23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Badeendje

Internet op mini via Airport op iBook

Ik wil via mijn iBook (met Airport) internetten op mijn mini (zonder Airport).

Nu heb ik een netwerkje tussen beide gemaakt met een simpele netwerkkabel. Bij beide heb ik bij ‘delen’ ingesteld dat de internetverbinding gedeeld moet worden met aangesloten computers. Bij de iBook heb ik ingesteld dat hij een verbinding moet delen via het ingebouwde ethernet.
    Ook bij de mini heb ik ingesteld dat hij de internetverbinding deelt via het ethernet. Bij beide heb ik internetverbinding delen gestart.

Vervolgens heb ik geen internet op de mini, en op de iBook ook niet meer todat ik de netwerkkabel eruit trek.

Weet iemand hoe ik wel internet kan krijgen op de mini?

Moderator
    unSOUND

Op de mini moet je delen van internet uit zetten.
    Hij hoeft het immers niet te delen, maar enkel te ontvangen.

op de iBook moet het dus zo staan:

Bijdrager
    Badeendje

En dus bij de mini:

Deel vernbing via: ingebouwd ethernet
    en
    Met computers die gebruikmaken van: Ingebouwd ethernet.

? Want dat werkt niet.

Moderator
    unSOUND

Nee, bij de mini moet delen van internet uit staan.

De mini hoeft het namelijk niet verder uit te delen,
    hij ontvangt alleen, en dat gaat automatisch.

Bij de Mini ga je gewoon naar netwerk,
    zet “locatie” op automatisch, en je bent klaar.

Bijdrager
    Badeendje

Overigens staat bij netwerk dat ik via het ingebouwde ethernet verbonden ben met het internet. Safari doet echter niets,,

Moderator
    unSOUND

Het zou gewoon moeten werken zo, ik probeer het nu ter plekke met een iMacje hier, en ik heb 0,0 ingesteld, alleen delen op de PowerMac aangezet, ethernet stekker achterin de iMac, en gaan met die banaan.

Haal anders alle instellingen die in de mini staan weg, en herstart de mini. Zet daarna alleen Ethernet aan, en kijk wat er gebeurt…

Bijdrager
    Badeendje
    ”unSOUND”

Nee, bij de mini moet delen van internet uit staan.

De mini hoeft het namelijk niet verder uit te delen,
    hij ontvangt alleen, en dat gaat automatisch.

Bij de Mini ga je gewoon naar netwerk,
    zet “locatie” op automatisch, en je bent klaar.

Het werkt nog niet. Het netwerkoverzicht van de iBook zegt overigens dat het ethernet een door zichzelf toegewezen ip-adres heeft en mogelijk geen verbinding met internet kan maken. Airport staat gewoon op actief en verbonden met internet.

Bijdrager

Je moet safar wel echt een keer stoppen (appeltje+Q) en dan nog een keer proberen, lijkt me een een beetje overbodig, maar het kan mischien helpen?!

Grtz

Bijdrager
    Badeendje

Mini herstart, nog steeds niets. Overigens kan entourage ook niets ontvangen (dus aan safari ligt het niet).

:(

Moderator
    unSOUND

Ik denk dat de deling wel goed staat, maar je iBook zijn internet signaal kwijt is omdat de mini ook op delen stond…

Herstart je iBook eens zonder de netwerk-kabel, steek dan de kabel er in en zet de internet-deling nogmaals aan.

Bijdrager
    Badeendje

Gedaan, nog steeds hetzelfde. Misschien is het omdat de ibook met panther en de mini met tiger werkt? hmm, lijtk me sterk dat dat het is.

Wat is dat ‘door zichzelf toegewezen ip-adres’?

Moderator
    unSOUND

Heeft de iBook inmiddels wel weer internet ?

Bijdrager
    Badeendje

Ja, ook als de netwerkkabel erin zit.

Moderator
    unSOUND

Kun je eventueel screenshots posten van de netwerk-instellingen van beide machines ?

Zet tevens bij de iBook bestandsdeling en extern inloggen eens aan…

Bijdrager
    Badeendje

Bestandsdeling stond nog niet aan, maar nog werkt het niet.

Wil je wel screens sturen van netwerkinstellingen, maar wat bedoel je daar precies mee?

Moderator
    unSOUND

Gewoon screenshots van de instellingen bij de systeemvoorkeuren…

Bijdrager
    Badeendje

Pff, nu doet cyberduck weer lastig.

Ik mail je morgen wel screens op je msn adres, ok? Die mailservice van het forum is bagger.

Moderator
    unSOUND

Ja, is prima.

Bijdrager
    Mc Erik

Ik kan de plank volledig misslaan hoor, maar heeft het niks te maken met de netwerkkabel?
    Is het een gewone utp- of een crosskabel.
    Volgens mij heb je die laatste nodig.

Bijdrager
    Badeendje

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat voor kabel het is. Normaal heb ik er gewoon adsl door. Zegt dat iets?

Bijdrager
    kluivers

dat zou wel heel prachtig zijn, zonder hub of switch met een normale kabel twee mac’s aan elkaar hangen. Ik zou ook zeggen een cross cable of een hubje. (of als je geen express hebt maar een gewone airport de extra utp uitgang daarvan gebruiken.)

Bijdrager
    kristo
    ”Badeendje”

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat voor kabel het is. Normaal heb ik er gewoon adsl door. Zegt dat iets?

Een crossover kabel kan je herkennen door de beide uiteinden naast elkaar te houden. Bekijk de kleurtjes van de draadjes door de transparante stekkers. Bij een crossover zijn de draadjes op het ene stekkertje gedraaid (zitten op een andere plaats) t.o.v het andere stekkertje.

Aha, de Mac Mini is nog niet slim genoeg om het altijd zonder crossover te kunnen doen. Straf, dit verwacht je niet meer van een nieuwe Mac! Veel kans dat het met een crossover dus opgelost is.

Een overzichtje:
    ———————————————————
    Apple products that require an Ethernet crossover cable:
    This document outlines which Apple products require an Ethernet crossover cable, and which can use a standard Ethernet cable when connecting directly to another Apple product.

You can connect two computers together using an Ethernet cable to form a small network. Depending on the computer model, you may need to use a crossover Ethernet cable instead of a straight-through Ethernet cable.

Many later Macintosh computers are able to use either a straight-through Ethernet cable or a crossover Ethernet cable automatically through the use of Auto-Medium Dependent Interface Crossover (Auto-MDIX). Other Macintosh computers require the use of an Ethernet crossover cable because they only work with the Medium Dependent Interface (MDI) .

Auto-MDIX automatically switches between MDI and MDI-X, which allows either type of cable to be connected regardless of whether you are connecting two computers directly, or you are connecting to a hub or switch. MDI devices connected to Auto-MDIX devices do not require a crossover Ethernet cable.

Products that do not require a crossover cable:
    ———————————————————————————-
    iMac (17-inch 1GHz) and later
    eMac (ATI Graphics) and later
    iBook (Dual USB) and later
    Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) and later
    Xserve and later
    Power Mac G5 and later
    PowerBook G4 and later
    AirPort Base Station (Dual Ethernet)
    AirPort Extreme Base Station
    AirPort Express

Products that require a crossover cable if connecting to another product from this list:
    ———————————————————————————-
    Power Macintosh G3 (Blue and White)
    Power Mac G4 (PCI Graphics)
    Power Mac G4 (AGP Graphics)
    Power Mac G4 Cube
    iMac
    iMac (Slot Loading)
    iMac (Summer 2000) (See Note)
    iMac (Early 2001)
    iMac (Summer 2001) (See Note)
    iMac (Flat Panel)
    iMac (17-inch Flat Panel)
    eMac
    Mac mini
    PowerBook G3 Series (Bronze Keyboard)
    PowerBook (FireWire)
    iBook
    iBook (FireWire)
    AirPort Base Station (Graphite)

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42717

Bijdrager
    Badeendje
    ”kristo”

Een crossover kabel kan je herkennen door de beide uiteinden naast elkaar te houden. Bekijk de kleurtjes van de draadjes door de transparante stekkers. Bij een crossover zijn de draadjes op het ene stekkertje gedraaid (zitten op een andere plaats) t.o.v het andere stekkertje.

Aha, mysterie opgelost.

Dank iig unSOUND en de anderen.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.