15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Eelke

internet op het wad?

Hallo,

Ik twijfel over de aanschaf van een pb, maar ik had nog een vraag wat betreft internet.

Is het mogelijk dat ik met mijn laptop overal in NL internet heb? Dus op de waddenzee, en in de trein e.d.?

Zo ja, hoe kan het , wat kost het . etc..

ik hoor het graag!

Groeten, Eelke Halbertsma

Bijdrager
    jps

hey eelke,

wel, ja en nee

als je op het internet wilt, dan kan je dat altijd met je gsm, maar dan zal het niet goedkoop gaan, en ook niet denderend snel, eerder traag

natuurlijk kan je hopen op dat waar je ben wifi is, dan is het wel snel en veel goedkoper alleszinds

nog vragen, mail me maar gerust

Bijdrager
    leovst

deze artikels zijn een tijdje geleden geschreven
    kweet niet of het al verouderd is ofzo maar mss helpt het

http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1863
    en
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1903

Bijdrager
    Eelke

Ik ben echt een leek wat dat betreft , ik weet niet wat wifi is. Ik zal het ff proberen te achterhalen.

Dank voor de reactie :D

Eelke

Bijdrager
    jps

wifi = draadloos internettoegang die je kan hebben op zogenaamde hotspots

Bijdrager
    TRML

Je kan ook het UMTS kaartje van Vodafone kopen en zo in je PowerBook stoppen, werkt erg goed en redelijk snel (Voor UMTS begrippen dan)

Bijdrager
    Dennis002

Bestaat zoiets ook voor de 12″? (heeft geen kaartingang, is er adapter oid?)

Moderator
    Koen van Tongeren

Hoi Eelke, er zijn twee manieren om draadloos op internet te komen buitenshuis:
    – wifi (apple noemt dit airport): door middel van antennetjes in je powerbook pik je draadloos internet op wat op veel plekken in nederland (bijvoorbeeld in stations, hotels en bij bedrijven) voorhanden is. Hier betaal je meestal wel voor. Nadeel is dat je afhankelijk bent van een bepaalde plek.
    – UMTS is de tweede optie. Dit is een soort mobiele telefoon in je computer die alleen voor internet gebruikt wordt. Met deze verbinding heb je altijd en overal internet. Ook in de trein, ook op de waddenzee etc. Als je telefoon bereik heeft, heeft je UMTS kaart internetverbinding. Overigens past een UMTS kaart alleen in de 15 inch en 17 inch Powerbook, niet in de 12 inch powerbook en ook niet in de iBooks.

Een UMTS kaart is vooral voor de zakelijke markt bestemd en is daarom nogal prijzig: ongeveer 70 euro per maand kost het. KPN en Vodafone bieden zo’n abonnement aan.
    Wifi (of airport dus) zit al in elke Apple laptop ingebouwd. Maar voor de daadwerkelijke internetverbinding die je ermee kan opzetten ben je dus wel afhankelijk van wifi netwerken in je omgeving. Schept dit verhaal een beetje helderheid?

Bijdrager
    JanWeijers

Een wifi abonnement kost zo’n 300 euro per jaar en dan heb je op een hoop plekken toegang.

Er zijn ook nog locaties die gratis toegang bieden. Ik ben zelf nog wel eens in cafe East of Eden in Amsterdam en dit weekend in dit hotel in Domburg.

Helaas moet je op de meeste plekken betalen voor draadloos internet en dan is het duur.

Jan

Bijdrager
    Eelke

Dank voor alle berichten, Het komt er dus op neer dat het goed kan, maar erg prijzig is.

Ik lees hier en daar ook over wardrive o.i.d.
    Wat houd dat in?

Eelke

Moderator
    Koen van Tongeren

wardriven is het rondrijden door een buurt met een antenne en een laptop en dan kijken wat voor wifi netwerken je kan opvangen, en of ze beveiligd zijn. Als je het mij vraagt nogal nutteloos tijdverdrijf, maar ja, a man needs a hobby.

Bijdrager
    Eelke

En als je een gevonden hebt ( niet beveiligd_, is het dan mogelijk die te benutten zodat je eengratis internet verbinding hebt zolang je op die plek blijft?

Eelke

Bijdrager
    Elstar

Vraag het de Kapitein

Bijdrager
    Togassa
    ”Eelke”

En als je een gevonden hebt ( niet beveiligd_, is het dan mogelijk die te benutten zodat je eengratis internet verbinding hebt zolang je op die plek blijft?

Eelke

Ja, dit is mogelijk, maar ik vindt het persoonlijk “not done”. Het voelt voor mij toch een beetje als spelen, maar ik kan mij voorstellen dat anderen er niet zo’n moeite mee hebben.
    Het lijkt mij ook niet goed, om dit als een permanente oplossing beschouwen.

Bijdrager
    masuran
    ”Togassa”

Ja, dit is mogelijk, maar ik vindt het persoonlijk “not done”. Het voelt voor mij toch een beetje als spelen, maar ik kan mij voorstellen dat anderen er niet zo’n moeite mee hebben.
    Het lijkt mij ook niet goed, om dit als een permanente oplossing beschouwen.

Ikzelf heb helemaal geen moeite met spelen
    Met stelen daarentegen;)

Maar terug on topic: Je moet maar je draadloos netwerk beveiligen, als je een wireless router kan installeren (of laten installeren) dan kan je gerust de encryptie aanzetten of broadcasting uitzetten en het channel veranderen.
    Je hebt het al door, als ik een onbeveiligd netwerk vind maak ik daar dankbaar gebruik van…

Greetz M

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.