11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Delta_T

Internetverbinding blijft kuren vertonen: ik word GEK !!!

Ik ben nu al een half jaar bezig om een stabiele internetverbinding te krijgen ! Gek word ik er van. :x

Ik heb de volgende opzet (al dan niet relevant)

1 Airport Extreme verbonden aan een Speedtouch modem en een harde schijf.
    1 Airport Extreme die het netwerk uitbreidt (we hebben nogal een groot huis)
    1 TimeCapsule 1Tb voor backups en uitbreiding bereik
    1 AppleTV bedraad verbonden aan Time Capsule
    2 Airport Expressen voor streamen muziek naar twee lokaties.
    1 Weerstation bedraad verbonden aan Time Capsule.

Ik moet verbinding maken met internet via PPPoE, verder geen bijzondere instellingen (gebruikersnaam & wachtwoord).

Ongeveer een half jaar geleden viel spontaan de verbinding weg (knipperend amber op AE)
    Overigens, als alles werkt en er is bijvoorbeeld een stroomstoring, dan duurt het soms uren voordat de verbinding weer hersteld is.
    Als ik een directe verbinding maak met een van de computers met het modem, dan maakt hij wel verbinding. De AE lijkt dus verdacht.
    Resetten van AE en modem heeft geen effect. Na lang pielen is de verbinding weer in orde. Wat ik gedaan heb, weet ik niet, herstarten, DNS nummers ingegeven, weer weggelaten, wachtwoord opnieuw intypen enz. enz. Steeds krijg ik tewee foutmeldingen. Server could not be fout (geen IP adressen) password not accepted (of zoiets)
    Eerst de telefoonkabel vervangen, ivm mogelijke ruis. Filters geĂ¯nstalleerd i.v.m. fax en telefoon via dezelfde telefoonlijn. Geen effect.
    Daarna modem vervangen door nieuwer type (een Thomson Speedtouch ST516 v6) Ging een paar weken goed, daarna valt de verbinding spontaan weer weg.
    Provider geeft de schuld aan de AE. Nieuwe AE gekocht. Gaat even goed, verbinding valt weer weg.
    Gisteren viel de verbindng weer weg voor een paar uur. Niks gedaan, vervolgens hersteld de verbinding weer.
    Vandaag viel de verbinding weer weg. Ik weer bellen met de helpdesk. Tewijl ik in de wacht sta, hersteld de verbinding weer.
    Nog gesproken met de helpdesk mederwerker. Blijkbaar maakt de AE/modem elke seconde verbinding om vervolgens te verbreken. Ook zijn er blijkbaar 70 IP adressen in gebruik (?).
    Hij vraagt of er bestanden gedeeld worden (nee) hoeveel computers er zijn (4) en denkt dat er sprake is van een virus. Ik vertel dat wij Macs gebruiken en dat een virus niet van toepassing is, gaat hij een discussie met mij aan dat het wel degelijk mogelijk is dat er virussen zijn voor OSX, het argument dat hij gebruikt is dat er immers ook virus scanners zijn. Volgens mij is dit BS, maar goed, ik heb geen in een windows/Mac discussie en besluit uiteindelijk op te hangen met deze prutser.

Sorry als het verhaal wat onsamenhangend is, maar ik wordt er zo langzaamaan gestoord van. De enige optie die ik nu nog zie is switchen van provider. Wellicht dat de AE niet goed overweg kan met PPPoE. Een provider hier biedt een (dure) glasvezel verbinding aan. Misschien is dat een mogelijkheid. ZIj er misschien no dingen waar ik naar kan kijken. Ik heb wat meer vertrouwen in dit forum dan de mensen hier.

Bijdrager
    Oppie

Altijd een beetje moeilijk, zo op afstand problemen met dit soort vrij ingewikkelde set up’s beoordelen en oplossen; een tekening hoe e.e.a. met elkaar is verbonden zou helpen, want uit jou opsomming is dat niet te halen.

Wat me opvalt:
    – De AirPort’s hebben naar mijn idee niks te maken met het PPPoE protocol; dat is een zaak tussen de ISP en jouw modem; vanaf daar is het gewoon een ethernet netwerk. Heb je de AE-en erop ingesteld? Dus bij Internetverbinding>Verbind via: Ethernet?
    – Wie is de DHCP server? De modem neem ik aan; staan de AE-en in de z.g. ‘brugmodus’?
    – Je zou de netwerksnelheid omlaag kunnen brengen naar bv 10 Mbps/half duplex, om het stabieler te krijgen.

Bijdrager
    Delta_T

Inderdaad moeilijk, is ook lastig uitleggen. De opzet is eenvoudiger dan het klinkt. zie schema.

Zoals je al zegt, de meeste apparaten hebben verder niks te maken met de internet verbinding, dat doet het modem.
    DHCP Server? De AE die verbonden is met het modem staan de gegevens van de provider. het modem is verder niet in te stellen, alleen maar aan en uit. Of bedoel je wat anders?
    Met het ethernet netwerk is verder niks mis, alles communiceert met elkaar zoals het hoort.
    Het is alleen vreemd dat de verbinding tussen modem en provider ‘zomaar’ wegvalt, om vervolgens er uren over te doen om weer verbinding te maken.

Bijdrager
    Marius1976

Grote kans dat de boosdoener je Speedtouch is. Hoe raar dat ook klinkt misschien.

De problemen die jij beschrijft heb ik ook laaaaaaaaang gehad.

op een gegeven moment heb ik de ellende maar geaccepteerd.

Om heel andere reden van provider gewisseld, en een ander ADSL modem in gebruik genomen. En nooit meer een probleem gehad.

Printen via m’n airport ging ook altijd op onverklaarbare momenten niet, toen m’n SpeedTouch in het spel was. Nu is dat verwenste ding weg, en ik kan ook ineens weer probleemloos printen.

Wellicht de moeite om dat eens te checken?

Groet
    M.

Bijdrager
    Marius1976

En wat je bij wijze van test kan doen:

Mik alle shit eruit, en sluit je modem alleen bedraad aan, met 1 computer. Misschien kun je zelf een stroomstoring simuleren door je aardlekschakelaar te testen. Kijken of de problemen dan ook bestaan.

Als je perse draadloos moet hebben,… is de speedtouch draadloos? Kan je die nog aanzetten.

Verder … misschien een draadbreuk in het signaalkabeltje van je aansluitpunt naar je modem?

Hebben ze bij je provider geen inzage in een verbindingslog van jouw account?

Groet
    M.

Bijdrager
    mark-a-mac

@Oppie

Is het niet verstandiger om in dit soort opstellingen de Speedtouch alleen maar aan de AE te hangen en de betreffende AE te laten ‘routeren’ (werken als DHCP-server)? Ik heb ook wel eens problemen gehad met Telfort, waar ik een Zyxel-modem met geen drie paarden zo gek kreeg om als router te werken wanneer er achter die Zyxel een wireless router zat. Dat werkte alleen maar (en nog maar beroerd) wanneer ik de wireless router als DHCP-server liet functioneren.

@ Liebemshats

Het lijkt me sterk dat aan de Speedtouch niets is in te stellen. Dat ding heeft ongetwijfeld firmware die je met een configuratie-assistent kun instellen, hetzij via http hetzij via telnet.

Bijdrager
    Marius1976

@mark-a-mac

Dat hangt van de provider af. Als je bijvoorbeeld bij KPN zit (ik neem aan van niet?) dan mag je echt geen reet instellen in je speedtouch. Ik ben blij dat ik van die dictatuur af ben.

Groet
    M.

Bijdrager
    Oppie

Het modem niet in te stellen? Een ST 516? Waarom denk je dat?
    Ik ben nog nooit tegen gekomen dat je de ST niet kon instellen, Marius. Ook niet bij de KPN als provider.
    Lees deze handleiding maar een door (let op: begint gelijk met downloaden): KILK

Ik zou het modem eens goed instellen, en dan op aan de ST verbonden AE de instelling van ‘PPPoE’ veranderen in ‘Ethernet’.
    En dan ook eens kijken wie nou de DHCP server is, want de ST moet het makkelijk kunnen, maar je zou idd ook de eerste AE als server kunnen instellen, lijkt me.

Bijdrager
    Marius1976

Ik had het type niet gezien.

Ik zat hiervoor bij KPN met Internet PLUS Bellen, en daar kon je (bijna) niets van wat je normaal kunt instellen zelf wijzigen. Omdat je daar een super-user account voor moest hebben in het modem.

Zodra het modem aan de DSL line hing downloade het meteen vanaf KPN de juiste firmware en was de superuser KPN met een onbekend wachtwoord. Het inloggen met default admin gegevens (zoals beschreven in de manual) kon daarna niet meer.

Dat jij er nog nooit een bent tegengekomen, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat he;)

Bijdrager
    Delta_T

Ik kon even niet reageren, ik had geen internetverbinding (as usual) :x :x

Ik heb geprobeert verbinding te maken met de Speedtouch zoals vemeld in de handleiding, maar dat lukt niet.
    Vaochtend geled met de provider, na een kwartiertje in de wacht gestaan contact met een meiske dat van niks wist. Ik zou meteen teruggebeld worden door een techneut. Na 3 uur nog steeds niks gehoord. Ik heb de moem maar weer eens gerset en te AE, en ja hoor, ik heb (voorlopig) verbinding.
    Ik ben het goed zat, ik switch wel van provider.

UPDATE.

Praat je over de duivel….
    De provider belt net. (sorry voor het taalgebruik, maar ik moet het even vertalen naar NL). Blijkbaar zit er een limiet aan het aantal conversations van 200. We hebben alle computers uitgeschakeld en vervolgens zakt het aantal. Daarna hebben we een voor een de computers aangezet, en bij een waar Skype aanstond, liep het aantal flink op. Ik snapte niet helemaal waar hij het over had, maar blijkbaar kan Skype gebruikt worden als een ‘Super Nod’ waardoor er veel data verkeer onstaat.
    Hij wist niet of en hoe je dat kan voorkomen.
    Iemand enig idee waar hij het over heeft?

Inactief
    Anoniem

Dit is volgens mij gewoon grote onzin. Het enige waar Skype voor zorgt is wat down- en upload verkeer op het moment als je aan het bellen bent. Maar dit is al prima mogelijk met een ‘langzame’ verbinding, dus dat mag geen probleem vormen. Ook met meerdere computers tegelijk moet het prima lukken op je internetverbinding (hier staan er 4 met Skype tegelijk aan, werkt prima).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.