13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    jazzvb

Internet via een kabel

Hallo,

Ik zit hier bij een vriend en die heeft draadloos internet. Erg fijn als het zou werken. Optie 2: kabeltje erin (van router naar MacBook), maar ook dat werkt niet in. Moet ik iets instellen om internet te laten werken, zowel wireless als via een kabel?

Bedankt,
    Jazz

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Nikita

Het mooie is dat je normaal gesproken helemaal niets hoeft in te stellen… Wellicht zit het probleem wel bij de router, dat die je de toegang ontzegt. Of krijg je zelfs tot de router geen toegang? Meestal is het routeradres iets van http://192.168.0.1 en het wordt ook wel ‘standaard gateway’ genoemd.

Bijdrager
    jazzvb

Airport staat aan. En ik heb de code gekregen van de draadloze connectie. Ik dacht ook dat je verder niets hoeft te doen maar er komt een bericht (na het intikken van de code) dat er geen connectie is. Met de kabel er rechtstreeks in, zou ie het toch moeten doen, of moet dat rechtstreeks van het kastje uit de muur en niet via de router?

Bijdrager
    Pieterr

Krijgt een andere computer wel (draadloze) verbinding?

Die vriend heeft toch niet toevallig MAC address filtering aanstaan?

Bijdrager
    Hansi2124

Moet er misschien iets bij de proxy server worden ingevuld?

Bijdrager
    jazzvb

Ik weet niet zo veel van proxi servers en standard gateways af, dus daar weet ik het antwoord op. Op een andere laptop (Windows) werkt het wel.
    Waar kan ik dat vinden, die MAC address filtering? (Dat dat bestaat…)

Bijdrager
    Pieterr

Misschien kun je eerst vertellen wat voor router je precies hebt.

Bijdrager
    sypie

Misschien heb je zowel de draadloos als bedrade instellingen op handmatig gezet in de systeemvoorkeuren? Zet die beide eens op DHCP/automatisch?

Bijdrager
    jazzvb

Er staat op de onderkant SMC Networks. Verder geen merk.

Bij ´Configureer IPv4´ staat ´Via DHCP´ en de lokatie is ´Automatisch. Bedoel je dat?

Bijdrager
    mark-a-mac

Krijg je op de Mac wel een ip-adres toegewezen? Zo’n 8-cijferig getal als 192.168.1.3, bijvoorbeeld? Als dat niet zo is: je zult waarschijnlijk met je Windowsmachine moeten inloggen op de router en daar de instellingen checken. Als je daarvan geen kaas hebt gegeten, kun je zonder handleiding beter niet zelf gaan experimenteren.
    Als je wél een ip-adres krijgt, moet je met behulp van netwerkhulpprogramma (of network utility) aan de slag om te kijken of je wel internet hebt. Maar ook dan zul je al minstens moeten weten wat een ‘ping’ is.

Overigens is SMC gewoon een merk netwerkapparatuur. Van Chinese makelij. Maar het werkt naar ik heb ervaren wel ok.

Bijdrager
    jazzvb

Ik heb nog altijd geen internet, maar als het bij deze keer blijft, heb ik er vrede mee.
    Bedankt voor de reacties. Ik ga er niet aan sleutelen, daar ik geen kaas heb gegeten van internetinstellingen…

Bijdrager
    AST
    ”jazzvb”

Waar kan ik dat vinden, die MAC address filtering? (Dat dat bestaat…)

Een MAC address is niet bedoeld als “Apple MAC computer” he.. Heeft dus niks met je mac te maken, maar met de draadloze kaart… 8)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.