6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Kroftie

internetsamengebruik met kabel

Ik heb vorig jaar een tijdje geprobeerd om 2 macs één kabelaansluiting te laten delen en dat wilde maar niet lukken. Ik probeer het nu gewoon nog eens.

Ik heb 1 G3-mac met een Wanadoo basic kabelaansluiting (via witte casemamodem) en heb nu een G4 mac eraan hangen met een ethernetkabeltje (een zogenaamde crossed cable). Beide machines draaien MacOSX 10.2.4 en nu wil ik ook met die G4 het internet op.
    Ik was in de veronderstelling dat dat mogelijk was met de optie ‘internetsamengebruik’ in de ‘samengebruikvoorkeuren’, maar wat ik ook probeer, het wil maar niet lukken.

Mijn vraag: is het überhaupt op deze manier mogelijk of heb ik echt een router, airport of hub nodig o.i.d.? Kan iemand me dat in begrijpelijke taal duidelijk maken (ik ben vormgever, geen IT-er). Alvast veel dank!

Bijdrager
    Ro-tje

Het zit hem denk ik in de cross-cable. Probeer een gewone patch kabel, denk dat het dan wel lukt.

succes

Bijdrager
    Flipstra

De makkelijkste manier om een verbinding te delen met twee of meerdere computers is door een router te kopen met ingebouwde switch. (kies gewoon een goedkope bij routershop.nl, degenie die ik daar gekocht heb is maar 41 euro) Die hang je aan de modem. Op de router zitten uitgangen voor de andere computers. op die manier hoef je niet altijd één van je comp. aan te hebben om het internet te delen.
    Je kan de router zo instellen dat de modem hem ziet als jou computer, dus de gegevens die je van je provider hebt gekregen stel je in in de router. Je kan in de router ook instellen dat de comp’s die je aan de router hebt hangen handmatig een ip adres krijgen (bv 192.168.1.2, 192.168.1.3 etc) de router stel je dan in als 192.168.1.1. Handmatig aanmaken van IP adressen is handig omdat je dan altijd een vast ip adres hebt om je andere computer te benaderen in je netwerkje.
    Daarna stel je in de sys.prefs je netwerk in. Bij TCP/IP kies je voor configure manualy. Bij het IP adres stel je bij de ene comp. 192.168.1.2 en de andere .3, subnetmask 255.255.255.0 en router 192.168.1.1. Thats it…

Bijdrager
    Aqua1

Kan, kan. Maar het kan ook zonder hardware aanschaffen. Je hebt dan een software router nodig. Bijvoorbeeld IPNetRouter. Staat op de versiontracker. Of anders http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11908

Succes.

Bijdrager
    2manydjs

Wat voor kabel modem is dat? Gewoon een ethernet modem?
    Want met dat cross-over kabeltje suggereer je dat je geen hub hebt.
    En dat geval kan je inderdaad beter een hardware router gebruiken.
    En anders is het het goedkoopst om een software router te installeren.
    Ik heb gekozen voor Brickhouse met ingebouwde firewall (uitbreiding van die van Apple).

Bijdrager
    Kroftie

Ongeveer een kwartiertje na het plaatsen van deze vraag lukte het me om ook internet op die andere Mac te krijgen. En dat gewoon met het crossedkabeltje, en met internetsamengebruik. Hulde voor OSX! Uiteraard moet dan ook altijd die andere computer aanstaan, maar dat is geen probleem.
    In elk geval bedankt voor jullie suggesties!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.