4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Sachin

Internet/LAN centraal bestanden delen

Hallo,

Ik ben opzoek naar een oplossing om bestanden centraal op te slaan op een computer. Het is de bedoeling dat ik de bestanden kan bereiken via het lokaal netwerk en via Internet.

Nu heb ik een iMac G5 waarop ik alle bestanden bewaar. Door dit systeem uit te rusten met een grotere harde schijf en/of externe schijven kan ik dit systeem hiervoor gebruiken. Het delen van bestanden via de “Windows-deling” in Mac OS X werkt prima. Als ik dit zo doe moet ik wel nog uitvissen hoe ik deze bestanden ook via Internet kan bereiken.

Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van een extra computer die we thuis op overschot hebben (AMD Athlon 64). Er zijn heel wat mogelijke Linux/FreeBSD/… besturingssystemen die ik zou kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld FreeNAS. Het voordeel is dat ik mijn iMac dan niet constant moet laten aanstaan. Waar ik wel bang voor ben is dat het backuppen van bestanden niet zo gemakkelijk zal zijn als in OS X.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt!

Fabian

Bijdrager
    J.C.

Je kan die AMD ombouwen als NAS met LinuxSuSe

http://www.opensuse.com

Bijdrager
    WizArt

Ik heb er voor gekozen om mijn bestanden op een Ethernet of LAN Disc te ztten. Dit is eigenlijk een externe harde schijf met een ethernet aansluiting die je in je hub/router/switch kan prikken.

Toen ik de mijne kocht waren ze maar mondjesmaat te koop en was er nog niet veel keuze. Maar je ziet ze tegenwoordig steeds meer. De prijs is (uiteraard) hoger dan een normale HD, maar het voordeel is dat je geen PC aan hoeft te hebben staan. Dus minder ruimte, energieverbruik, geluid en warmte.

Ik heb een “LAN Drive”. Wat ik een voordeel van dit merk vindt is dat je ‘m zonder HD (ongeveer 80 EUR) kan kopen en er dus zelf een schijf kan inbouwen. Verder heeft dit kastje geen ventilator. Dus geen lawaai en het fannetje kan ook niet kapot gaan. De behuizing is in staat om z’n warmte zelf af te laten vloeien.
    Op een chip zit een besturingsysteempje met een Samba (SMB) en FTP-server. De SMB-server gebruik ik voor m’n interne netwerk (2 PC’s en 2 Mac’s). De FTP-server voor het benaderen van de HD via het internet. Op je router moet je dan poort 21 (of een andere als extra beveiliging) routeren naar het IP-adres van de HD. Je kan users en passwords instellen. Als je een router hebt met Firewall zou ik deze ook nog aanzetten. De LAN Disc is met een browser te configureren.

Omdat er maar een beperkt besturingssysteem op zit, zit er geen backup software op. Wat ik doe is als het kleine bestanden betreft via het netwerk op CD/DVD zetten. Als het grote bestanden betreft, koppel ik de schijf los van m’n router en plug ‘m in de USB-poort van een computer. Maar met backup/synchronisatie software op een van de computers moet het natuurlijk ook lukken.

Zoals ik al zei zie je dergelijke Ethernet of LAN Discs steeds meer, dus wellicht zijn er nu betere (uitgebreidere) oplossingen.

Bijdrager
    Sachin
    ”WizArt”

Ik heb er voor gekozen om mijn bestanden op een Ethernet of LAN Disc te ztten…

Dat klinkt heel interessant. Bedankt! Ik zal deze optie zeker onderzoeken:)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.