. Het gaat dus om het moment tussen verbinden met wifi en het opzetten van de vpn verbinding.

@makasa: dingen als iCloud, mail, iMessage, agenda etc etc. Dat begint zodra er een internetverbinding is.

@McPim: ah ok dat zou misschien wel een oplossing zijn, alleen heb ik net een abonnement bij blackVPN afgesloten… Zit dat bij expressVPN dan in de app van hun zelf ingebouwd?

Bijdrager
    McPim

Zie hier, het zit inderdaad in de app zelf. Zolang de ExpressVPN app actief is wordt je verkeer geblokkeerd tot er verbinding met de VPN server is.

Bijdrager
    GoeieDag

Een hele goede vraag!
    Ik zit daar ook mee; maar ik zelf thuis een VPN server draaien (in de router), en maak dan gebruik van de in het macOS en iOS ingebouwde VPN service (Cisco IPSec). Maar ik zou dan heel graag zien dat ik kan instellen dat er geen netwerkverkeer in en uit gaat totdat de VPN verbinding actief is.

Door dit draadje ben ik weer gefocust om verder te zoeken naar een elegante oplossing, maar misschien heeft iemand hier ook al een goede tip over?

Bijdrager
    McPim

Dat is een goeie GoeieDag, hier hetzelfde. Ik gebruik ook vaak m’n ‘thuis VPN’ in rare landen en dan zou ik het ook zo willen, wel de VPN kunnen verbinden maar geen verkeer tot die tijd. Nog geen oplossing, en Little Snitch wil ik niet. Als iemand het weet hoor ik het graag..

(Terzijde: ExpressVPN onlangs erbij genomen omdat mijn thuis VPN in China regelmatig na een bepaalde tijd werd verbroken en ik daarna uren niet meer kon inloggen. Ik denk dat ze soms aan Deep Packet Inspection doen, na een tijdje zien dat je VPN verkeer genereert, en dan je (thuis) IP tijdelijk blokkeren. ExpressVPN valt er daar soms ook uit maar maakt dan keurig verbinding met een nieuwe server, en blokkeert in de tussentijd je verbinding even(y) )

Bijdrager
    keyboardboy

De Network Lock Kill Switch zoals ExpressVPN deze aanbiedt ziet er goed uit. Helaas heb ik nu al een abonnement bij een andere aanbieder afgenomen… Als er iemand is die een andere optie heeft houd ik me graag aanbevolen!

Bijdrager
    keyboardboy

Ik heb trouwens nog iets beter gelezen, en die netwerk lock lijkt alleen te werken als je verbinding verbroken wordt nadat er een VPN sessie draait. Dit biedt mijn huidige VPN provider ook aan. Ik zit vooral met het eerste moment waarop er nog geen VPN verbinding is geweest (omdat de laptop bijvoorbeeld in slaapstand is geweest, of uit) en er dan een verbinding gemaakt moet worden.

Bijdrager
    McPim

Ja dat las ik ook keyboardboy en heb daar even mee getest: zolang ik ExpressVPN ‘aan’ heb staan blijft dat werken. Als ik mijn laptop dichtklap en na uren weer open maak zie ik ExpressVPN ook dan de verbinding blokkeren totdat de VPN actief is. Als ik ExpressVPN afsluit werkt dat uiteraard niet.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.