22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Nora is back

Internet provider Amsterdam Centrum

Hoi allemaal!

Momenteel heb ik als internetprovider Tele2. In Amsterdam Centrum leveren ze echter alleen behoorlijk langzaam internet. Verder ben ik ook niet heel tevreden.

Ik zoek dan ook een nieuwe provider. Ik zoek alleen een internetprovider, dus zonder televisie en telefoon.

Wie heeft er een tip?

Bijdrager
    fixar

Ziggo? (voorheen UPC) Kabel is over het algemeen een flink stuk sneller dan de meeste ADSL verbindingen.

En misschien kun je uitvinden of er bij jou in de straat ook glasvezel beschikbaar is.

succes!

Geblokkeerd
    Carp

TS wil geen TV, dan is kabel geen optie, die maffiabende doet alleen aan koppelverkoop.

ps Ik denk trouwens dat als je een kabel in je Mac stopt, ipv wifi, je snelheid ook flink hoger zal zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Carp.

Bijdrager
    MacHanker.

Ik had ook Tele2 en was waardeloos maar het had volgens de monteur (die overigens van KPN was) geen zin om naar een andere provider over te stappen omdat mijn maximum snelheid via ADSL op mijn postcodegebied gewoon absurd laag was. Toch Ziggo genomen, en die leveren wel een fatsoenlijke snelheid. Helaas ook gelijk TV erbij wat ik inderdaad nauwelijks gebruik. Daarbij komt ook nog dat het standaard modem wat je geleverd krijgt via de provider voor wifi echt slecht is, dus daar kan het ook nog aan liggen.

Geblokkeerd
    Carp
    MacHanker. op 16 oktober 2015

maar het had volgens de monteur (die overigens van KPN was) geen zin om naar een andere provider over te stappen omdat mijn maximum snelheid via ADSL op mijn postcodegebied gewoon absurd laag was. .

Klopt exact met mijn info!
    Mij werd ook verteld dat op de meeste plaatsen het Wifi net zo vol is dat velen niet boven de 3,5Mb uitkomen, maar via het draadje naar t modem haal ik 13Mb.

Bijdrager
    fixar

Een strategisch geplaatste 5Ghz WiFi accesspoint (/router) kan zelfs midden in de Pijp nog een prima bereik en dito snelheid opleveren.

Het klopt dat de boeven van Ziggo er ook gelijk TV-signaal bij leveren, maar dat hoef je natuurlijk niet te gebruiken als je het niet wilt

Bijdrager
    Brombeer

Er ligt geen zand meer onder de Amsterdamse stoeptegels. Is allemaal glasvezel, als ik mag afgaan op de toestand van de trottoirs in mijn laatste jaar Asd.

fixar op 16 oktober 2015

Het klopt dat de boeven van Ziggo er ook gelijk TV-signaal bij leveren, maar dat hoef je natuurlijk niet te gebruiken als je het niet wilt

Maar het TVsignaal betalen is minder optioneel.
    Bel Axes for All eens en zeg dat je alleen internet wil, geen samengesteld pakket. Zo’n pakket heb ik hier in de provincie ook, al is het een oud abo, maar waarom zou zoiets niet vers kunnen worden beklonken?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Nora is back

Dank allen!

Het is inderdaad moeilijk om nog alleen een internet-abonnement te vinden, alles is gebundeld.

Zou ik bij een provider een 5GHz modem kunnen krijgen? Of moet ik deze zelf aanschaffen?

Ooit heb ik ook gehoord dat de snelheid hier in het Centrum laag zou zijn. Beetje jaren 90 heb ik het gevoel.

@brombeer XS4ALL ga ik bellen! Wie weet kunnen ze nog iets voor me betekenen.

Bijdrager
    computer space

Niet eens glas in centrum? Kan toch makkelijk op bodem gracht?
    En anders fietswrakdsl. Al die fietsen vormen vast een mooie doorgaande geleider.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  computer space.

Moderator
    Poezenbeest

Vertrouw nooit de router van je provider op kwaliteit…

Bijdrager
    KR1275

Volgens mij kost internet (+tv) bij Ziggo minder dan 50€ per maand. Noem mij een provider die voor dat geld zulk snel internet geeft. Ik zit al jaren bij Ziggo en afgezien van die hacks van een paar maanden geleden, nog NOOIT een probleem gehad (de wifi modem is minder, maar ik heb behalve Ziggo alleen Tele2 gehad). Mijn modem hangt in de meterkast en via een TP-Link powerplug heb ik razendsnel internet op mijn Mac mini. Laadtijden ken ik niet meer: pagina’s worden in 1 keer volledig geladen.
    Het enige alternatief is glasvezel, maar voor mij is de TV wel belangrijk, en ik wil naast DVB-C ook analoge kabel-tv en radio, dat biedt bijna niemand.

Bijdrager
    Nora is back

@poezenbeest Is er een oplossing voor de onbetrouwbare modem van een provider? Kan ik iets anders aansluiten?

Mijn huidige modem is 2,4 GHz, wellicht vindt er op dat kanaal te veel storing plaats? Zijn er providers die 5 GHz modems bieden?

E.e.a. Kan helaas niet bedraad aangesloten worden.

Ik betaal nu iets van 25 of 35 euro per maand. Om 15 of 25 extra te gaan betalen voor iets dat ik niet wil ismij wat te gortig.

Bijdrager
    Nora is back

Vanmiddag maar naar de AppleStore gegaan en heb een Airport Extreme gekocht. Eens kijken of dat beter is.

Nog wel een vraag, hoe zorg ik er voor dat ik alleen het 5 GHz netwerk gebruik? Waar kan ik zien welk netwerk ik nu gebruik?

Al mijn apparaten kunnen 5 GHz aan.

Bijdrager
    fred44nl

Met een programma als iStumbler kun je zien wat zich in de omgeving afspeelt.

Bijdrager
    Nora is back

Dank je fred44nl, staat deze ook in de AppStore? Ik kan alleen een WIFI-explorer vinden voor 15 euro. Is dat hetzelfde?

Bijdrager
    KR1275

Het zou beter moeten werken als je apparatuur ook met de ac-standaard werkt. De AE ondersteunt het wel, net als de meeste recente Mac-apparatuur. Mijn dual band router kostte overigens 45€…

Als je macs geen ac ondersteunen, maar n, dan ben ik benieuwd naar het resultaat. Het maakte bij mij niet uit.

Moderator
    Poezenbeest

Het eerste dat ik met een modem van de internet boer doe, is kijken of dezein de bridge-stand kan, zodat het alleen een modem is, en geen router. Daarachter hang ik een modem van Apple.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik zit in het oude centrum ( omgeving wallen, postcode 1012) en heb al jaren ADSL van xs4all gehad. Zou 40/4 moeten zijn maar de snelheid kwam in de praktijk niet boven 15/3 uit, wat naar moderne maatstaven niet echt snel meer is.

Sinds een paar maanden Ziggo zakelijk erbij genomen “ZZP Alles in-1 compleet”. Volgens de postcodecheck kon het niet maar je moet ze gewoon bellen. Om de kabel aan te leggen moest er wel gegraven worden door VolkersWessel. Bij graafwerkzaamheden moet er sinds begin dit jaar eerst een bodemonderzoek gedaan worden, wat je zelf betaalt. Van de aansluitkosten heeft Ziggo €700 voor haar rekening genomen. Voor mij bleef er nog 800 euro (excl BTW) over voor het aanleggen de kabel van de straat naar 3-hoog.

De snelheid is 130/30 wat we in de praktijk bijna halen. Oftewel 10 keer zo snel als de oude ADSL aansluiting. Ping tijd is ook veel sneller. TV schijnt er ook bij te zitten maar dat gebruiken we niet. In het begin wel lastige problemen gehad met het modem (geen internet) maar dat is, na contact met de helpdesk, soepel opgelost met een firmware update van het Hitron modem.

Nu werkt het goed en snel, ik ben tevreden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    bechris60

Had precies hetzelfde probleem. Door de Noord Zuidlijn verbouwing is glasvezel voor de komende jaren in Amsterdam centrum uitgesteld. Ziggo via de Coax kabel kan over het algemeen zelf 500 mbits leveren in het centrum. Ik heb nu zelf 120.

Bijdrager
    bechris60

En op een 5ghz modem haal je al snel ook in een druk gebied 200 over de WiFi. Ik haal ook mijn volle internet snelheid.

Bijdrager
    Kasper

Er is een groot verschil tussen de binnenkomende snelheid in je woning en de daadwerkelijke snelheid op je computer.

Allereerst: de binnenkomende snelheid wordt bepaald door de afstand tot de hoofdcentrale en de aanwezigheid van eventuele kabelverdelers.

Vroeger was het zo dat de apparatuur van de provider in de hoofdcentrale stond (zegmaar de router van de provider) als je dan 3KM van die hoofdcentrale woonde dan was je snelheid dus per definitie belabberd.

Tussen de hoofdcentrale en jouw woning staan zogenaamde kabelverdelers. Inmiddels is KPN (de eigenaar van het koper netwerk in Nederland) bezig met een inhaalslag om te kunnen concurreren met de kabelaar en bouwt deze kabelverdelers om tot “routerkasten”. Hierdoor wordt de afstand tussen de consument en de apparatuur van de provider (providers kunnen deze zelf plaatsen of leasen van KPN) een stuk kleiner wat positieve gevolgen heeft voor de snelheid.

Binnen de DSL standaard zijn er verschillende varianten. De oudste in Nederland gebruikte techniek is ADSL, deze heeft een maximale snelheid van 20mbit/sec. Of je Mac dus gigabit of AC of 5ghz etc aan kan maakt niks uit zolang je door je provider op ADSL wordt gezet (door de afstand) kom je nooit boven die 20mbit uit ook al betaal je vaak voor een hogere snelheid.

De opvolger van ADSL is VDSL. VDSL is technisch alleen mogelijk als je kabelverdeler (KVD) is omgebouwd tot “routerkast” (op deze link https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search kan je zien wat de maximale snelheid is op je adres en of er eventuele upgrades van je KVD gepland staan en wanneer. Provider onafhankelijk, dit is een site van NETCO die het technische gedeelte voor z’n rekening neemt ongeacht bij welke xDSL provider je zit).

Wanneer je VDSL hebt kan je al een stuk hogere snelheden halen. Pas bij VDSL komt eigenlijk de geleverde apparatuur (Customer Premises Equipment, CPE) van je provider om de hoek kijken. Het komt voor dat je van ADSL wordt overgezet op VDSL maar dat de firmware van je CPE dat niet aankan. De meeste moderne CPE’s kunnen VDSL prima handelen na een simpele firmware update.

Tot slot is er nog VVDSL, dit is de modernste techniek en wordt mondjesmaat door KPN (NETCO) geïmplementeerd door de eerder genoemde KVD’s nogmaals om te bouwen en te voorzien van een upgrade. Met VVDSL is het mogelijk om maximaal een snelheid te halen van 100mbit/sec in theorie. In de praktijk hangt dit nog steeds af van de afstand tussen je woning en de KVD. Wanneer de afstand bijvoorbeeld op het randje is (de maximale afstand voor (V)VDSL is 1,5KM MAXIMAAL) dan kan de provider ervoor kiezen om je op een ADSL profiel te zetten. Wanneer je namelijk op een te hoog profiel gezet wordt voor de afstand dan kan dit gevolgen hebben voor de stabiliteit van de verbinding, we spreken dan van een zogenaamde klapperlijn. Het CPE verliest iedere paar seconden (of minuten) de verbinding met de provider.

Pas wanneer duidelijk is wat de snelheid is die binnenkomt op je adres kan je gaan kijken naar je eigen situatie. Belangrijk is dat het CPE (de apparatuur van je provider) zo dicht mogelijk bij het HOOFDaansluitpunt zit. De kabel tussen cpe en het hoofdaansluitpunt (IS/RA punt) mag nooit langer zijn dan een meter. Is dit wel het geval vervang dan de kabel voor een kortere. Je zal zien dat dit positief zal werken voor zowel de stabiliteit als de snelheid. Bovendien is er bij koper kabeltjes het onderscheid tussen de platte kabel en de ronde kabel. Voor xDSL is het aan te raden een ronde kabel te gebruiken (in de doos van je provider zit beide als je ook telefoon hebt van je xDSL provider).

Wanneer het CPE op een meter afstand staat van je IS/RA punt zou de binnenkomende snelheid optimaal moeten zijn (het kan 24 uur duren voordat je modem gewend is aan de nieuwe situatie en volledig is “ingetraind”). Testen is het beste met een machine die met ethernet op je CPE is aangesloten op een site die geen gebruik maakt van flash zoals bijvoorbeeld testmy.net in plaats van de veelgebruikte speedtest.net

Mocht je IS/RA punt bijvoorbeeld in de meterkast zitten en je wilt voornamelijk wifi gebruiken (macbook air, iphone en ipad hebben helaas geen ethernet meer) dan zul je naar de overige vertrekken kabels moeten trekken en daar accespoints moeten plaatsen, of het CPE in “bridge mode” moeten plaatsen en bijvoorbeeld een airport het routeren laten doen. Het beste is om maar 1 apparaat het routeren te laten doen, anders krijg je conflicten bij het uitdelen van IP adressen en/of aparte wifi netwerken waardoor je bijvoorbeeld eerst moet switchen van wifi netwerk voordat je gebruik kan maken van functies als Airplay.

Kortom er komt veel meer kijken bij het vraagstuk “internet snelheid” dan over het algemeen bekend is.

Hopelijk helpt dit.

P.S. Bovenstaand geldt uitsluitend voor DSL providers. Voor internet over de kabel gelden totaal andere regels.

Bijdrager
    renskevandenberg

Laatst heb ik een uitgebreid artikel gevonden over internet in Amsterdam, op http://www.internetpostcodecheck.nl/component/content/article/60-het-snelste-internet-in-amsterdam. Dit artikel beschrijft welke providers internet aanbieden in Amsterdam en welke verbindingen in de verschillende wijken wel/niet beschikbaar zijn. Bovendien kan je op de site een postcodecheck doen. Door je postcode in te voeren krijg je een overzicht van de beschikbare internet abonnementen op jou adres. Vooral dit vond ik erg handig, omdat je de verschillende providers dan makkelijk met elkaar kan vergelijken. Succes!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.