7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Patripatan

Internet via wifi én NAS via Ethernet

Beste

Ik zit hier met een vraagstuk waar ik zelf niet uitkom. Wat mijn bedoeling is dat ik gewoon kan internetten via Airport in mijn Mac en de een Fritzbox 7170 als modem/router. Maar daarnaast wil mijn NAS (Netgear ReadyNas NV+) verbinden via de ethernetpoort. Niet direct, maar zoals in de afbeelding te zien is via twee Airport Express. De eerste is verbonden met een ethernetkabel en heeft een eigen netwerk aan gemaakt. De tweede Airport maakt verbinding met dat netwerk.

Zo geredeneerd dacht ik mooi te kunnen internetten via wifi en mijn bestanden te benaderen via ethernet. Maar helaas werkt dit niet. Nu is mijn vraag: welke instellingen (ip-adressen, subnetwerken, routeradressen) moet ik de twee Express geven, welke mijn mac en welke de Netgear om het allemaal werkend te krijgen?

Want ik kom er echt niet meer uit.

Twee opmerkingen: een kabel trekken gaat, gezien hoe het huis gebouwd is, niet lukken. Het moet dus draadloos. Het tweede is dat de nas via de Fritzbox laten lopen niet wenselijk is voor mij en bovendien, als ik het toch doe, de snelheid te laag is.

Als kabel gebruik ik een Belkin CAT5E UTP kabel. Hopelijk is dat een goede.:smile: Voor de verbinding tussen Nas en Airport gebruik ik de meegeleverde kabel.

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    MacSjon

Ik zou de Fritzbox verbinden met een kabel aan de Ae om die vervolgen het netwerk aan te laten maken. De MacBook en de tweede Ae laat je deelnemen in dit netwerk dan moet het gewoon werken.

Bijdrager
    MacSjon

Wat ik niet snap is dat je je NAS wilt benaderen via Ethernet, maar er vervolgens wel twee Ae tussen stopt waardoor je nog steeds je snelheidsbepreking hebt van draadloos.

Cat5e is prima als je toch niet helemaal over de kabel gaat, want dan haal je toch niet de maximale snelheid. Cat6 zou beter zijn als je 1GB snelheden wilt garanderen wanneer helemaal bedraad.

Bijdrager
    iep

Aangezien alles draadloos moet heeft het ook weinig zin om überhaupt met kabels te gaan werken. De opmerking cat5e vs cat6 is onzin omdat beiden 1Gbit gecertificeerd zijn. Cat6 kan in theorie echter ook 10Gbit over korte afstanden aan. Je zou daaruit kunnen afleiden dat cat6 wat beter z’n mannetje kan staan. Omdat alles echter hoofdzakelijk draadloos is maakt het verschil tussen cat5 (100 Mbit), cat5e en cat6 al niet eens meer uit. In sommige gevallen is zelfs cat4 (10 Mbit) al voldoende. Het draadloos is dus hetgeen die de snelheid bepaald, niet je bekabeling.

Je kunt in jouw geval beter alles met de Fritzbox verbinding laten maken. De Airport Express die je hebt ingetekend kun je gebruiken om dat draadloze netwerk te vergroten qua bereik. De beste manier is zoals MacSjon aangeeft: 1 Airport Express verbindt je met een kabel aan de Fritzbox en zet je in om het draadloze netwerk aan te maken (schakel voor het gemak draadloos op de Fritzbox uit, voorkomt conflicten, verwarring, e.d.). De tweede Airport Express laat je dan dat netwerk uitbreiden. De MacBook en overige apparatuur laat je gewoon als vanouds met het draadloze netwerk verbinden. Dit is gewoon de meest makkelijke weg die ook het snelst naar succes leidt.

Bijdrager
    Patripatan

Ik heb de manier zoals MacSjon en iep geschreven uitgeprobeerd. Het werkt inderdaad. Het enige probleem dat ik dan ondervind is dat de snelheid bedroevend laag is.

Ik ga mij voorlopig eerst eens richten op het verbeteren van die snelheid.

Maar iedereen bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    iMad

Waarom niet de Nas direct verbinden met de Fritz modem.
    De Frits instellen als router en de AE ook verbinden met de Frits (met draad) en instellen als brugmodus.
    Mocht je nu nog je Wifi moeten versterken naar een andere ruimte gebruik de 2de AE.

Bijdrager
    iep

Tja, aan die snelheid valt weinig te doen. Als je gebruikt maakt van bekabeling wordt het ineens een stuk sneller en ook stabieler. Snelheid en stabiliteit is nou eenmaal niet iets waar draadloze netwerken in uitblinken.

@iMad: dat is dus exact wat ik voorstel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.