12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Internet valt soms uit.

Een vriend van mij heeft een iMac 2017 waar hij boot via een externe SSD schijf onder Mojave 10.14.5. Zijn internetprovider is Telenet. Hij gebruikt WiFi. Soms valt het internet uit, vooral als hij mails met foto’s wil verzenden. Wifi uitschakelen en terug inschakelen brengt dan meestal de oplossing. Soms verandert in het regelpaneel Netwerk (instellingen) zijn IP-adres, dat normaal uit cijfers bestaat, in een vreemde combinatie van letters en cijfers. Dan valt de verbinding weg, maar ook als het niet gebeurt kan de verbinding wegvallen. Hij heeft Telenet gebeld en ze zeggen dat het aan zijn computer kan liggen. Kan iemand mij suggesties geven? Ik heb voorlopig de PRAM gezapt en de modem gereset. Thuis heb ik ook Telenet, maar geen problemen. De snelheid bij mij thuis is 15%-20% meer. Hij woont in een hoog appartementsgebouw.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Volgens mij ligt een internet probleem zelden aan de computer. In het geval van WIFI zijn het eerder storingen van buitenaf.

Hier kun je checken of mogelijke storingen op zijn situatie van toepassing is.

Moderator
    Night

Storingen van buitenaf zorgen normaal gesproken niet voor een verandering van een IP adres in letters… Het trager internet uiteraard wel.

Je zou eens kunnen kijken of het resetten van de WIFI voor verbetering zorgt. De meest gangbare stappen zijn hier terug te vinden:

https://www.chriswrites.com/how-to-fix-wifi-connection-problems-in-mac-os-x-lion/

Bijdrager
    Qapla

Sinds Mojave 10.14.5 heb ik daar ook last van op mijn MBA 2018. Ik ging er vanuit dat het aan mijn wifi lag, maar ik vermoed nu dat het om een bug gaat in macOS.

Bijdrager
    Facundo

Volgens mij ligt een internet probleem zelden aan de computer.

Behalve dan een jaar lang met yosemite en ‘discoveryd’.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt Hendrik en Night voor je waardevolle bijdragen.

Ik ga morgenavond alles eens uitproberen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb sinds 2007 internet (geen WIFI maar ‘gewoon’ de kabelverbinding). Met Yosemite heb ik nooit gewerkt dus daar had ik geen last van. Ik heb verder dus ook nog nooit een probleem gehad dat bij de Mac bleek te liggen. Altijd was het de router (even resetten dus) of de provider.

Nu heb ik ook nog nooit het IP adres zien veranderen in een reeks waar dus ook letters in stonden en dat kan volgens mij ook helemaal niet. Ik vermoed daarom dat men in de war is met het MAC adres dat wél letters en cijfers bevat. (Het is een hexadecimale code).

Aangezien WIFI minder stabiel is dan de Ethernet (een kabel dus) verbinding zou je eens moeten kijken of de problemen ook ontstaan bij gebruik van een kabel i.p.v. WIFI. Als dat dan goed gaat is er waarschijnlijk sprake van interferentie. En anders loopt misschien de modem op zijn laatste benen.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 20 mei 2019 om 19:36</p>
    Nu heb ik ook nog nooit het IP adres zien veranderen in een reeks waar dus ook letters in stonden en dat kan volgens mij ook helemaal niet. Ik vermoed daarom dat men in de war is met het MAC adres dat wél letters en cijfers bevat. (Het is een hexadecimale code).

IPv4 heeft alleen maar cijfers, maar in IPv6 komen wel degelijk letters voor.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat klopt, maar dat komt omdat IPv4 in decimale code is en IPv6 in hexadecimaal. Als deze Mac nu IPv4 gebruikt (en daar lijkt het op want het adres lijkt normaal gesproken dus uit alléén cijfers te bestaan) dan blijft de vraag waar dan die letters vandaan komen…

Moderator
    Night

Je kan IPv6 uitzetten om te voorkomen dat dit gebruikt wordt.

Dat kan je doen in het Apple menu Systeemvoorkeuren > Netwerk > Wi-Fi > Geavanceerd > TCP/IP > Configureer IPv6 (dit op Uit zetten. Hoogstwaarschijnlijk staat dit bij jou op Automatisch. Hetzelfde moet je daarna ook doen voor eventuele andere verbindingen, zoals Ethernet.

Maar je kan het ook via de Terminal in één keer doen voor alle netwerkverbindingen:

networksetup -setv6off Ethernet && networksetup -setv6off Wi-Fi

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb vandaag al jullie suggesties overlopen en er enkele van toegepast bij de computer van een tachtigjarige vriend. PRAM reset, bovenstaand terminal commando en verwijderen basisstation van de telefoon uit de buurt van de iMac. Het probleem is verholpen. Hij was heel gelukkig. Bedankt.

Moderator
    Night

Nu nog achterhalen welke fix tot de oplossing leidde… 😛

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.