7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Pietje13

Internet snelheid probleem –> Instant van xxx MBs naar xxx Kbs

Ik heb gisteren via Marktplaats een tweedehands MPB 13″ 2016 Non touchbar gehaald. Doel is deze aan mijn developer in Sri Lanka te schenken. Nette verkoper, nette Macbook. Verkoper had hem met Sierra (clean) geleverd. Catalina was al gedownload, die installeerde ik gisteren.

Ik wilde vast even wat grote programma’s installeren (Office, XCODE, Abode). Twee dingen vielen me op:

A: Dat ding ging steeds in energy saving mode (beeldscherm uit)
    B: De downloads deden er achterlijk lang over. Met wat speedtests kwam ik erachter dat je na het opnieuw opstarten van de wifi (of laptop) een prima speed behaald, maar de tweede test daar achteraan direct ene HUGE drop laat zien. Van 100+ MBs naar xxx Kbs. Constant.

Ik ben niet helemaal achterlijk met computers dus ik heb al gegoogled maar helaas zonder goede oplossing. Ik kwam tegen:

– ligt aan je router (onzin, mijn MBP 15″ 2017 werkt probleemloos, evenals windows laptop van mijn vrouw, iphones en ipad)
    – wat bestanden verwijderen:
    com.apple.airport.preferences.plist
    com.apple.network.eapolclient.configuration.plist
    com.apple.wifi.message-tracer.plist
    NetworkInterfaces.plist
    preferences.plist
    Geen resultaat
    – Apple diagnostics: werkt als een trein: geen fouten gevonden.

Dus Installatie fout dacht ik en Ik heb de harde schijf geformatteerd. Daarna via internet Recovery Sierra geïnstalleerd (daar draait internet stabiel rond de 20MBs (niet top, wel degelijk). Toen wilde ik upgraden naar Catalina, maar deze was al gedownload. Heel gek, want schijf was immers gewist. Ik dacht misschien is daar wat fout dus ik probeer het wel met Mojave. En daar hetzelfde resultaat.

Lang verhaal kort:

1: Macbook gaat met ieder OS (Sierra, Catalina en Mojave) na +/- 3 minuten op energiebesparing terwijl ik dit in de settings bij zowel batterij als lichtnetadapter heb uitgezet. Ook screensaver staat uit.

2: De internetsnelheid op Catalina en Mojave zijn 1 minuut goed, en dropt daarna tot xxx Kbs.

Heeft iemand van jullie toevallig advies?

Bijdrager
    Kwadraatje

Zijn er nog meer devices die gebruik maken van dezelfde router? Conflicterend IP-adres misschien?

Wat je verder nog kunt doen is Console open laten staan, en kijken wat er gelogd wordt in system.log rond de tijd dat de verbinding vertraagt.

Maar die energietoestand is ook wel vaag… Is de batterij in orde?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 5 dagen geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Misschien haalt een SMC-reset nog wat uit: https://www.iculture.nl/tips/smc-resetten/

Bijdrager
    TheBigZ

Klinkt als iets met de sleep instelling in NVRAM. (Die zou goed moeten staan als je de reset van Kwadraatje hebt uitgevoerd.)

Zie ook:

https://michaelkummer.com/tech/apple/mac-sleep-fix/

Bijdrager
    Pietje13

Kijk zo simpel kon het zijn. Probleem 1 (steeds beeld uit) is opgelost. Probleem 2 helaas niet niet. Er zijn inderdaad meerdere apparaten verbonden maar volgens de routerlog hebben die allemaal een andere IP.

Dank beiden!!!

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 5 dagen geleden door Pietje13.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Geef die Macbook eens een vast IP-adres. Maakt dat wat uit?

Bijdrager
    fnk

Ik zou twee dingen zeggen om te testen.

Indien je het hebt met een ethernet adapter via een vaste verbinding testen (wifi omzeilen).

En conflict op je netwerk zou je kunnen testen met verbinden hotspot op je telefoon en dan kijken wat hij doet.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.