19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Ilios

Internet probleem

Ik heb een probleem en de medewerkers van de helpdesk op de universiteit kunnen mij niet helpen…
    Op de kamer van onze studievereniging stonden een aantal windowsbakken uit het jaar 0.
    Wij hebben dus besloten om een nieuwe macmini aan te schaffen. Het probleem is echter
    dat de mensen van de helpdesk hier niets vanaf weten en het ze ook niet lukt om het mac-adress
    te registreren (het registreren lukt wel maar de verbinding komt niet tot stand). Het enige wat ze
    ons konden vertellen is dat ze ons niet verder kunnen helpen.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om een network bridge te maken van Windowspc1 naar de macmini.
    De windowsbak heeft namelijk 4 ethernetkaarten (vraag me niet waarom). Zodat ik via
    de windowspc toch kan internetten op mijn macmini

Bijdrager
    Ilios

Het probleem is waarschijnlijk dat de macmini zichzelf een ip toewijst ipv dat die door het systeem van de EUR een adres toegewezen krijgt

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    Ilios

dat klopt

Bijdrager
    stavos

Een universiteit waarbij geen enkele Mac in het netwerk actief is en jullie de eerste zijn met dat verzoek? Ik denk dat je nog een bezoekje aan die helpdesk moet wagen..:wink:

Bijdrager
    nebilem
    stavos op 08 augustus 2011

Een universiteit waarbij geen enkele Mac in het netwerk actief is en jullie de eerste zijn met dat verzoek? Ik denk dat je nog een bezoekje aan die helpdesk moet wagen..:wink:

En dan?

Bijdrager
    stavos

Wat denk je zelf..? Je ziet de sarcasme in mijn eerste zin niet?
    Binnen universiteiten wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Mac computers. Ik moet de eerste universiteit in Nederland nog tegenkomen waar geen Mac is opgenomen in het netwerk. Dus ook bij de EUR zullen ze bij die helpdesk vast wel een Mac in het netwerk kunnen vinden. En dus is de kennis wel degelijk in huis om de Mac Mini van TS op te nemen in het netwerk van de EUR.

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    nebilem

@stavos

Welke Universiteiten ben je allemaal geweest en heb je gezien dat er ze allemaal een Mac hebben staan?

Bijdrager
    stavos

:eek: Jij wilt serieus dat ik dat hier ga verantwoorden?:grin:
    (ik hoef trouwens niet persoonlijk binnen te zijn geweest om te weten of er in een universiteit gebruik gemaakt wordt van een Mac..:smile: )

Bijdrager
    Ilios

Het Mac-adress moet inderdaad in het systeem worden gezet om toegang te krijgen tot het netwerk. Probleem is volgens mij dat bij het ophalen van de DHCP, de macmini een ipadres aanneemt met 169…. en niet 130… wat hier moet (subnetmasker wordt dan ook 255.255.0.0). Ik heb het probleem tijdelijk opgelost door op een pc de internetverbinding te laten delen met de macmini en dan krijg ik wel internet op de macmini (aangesloten op een ethernetkaart van die pc)

Bijdrager
    Hansi2124

Welke universiteit is het? Leiden? Misschien kan ik je aan een naam helpen.

Bijdrager
    Ilios

Erasmus Universiteit Rotterdam :slant:

Bijdrager
    Hansi2124

Helaas…..

Bijdrager
    nebilem

Wou al zeggen. Op Universiteit Leiden weten ze echt wel raad met Macs. Ik kan daar zelfs met mn iPad op draadloos internet.

Bijdrager
    Obi

tjeemig anno 2011, dit is geen rocket science..
    Zelfredzaamheid..

misschien heb je hier wat aan..en kun je instellingen eruit destilleren..

http://www.eur.nl/erna/netwerk/erna_vpn_service/

http://www.eur.nl/erna/netwerk/wireless_plug_in_access/

suc6

Bijdrager
    Ilios

Ik heb al eerder gepost over dit probleem maar het nog niet kunnen oplossen.
    Op onze kamer op de Erasmusuniversiteit hebben wij een nieuwe macmini.
    Het probleem is dat de macmini zichzelf een ip-adres toewijst (169.254.enz)
    En niet via DHCP netjes een normaal ip adres. De mensen van de IT helpdesk
    weten ook niet wat ze er mee aan moeten, maar misschien weet iemand hier
    hoe dit probleem op te lossen. (router kan dus niet herstart worden ofzo).
    ps. als ik de internetconnectie deel van een windows pc dan krijgt de macmini
    wel een goed ipadres!?

Bijdrager
    mark-a-mac

Misschien toch ook eens aangeven hoe de netwerkvoorkeuren van de Mini zijn ingesteld?

Bijdrager
    Ilios

hoe bedoel je?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.