6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MacPro 5.1

Interne HDD voor Mac Pro 5.1

Voor mijn Mac Pro 5.1 wil ik in een van de 4 HDD lades een nieuwe HDD zetten voor opslag. Hebben jullie een bepaalde voorkeur qua merk. Wil er een 4TB bijzetten. Onderstaand wat ik er nu al in heb zitten. Dank voor jullie tips. Blijf gezond en houdt afstand.

Moderator
    Night

Het ligt er een beetje aan wat je ermee wil doen (wat je er wil opzetten). Maar als ik zie dat je al een 500 GB SSD als scratchdisk gebruikt denk ik dat je vaak met vrij grote bestanden werkt en dus een HDD zoekt die data-intensief werk aankan en daarnaast kwalitatief goed en snel is. Ik zit dan ook meer te denken aan een Seagate Exos. In de E serie zitten disks betrouwbare enterprise disks tot 8TB. Lekker snel met een theoretische  overdrachtssnelheid van 249 mb/sec. Wil je echt nooit zonder opslagcapaciteit willen zitten, zijn er ook nog de 8 tot 16 TB disks uit de X serie met en overdrachtssnelheid tot 261 mb/sec. Maar dat is een beetje overkill misschien, voor een machine van plm. 10 jaar oud.

Bijdrager
    n0sTRa

In het verleden heel wat Seagate disks gehad maar eigenlijk best wel enkele stuk van gelopen, daarom nu voorkeur naar WD, in de nas de Reds lopen, al enkele jaren 24/24 7/7

Moderator
    Night

Grappig; ik heb precies de tegenovergestelde, slechte ervaring met WD.

Bijdrager
    MacPro 5.1

<p class=”cite”>Night op 27 maart 2020 om 23:30</p>
    Het ligt er een beetje aan wat je ermee wil doen (wat je er wil opzetten). Maar als ik zie dat je al een 500 GB SSD als scratchdisk gebruikt denk ik dat je vaak met vrij grote bestanden werkt en dus een HDD zoekt die data-intensief werk aankan en daarnaast kwalitatief goed en snel is. Ik zit dan ook meer te denken aan een Seagate Exos. In de E serie zitten disks betrouwbare enterprise disks tot 8TB. Lekker snel met een theoretische  overdrachtssnelheid van 249 mb/sec. Wil je echt nooit zonder opslagcapaciteit willen zitten, zijn er ook nog de 8 tot 16 TB disks uit de X serie met en overdrachtssnelheid tot 261 mb/sec. Maar dat is een beetje overkill misschien, voor een machine van plm. 10 jaar oud.

Beste,

Ik wil deze eigenlijk gebruiken als scratch disk voor mijn 4K Gopro footage in fcxp. Nu gebruik ik de ssd 500gb hiervoor zoals je ziet maar ik heb gemerkt dat deze als ik eenmaal met monteren begin, deze erg snel vol loopt. Mijn originele 4k footage was 36GB en binnen no time zat de 500gb vol. Na wat onderzoek blijkt dat dit te maken heeft met de render files etc die fcpx op de achtergrond aanmaakt. Op Youtube zijn er meerdere videos van te zien. Ik dacht, kan wel 1tb ssd kopen maar die zijn vrij kostbaar, dus waarom geen ”oude’ HDD met voldoende capaciteit. Tja ik lever dan wel in op snelheid maar zoveel projectjes doe ik niet. Maar wellicht zinvoller om de instellingen bij het monteren aan te passen zoals background rendering af, en regelmatig de render files te verwijderen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.