2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    ragoooon

internet zeer traag door netwerk

Wij hebben 2 mac’s een powermac g4 en een intel imac. Deze zijn via een netwerk(router en hub) met het internet verbonden(netwerk is al 4 jaar oud). Onze provider is telenet(expressnet), als ik via http://www.speedtest.nl mijn downloadsnelheid test behaal ik max 200kb/sec wat zeer weinig is, en als ik de imac direct op de modem aansluit komt ik aan 900kb/sec. Dus het netwerk zorgt voor de enorme vertraging.
    Nu is mijn vraag als ik een nieuwe router koop of een airport express, gaat het internet dan veel sneller(eerder 900kb/sec) zijn of blijft het dan zo traag(200kb/sec)?
    of zijn er andere oplossing om wat sneller te kunnen surfen?

Bijdrager
    ger29

zorg ervoor dat er geen conflicten zijn met de duplex settings van je router/hub en je netwerkkaarten. Een netwerkkaart kan in fullduplex (tegelijktijd heen/weer) staan of in half-duplex (niet tegelijkertijd heen en weer). Staat bijvoorbeeld je netwerkkaart op fullduplex en je hub op half duplex dan kan dit leiden tot collisions (botsingen van pakketjes in je netwerk).

middels ‘$ dmesg | grep duplex’ in je Terminal kun je achterhalen wat de dupexsetting is van je netwerkkaarten.

voorbeeldje op mijn linux-pc:

[email protected]:~$ dmesg | grep duplex
    tg3: eth0: Link is up at 100 Mbps, full duplex.

Aangezien je een hub gebruikt zou ik de netwerkkaart duplexsettings op half zetten niet op full. Hoe je dat kan veranderen hangt af van de netwerkaarten (via software (firmware) of anders via hardware (jumpersettings).

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.