30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:

Bijdrager
    GuusM

Internet werkt niet meer na RAM update

Hallo allemaal,

Na een lange periode van twijfelen of ik mijn Macbook Pro van begin 2011 (2,2GHz Intel Core i7, 15-inch) zou gaan upgraden van 8 GB werkgeheugen naar 16 GB, hakte ik een paar dagen geleden de knoop door. Via Mediamarkt het juiste werkgeheugen (Corsair Mac Memory) besteld en vandaag erin gezet. Alles liep tot daaraantoe soepel. Laptop opnieuw opgestart, ging ook prima. Daarna ineens geen internet meer… Vanalles geprobeerd, nog steeds geen internet. Niet via Wifi, ook niet via de kabel. We hebben twee routers in huis, via andere router via de kabel geprobeerd.. ook niet.. Het rare is dat hij het netwerk wel ziet en herkend en ‘denkt’ er verbinding mee te hebben, maar er niks mee gebeurd.

Ik heb via andere topics al geprobeerd de .plist bestanden te verwijderen uit SystemConfiguration, dit was ook zonder resultaat.

Na een tijd op internet te hebben gezocht naar soortgelijke problemen, die ik tot op heden nog niet ben tegengekomen, ben ik nu ten einde raad. Vandaar dat ik jullie hier om hulp vraag.

Ik hoop dat iemand DE oplossing voor me heeft, want werken met mijn Mac schiet natuurlijk niet op zo…

Bijdrager
    SunKeeper

Maar één manier om te controleren of het echt aan het RAM ligt, zet de originele even terug en test nog eens.

Meestal heeft het namelijk niets met elkaar te maken.

Bijdrager
    neokb

Bijdrager
    GuusM

@neokb, heeft helaas niet geholpen.

@sunkeeper, klopt, moet het toch maar gaan doen.. De enige reden dat ik het nog niet gedaan heb is omdat het eigenlijk helemaal niks met elkaar te maken kan hebben.. Maar goed, als mijn internet vanaf dat moment ineens niet meer werkt is het wel het meest voor de hand liggende… Wel benieuwd of ie het daarna wel ‘ineens’ weer doet…

Bijdrager
    GuusM

8 GB teruggezet, nog steeds het probleem.. Nu weer terug naar 16 GB, natuurlijk ook nog steeds het probleem. Het rare is dat hij dus wel gewoon het internet ‘ziet’. Dit lijkt mij dan juist meer iets software-matigs dan iets hardware-matigs, ondanks dat het vervangen van het RAM geheugen waarschijnlijk iets getriggert heeft…

Bijdrager
    TheBigZ

Maak eens een nieuwe gebruiker aan op je Mac. Log in als de nieuwe gebruiker. Heb je dan nog steeds hetzelfde probleem?

Bijdrager
    GuusM

@thebigz, nog steeds hetzelfde probleem helaas.

Bijdrager
    Soulshaker

Ben je bij het openen van je mac aan deze kabeltje gekomen ? Zitten die nog goed vast ?

Werkt je bluetooth nog ? Het is dezelfde module als waar je wifi op zit.

Nog een mogelijkheid is een ESD (elektrostatische ontlading op je moederbord) , dat is fataal voor moederborden.
    Altijd hiermee oppassen als je een computer opendoet.

Bijdrager
    GuusM

Ik ben erg voorzichtig te werk gegaan, zou me sterk lijken dat ik ook maar iets geraakt heb dat ik niet hoorde te raken. Het zou natuurlijk altijd kunnen, maar het lijkt me stug. Bluetooth werkt iig nog, dus dan neem ik niet aan dat ik één van die kabeltjes geraakt heb, toch?

M.b.t. de ESD, zou mijn MAC dan überhaupt nog wel werken als dat het geval zou zijn?

Bijdrager
    Soulshaker

ESD kan verschillende uitwerkingen hebben , soms beperkt het zich tot sommige functies die niet meer werken. Of in een scenario waarbij in verloop van tijd de mac meer en meer defect raakt.

ESD kan het dus zijn , maar best mogelijk dat iets anders de oorzaak kan zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat zegt het programma Netwerkprobleemoplossing?
    Dat kun je vinden onder root > Systeem > Bibliotheek > CoreServices > Netwerkprobleemoplossing.

Staat er in Systeemvoorkeuren > Netwerk ook niets opvallends vermeld?

En in Systeeminformatie > Netwerk? (Systeeminformatie vindt je in Programma’s/Hulpprogramma’s, of zoek met Launchpad of Spotlight)

Bijdrager
    GuusM

Het enige dat me echt opvalt is dat de verzonden pakketten en de ontvangen pakketten extreem langzaam toenemen (geen fouten of conflicten). Voor de rest zie ik niet direct iets vreemds. Kan natuurlijk wel een paar screenshots maken, maar waarvan dan specifiek?

Netwerkprobleemoplossing heb ik evenals CoreServices niet gevonden, wel Netwerkhulpprogramma in plaats daarvan.

Moderator
    Night

Weet je de IP adressen van je beide routers? Dan Systeemvoorkeuren > netwerk: ping en daar je router IP invullen. Welke tijden (in ms) krijg je? Geen packetloss?

Als dit goed gaat: de naam van je serviceprovider invullen (bv. http://www.ziggo.nl of http://www.upc.nl) Maar dan zonder http://, dat wordt door OMT vanzelf toegevoegd)

Als dat ook lukt zonder packetloss moeten we het wellicht in de browser zoeken.

Bijdrager
    GuusM

Uitschieters bij seq=10 en seq=11, rest vd 56 pings ongeveer dezelfde waarde. Enig idee wat dit betekend?

ping is gestart…

PING … (…): 56 data bytes
    64 bytes from …: icmp_seq=0 ttl=64 time=4.673 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=1 ttl=64 time=4.858 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=2 ttl=64 time=5.197 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=3 ttl=64 time=5.083 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=4 ttl=64 time=4.776 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=5 ttl=64 time=5.723 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=6 ttl=64 time=5.049 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=7 ttl=64 time=5.004 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=8 ttl=64 time=1.446 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=9 ttl=64 time=1.631 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=10 ttl=64 time=74.465 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=11 ttl=64 time=57.377 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=12 ttl=64 time=4.724 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=13 ttl=64 time=4.832 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=14 ttl=64 time=4.714 ms
    64 bytes from …: icmp_seq=15 ttl=64 time=8.950 ms
    etc.

Moderator
    Night

Dat je een niet erg consequente routerverbinding hebt. Die tijden moeten vér onder de halve milliseconde moeten liggen).

Kun je de router(s), internetmodem en je Mac eens uitschakelen voor minimaal 30 seconden (geheel van stroom halen) en dan 1 voor 1 weer inschakelen, beginnend met je internetmodem?

Dan de ping test herhalen.

Graag ook de ping test herhalen met bv. http://www.google.nl of één van hun DNS servers (8.8.8.8 of 8.8.4.4)

Wederom: packetloss moet ‘0’ zijn

Bijdrager
    GuusM

0,0% packetloss overigens bij het IP adres van mn router.

Bij http://www.ziggo.nl krijg ik:
    ping: cannot resolve http://www.ziggo.nl: Unknown host

Moderator
    Night

pak ipv ziggo liever google.nl; providers willen hun ping-response wel eens blokkeren.

0,0% packetloss wil zeggen dat je Mac foutloos verbinding maakt met je router.
    We testen nog even je connectie met het internet op dezelfde manier, door het ‘pingen’ van google.nl of google DNS

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    GuusM op 27 mei 2014

Netwerkprobleemoplossing heb ik evenals CoreServices niet gevonden, wel Netwerkhulpprogramma in plaats daarvan.

Open in systeemvoorkeuren het netwerk programma en klik op “assistentie” en dan “Diagnostische info”. Welke ‘lampjes’ staan op groen?

Het programma Netwerkprobleemoplossing is vrij nieuw en zit in Mavericks. Als je dat niet hebt klopt het dat je het niet kunt vinden. Of anders heb je misschien in je thuis bibliotheek gezocht. Die moet je niet hebben, je moet de systeem map hebben op de root van je HD. Want daarin staat ook de map coreservices.

Bijdrager
    GuusM

Nu dus wel packetloss…

ping is gestart…

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=48 time=24.659 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=48 time=18.438 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=48 time=25.262 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=48 time=18.032 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=48 time=38.186 ms
    Request timeout for icmp_seq 5
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=48 time=18.328 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=48 time=22.800 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=48 time=20.236 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=48 time=23.444 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=48 time=18.381 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=11 ttl=48 time=28.155 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=12 ttl=48 time=33.752 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=13 ttl=48 time=40.775 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=14 ttl=48 time=42.865 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=15 ttl=48 time=27.967 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=16 ttl=48 time=19.770 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=17 ttl=48 time=19.777 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=18 ttl=48 time=17.266 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=19 ttl=48 time=18.297 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=20 ttl=48 time=18.075 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=21 ttl=48 time=16.772 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=22 ttl=48 time=15.985 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=23 ttl=48 time=17.366 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=24 ttl=48 time=18.400 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=25 ttl=48 time=18.274 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=26 ttl=48 time=19.104 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=27 ttl=48 time=18.043 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=28 ttl=48 time=18.698 ms
    64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=29 ttl=48 time=16.709 ms

— 8.8.8.8 ping statistics —
    30 packets transmitted, 29 packets received, 3.3% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 15.985/22.545/42.865/7.352 ms

Bijdrager
    GuusM

Overigens, op de iphone, ipad en de imac waarop ik nu zit werkt internet wel gewoon naar behoren.

Moderator
    Night

Dat kan toch wel ooit gebeuren hoor en hoeft geen ramp te zijn. De rest van de waarden zien er namelijk vrij normaal uit.

Volgende vraag:

Kan je wel mail downloaden?

Bijdrager
    GuusM

@ Hendrik Ijzerbroot,

Wi-Fi, Wi-Fi instellingen, netwerkinstellingen constant op groen. Ik meen net gezien te hebben dat Internetaanbieder van even kort naar rood sprong, maar voor de rest vd tijd sowieso ook op groen.

Internet en Server zijn beide rood.

Ik heb overigens Mavericks, zal nog eens gaan zoeken dan naar Netwerkprobleemoplossing.

Bijdrager
    GuusM

Via de mail applicatie komt geen nieuwe mail binnen. Kan oude mail wel lezen, maar zonder afbeeldingen e.d.

Moderator
    Night

Heb je je internetmodem al min. 30 seconden van de stroom gehaald?

Vreemd dat de lampjes op rood staan, terwijl je wel google kan pingen (dus je hebt wel datatransport)

Nog even een test:

Open terminal (in utitlities folder) en typ het volgende:

telnet google.com 80

Krijg je dan het volgende te zien?

Trying 74.125.136.103...
    Connected to w ww.google.com.
    Escape character is '^]'.

Bijdrager
    GuusM

Intermodem, router en mac heb ik alle drie minimaal 30 seconden uit gehad ja. Nog voor de ping test van google.

Moderator
    Night

(zie boven je reactie de terminal test)

Bijdrager
    GuusM

Netwerkprobleemoplossing geeft overigens ook aan dat er niks gevonden is en dat ik contact op moet nemen met de netwerkbeheerder of aanbieder. Deze had ik eerder vandaag al gebruikt, maar op een andere manier bij terechtgekomen:)

Moderator
    Night

Dus je krijgt in Terminal wel verbinding met google.com?

Typ dan het volgende commando:

curl google.com

Je moet dan ‘pure html response’ krijgen:

<HTML><HEAD><meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8">
    <TITLE>302 Moved</TITLE></HEAD><BODY>
    <H1>302 Moved</H1>
    The document has moved
    <A HREF="http://www.google.nl/?gfe_rd=cr&ei=UPqEU-frNoXl-gar5YCwBQ">here</A>.
    </BODY></HTML>

Bijdrager
    GuusM

Als ik “telnet google.com 80” typ volgt niks.. Op de imac wel overigens, dus maak geen fout qua typen oid.

*Night Zie 2e pagina trouwens

Moderator
    Night

ook bij curl niets?

Nog een vraagje:

heb je bootcamp/parallels/vmware op je Mac?
    indien ja; heb je binnen Windows wèl internet?

Anders volgende stap:
    Ga naar System Preferences onder het apple menu en dan naar Network. Verwijder daar je actieve internet verbinding, herstart een keer en voeg deze daarna opnieuw toe.

Werkt het nu nog steeds niet? Of wel weer?

(ik ga er eens een nachtje over peinzen):p

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.