5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    marcz

Internet valt weg – na resetten modem weer ok.

Hallo,

De laatste weken heb ik vrijwel dagelijks de situtatie dat mijn internetverbinding wegvalt op mijn vaste computers die via een Fritzbox (7390) en Glasvezel verbonden zouden moeten zijn met mijn provider xs4all.

Symptomen:
    Browsers blijven eindeloos wachten op een pagina en er verschijnt vaak de melding: “host vaststellen” waarna uiteindelijk de browser met een scherm komt met de boodschap dat de pagina niet kan worden geladen.
    Ook e-mail is in die situatie problematisch. Ophalen (imap) gaat vaak wel, verzenden lukt niet meer.

De verbindingsassistent ontdekt geen problemen en ook mijn wifi verbinding (via de FritzBox) werkt zonder enige storing.

Ik gebruik os 10.9.2 en MacBook pro (2013) en iMac (2011).

Het probleem verdwijnt volledig als ik het modem uitzet en weer aan.
    Soms blijft de verbinding dan de hele dag door in orde, maar hij kan ook weer uitvallen zonder enige aanwijsbare actie van mijn kant.

Nog wat technische info:

Glasvezel is met ethernetkabel verbonden met Fritzboz en achter mijn FritzBox hangt weer een 3-Com gigabit switching router. Aan die router hangen alle computers en printers. Het draadloze netwerk komt uit de FritzBox.

Wie kan hier wat licht laten schijnen?

Marc.

Bijdrager
    Rickje

En als je naar je router gaat pingen? (Dus pingen op IP adres van router)?

Bijdrager
    Buzz

Het probleem ligt zeer waarschijnlijk bij de verbinding tussen je modem en je provider. Je zal dan dus even xs4all moeten bellen.

Als je eerst zelf nog verder wil kijken: je kan door in je browser http://fritz.box in te typen een kijkje nemen in je FritzBox. Hier kan je onder “System” de “Events Log” bekijken en “Diagnosis” draaien. Je kan er ook checken of je wel de nieuwste firmware hebt ge├»nstalleerd.

Bijdrager
    marcz
    Buzz_D op 07 april 2014

Het probleem ligt zeer waarschijnlijk bij de verbinding tussen je modem en je provider. Je zal dan dus even xs4all moeten bellen.

Dat verklaart dan niet waarom ik wel verbinding heb via de WLAN van mijn modem.

Buzz_D op 07 april 2014

Als je eerst zelf nog verder wil kijken: je kan door in je browser http://fritz.box in te typen een kijkje nemen in je FritzBox. Hier kan je onder “System” de “Events Log” bekijken en “Diagnosis” draaien. Je kan er ook checken of je wel de nieuwste firmware hebt ge├»nstalleerd.

Dat had ik al gedaan en er werd niets bijzonders gemeld. En ja, ik heb de nieuwste firmware. Die is overigens zelf door xs4all ge-update na recente problemen met een kwetsbaarheid in het modem.
    Ik heb echter nu wel het vinkje uitgezet waarmee dat (automatisch updaten) mogelijk werd gemaakt!
    Overigens nu weer ruim 36 uur zonder problemen!

Het zou ook nog een (xs4all) ipv6 probleem kunnen zijn.

Marc.

Bijdrager
    marcz
    Rickje op 07 april 2014

En als je naar je router gaat pingen? (Dus pingen op IP adres van router)?

Dat moet ik nog eens proberen, maar omdat het probleem zich nu niet meer voor heeft gedaan (zie andere reactie) kan ik dat nu dus niet doen.

Dank je voor de tip.

Marc.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.