30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 55)
  • Q:
    Bijdrager
    MacKevin11

Interne hdd of externe draadloze hdd

Geachte omt leden,

Ik heb voor mijn MacBook Pro 13″ 2011 met een 320gb (300gb in windowstaal) hardeschijf meer opslag ruimte nodig.
    Ik zit te twijfelen tussen intern (de hardeschijf vervangen en alles overzetten), en extern (gekoppeld aan de router).

Intern
    Dan wil ik graag een 750gb hardeschijf gewoon snel aangesloten hebben via de SATA aansluiting.
    Ik hoop wel dat hij dan (bijna) net zo stil is als de 5400rpm hardeschijf die nu in mijn mac zit, die hoor je namelijk bijna niet en dat vind ik een groot pluspunt.
    Ik wil niet mijn SuperDrive er uit halen om een hdd te plaatsen op die plek.

Is het simpel zo’n hdd te plaatsen?
    Vervalt mijn garantie dan?

Extern
    Dan wil ik graag een hdd van 1 tot 2tb met usb aansluiting aansluiten op mijn NETGEAR router die hdd’s ondersteund. Ik kan ze als het goed is dan dus via het lokale internet (//readyshare/) benaderen.
    Ik hoop dat als ik dit zo aansluit hij snel genoeg is om muziek te zoeken. Ik heb een top40 collectie van 1965 tot 2011 en dan nog een mapje met overige nummers. In totaal is dit zo’n flinke 200gb. Met Virtual DJ wil ik die dan graag toevoegen aan de ‘Search Database’. VOLGENSMIJ maakt hij dan een txt document met de namen er in, want het zoeken via een interne schijf gaat in een fractie van een seconden.
    Ik blijf over het algemeen thuis met mijn MacBook Pro, maar ik loop wel vaak van boven naar beneden en ook soms buiten en graag zou ik dan overal bij mijn muziek kunnen.

Zou een externe schijf met usb aansluiting snel genoeg reageren en bestanden ontvangen/versturen via draadloos netwerk?

Ik zou jullie willen vragen of jullie kunnen helpen met het beslissen wat het beste is.
    Wat zouden jullie kiezen?

Opmerkingen
    – De NETGEAR router heeft een doorvoersneheid van 300mbps, maar staat nu ingesteld op 145mbps voor hogere stabiliteit.
    – De externe hdd die ik eventueel op het oog heb (Samsung G3 met 1,5tb opslagcapaciteit) heeft een toerental van max. 5400rpm. Genoeg?
    – De interne hdd die ik eventueel op het oog heb is een 750gb hdd van Western Digital, is dit een goed merk?

Verder weet ik dat ik bij een interne schijf moet letten op de hoogte (9mm?).

Bijdrager
    Nickdgraaf

Bijdrager
    MacKevin11

Ik heb CAT6 van het ubee modem naar het NETGEAR router maar daar heeft de hdd niks mee te maken omdat hij alleen via usb naar de router gaat en voor de rest draadloos.
    Ik heb boven nog wel een kabel liggen voor aan mijn Windows 7 computer en kan die eventueel soms als ik echt veel wil downloaden naar mijn mac even er aan leggen. Dat is een zelf gemaakte kabel (zelf stekkertjes erop gezet), ik weet niet wat dat is. Zou welleens cat5 kunnen zijn.
    Maar aangezien de hdd via usb (480mbps) naar de router gaat, en de router het uitzend via draadloos netwerk (54mbps, 145mbps, of 300mbps) heb ik niet veel te maken met cat5 of 6 cabels;)

Verder is het wel 802.11n

Bijdrager
    Mc55
    Nickdgraaf op 20 augustus 2011

Western Digital is naar mijn weten een goed merk. En de interne HDD moet inderdaad 9mm zijn volgens mij.

Nee dat hoeft niet, ik heb zelf een 1TB 12.5mm HD in mijn 13″ MBP 2010

Bijdrager
    Nickdgraaf
    Mc55 op 20 augustus 2011
    Nickdgraaf op 20 augustus 2011

[…]

Nee dat hoeft niet, ik heb zelf een 1TB 12.5mm HD in mijn 13″ MBP 2010
    Kun jij mij dan vertellen wat het minimum en wat het maximum is en misschien wat het beste past?

Bijdrager
    MacKevin11

Ik heb tot nu toe van iedereen gehoord dat 9mm maximaal is… Minimaal weet ik niet:(
    Dus Mc55? Hoe krijg ik zonder mijn MacBook Pro te slopen (superdrive en dergelijke eruit) toch 1tb in mijn MacBook Pro? Want dat zou ik wel geweldig vinden!
    Zolang het maar werkt en mijn garantie NIET vervalt.

Bijdrager
    Mc55

In de aluminium unibody MBP’s past een 12,5mm schijf. Altijd al zo geweest.

Ik heb deze schijf in mijn MBP.

Zet je MBP uit, schroef de onderplaat los, oude hardeschijf eruit nieuwe erin en weer dicht schroeven. Voor meer details moet je googlen.

Je garantie vervalt niet, je mag zelf je HD en RAMM upgraden.

Bijdrager
    larreh

Je kunt in het standaard boekje wat bij geleverd is bij je macbookpro alle antwoorden vinden op je vragen.
    Daar staat o.a in hoe je je harde schijf vervangt, hoe je werkgeheugen vervangt en ga zo maar door.
    Je harde schijf+ werkgeheugen vallen namens apple onder ‘user upgradeable parts’, dit houdt in dat je ze zelf mag vervangen.
    Vanzelfsprekend is wel dat wanneer jij schade aanricht aan andere onderdelen in je macbook dat zij dan niet meer onder garantie vallen.
    Op youtube staan 23098402938423048 tutorials vinden over hoe je zelf je interne harde schijf vervangt.
    Je interne schijf vervangen is overigens super fijn en makkelijk en snel om te doen, en ik kan je echt aanbevelen.

Bijdrager
    MacKevin11

Hoeveel inch heb ik dan nodig (dat vraagt alternate)? 1,8? 2,5? 3,5?
    Ik kan me vaag herrineren dat ik 2,5inch moet hebben maar dit weet ik niet zeker.

Bijdrager
    MacKevin11

Wat moet ik kiezen bij:
    Aansluiting: SATA 150, 300, 600?
    en wat is de beste cache? Hoeveel geheugen is slim?

Zou iemand kunnen zeggen of dit een goede hdd is: http://www.alternate.nl/html/product/Harddisks_2,5_inch_SATA/Toshiba/MK1059GSM/448028/?tn=HARDWARE&l1=Harddisks&l2=Serial-ATA&l3=2%2C5+inch

Merk: Toshiba
    Opslag: 1tb
    Inch: 2,5
    Snelheid: 5400rpm
    Geluid: 25,00db (gebruik/stand-by) IS DIT MEER ALS IN MIJN MBP?
    Cache: 8MB
    Aansluiting: 15pollige sata
    Reactie: 12ms

Bijdrager
    larreh

Probeer de zoekfunctie eens van deze geweldige,informatieve site, en google is ook je beste vriend.
    En heb je inmiddels al op youtube gezocht naar een goede tutorial? In 9 van de 10 tutorials wordt namelijk precies verteld wat voor hardware hij of zij in haar macbookie stopt.

Maar om toch maar even je vragen te beantwoorden:

– 2,5 inch is de maat die je moet hebben.
    – 5400 rpm is goed genoeg, je kunt natuurlijk gaan voor 7200 rpm maar het verschil is erg klein maar je batterij gaat erdoor wel minder lang mee.
    – Kies Sata2, ofwel Sata 300, want je harde schijf is toch niet snel genoeg om te kunnen profiteren van de volledige doorvoersnelheid en sata2 is ook de standaard dus redelijk goedkoop. Wil je een SSD dan kan Sata600 wel een grotere rol gaan spelen maar dat is nu niet relevant.
    – Cache groottes zijn niet zo belangrijk, 8mb is prima.
    – aantal MS geeft aan hoeveel milliseconden een schijf nodig heeft om de taak uit te voeren, je snapt dat dit milliseconden zijn, dus een verschil van 1, 3 of 6 ga je echt niet merken.
    – ik heb mijn harde schijf eigenlijk nog nooit echt gehoord, in principe hoef je hier niet naar te kijken.

Destijds heb ik gekozen voor een Samsung HM640JI omdat die qua score (benchmarks) gelijkwaardig was aan sommige 7200 rpm schijven,goedkoop was,genoeg ruimte bood etc.

Bijdrager
    MacKevin11

@larreh
    Oke dankje wel:p
    Maar nu stond bij de aanslutingen ’15pollige sata’ dat moet dus passen dan:p?

Bijdrager
    larreh

Alle 2,5 inch SATA harde schijven hebben dezelfde connector, degene die ik in mijn vorige post noemde (Samsung HM640JI) past ook prima in de mijne en de jouwe gaat dus ook prima passen!
    Overigens is er amper verschil tussen 2,5 inch HDD’s.. Kies alleen geen te kleine harddisk, anders moet je misschien onnodig geld uitgeven.. En lees ook de gebruikers ervaring van andere mensen.. Is er amper informatie te vinden op internet over de schijf? Neem dan geen risico en neem dan volgens de statistieken een ‘wat mindere’ harde schijf.. Betrouwbaarheid is het belangrijkste.

Probeer in het vervolg de zoekfunctie te gebruiken, of google, of je macbookpro boekje.. We willen je allemaal graag helpen, maar eerst moet je zelf proberen om antwoorden te vinden, hmmkay?
    Yeau.

Bijdrager
    larreh

Bijdrager
    MacKevin11

Ja ja, ik snap wat je bedoeld:p Gewoon in mijn gebruikershandleiding ding kijken. Ik wist alleen niet dat het daar in stond xd
    Ik ga nu eerst nog even terug met mijn mbp voor een toetsreparatie, stel dat mijn garantie vervalt heb ik toch dat ding nog gerepareerd.

Bijdrager
    larreh

Okeu, als je trouwens moeilijke dingen doet met je laptop (als in zware taken voor CPU, like video editen,photshoppen, etc) kun je er ook gelijk 8 gb RAM inbouwen, dit is zelfs nog simpeler dan je harde schijf vervangen.. Maar als jouw macbook vooral gebruikt wordt voor muziek is het denk ik niet nodig.

Bijdrager
    MacKevin11

Mijn MacBook Pro word gebruikt voor vanalles eigenlijk gewoon als computer voor mezelf.
    Daar valt onder: Games (zoals gta sa, gta iv enz.), Muziek (in de dj-richting), Films kijken en internetten.
    Alles werkt goed en snel genoeg en voor games kan ik toch geen 8gb gebruiken, maximaal 2,17gb omdat ik een 32bit versie van windows heb:(

Bijdrager
    MacKevin11

In youtube tutorials zie ik veel mensen de data vantevoren overzetten naar de nieuwe hdd met zo’n kasje met usb.
    Ik wil graag ook zo’n ding, als die niet te duur zijn. Dan kan ik direct alles overzetten en de ‘oude’ schijf daarna nog als externe schijf gebruiken:)

Dus weet iemand hoe die heten? En hoe duur ze zijn?

Moderator
    unSOUND

Dat zijn gewoon losse behuizingen, die zijn te koop op dezelfde site als waar je die HDD had gezien:

http://www.alternate.nl/html/product/Behuizingen_extern_USB/Icy_Dock/MB663USB-1SB/486304/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Extern&l3=USB

Bijdrager
    larreh

Je kunt er ook gewoon een bij de mediamarkt halen.. of een andere computer winkel..
    dan moet je gewoon vragen naar een 2,5 inch HDD behuizing.
    ‘installatie’ van een 2,5 inch HDD in een behuizing is erg makkelijk;
    doosje open, harde schijf zachtjes inleggen, connectortje in hdd zachtjes drukken, doosje dicht,
    staat ook gewoon op youtube hoe dat moet.
    Als de harde schijf in de behuizing zit, kun je bijv. SuperDuper of CarbonCopyCloner gebruiken om de inhoud van je oorspronkelijke harde schijf naar je nieuwe harde schijf te klonen.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Trouwens er bestaan wél 1 TB schijven van 9,5 mm. Samsung M8.

Bijdrager
    MacKevin11

Mmm, die had ik niet gezien…
    Maar voor welke zal ik dan gaan?
    Toshiba 12mm, 5400rpm, 1000tb = 77,90
    Samsung 9mm, 5400rpm, 1000tb = 77,90

Moderator
    unSOUND

Beide drives zijn nog niet lang op de markt, dus over betrouwbaarheid is nog niet veel te zeggen. Maar mijn persoonlijke voorkeur puur op basis van ervaringen met die merken uit het verleden gaat naar de Toshiba of de Western Digital.

Bijdrager
    MacKevin11

Ik ken ook een Western Digital externe hdd van 1tb, daar heb ik ook mee gewerkt…
    Die werkte fijn, is maar 1x kapot gegaan doordat hij een stroomschok kreeg (usb kwam tegen iets ijzers). Die maakte wel enorm veel herrie:(
    Alleen de 1tb hdd’s die ik gezien heb koste 95, en 120… Die kunnen net zoveel (of minder) dan die andere 1tb schijven van 78euro…

Moderator
    unSOUND

De meeste specs zijn hetzelfde, maar de WD komt als snelste uit de tests, dus er zijn blijkbaar toch verschillen onder de motorkap die het prijsverschil deels verklaren.

Bijdrager
    MacKevin11

@unsound
    Oke, dat wist ik niet:p
    Ik wil nu graag een hdd kopen van 1tb, en dan meteen zo’n los ding erbij voor de bestanden over te zetten. Raad u mij aan een clean install van lion te doen? Mensen zeggen dat het sneller werkt…

Dus ik bedoel:

Optie 1:
    > Hitachi 320gb hdd er uit
    > ??? 1000gb hdd er in
    > Lion installeren
    > Extern kastje met de hitachi hdd aan sluiten en bestanden overzetten

Optie 2:
    > Extern kastje met nieuwe hdd aansluiten een een ‘bootable’ ding maken op die hdd
    > Alles afsluiten
    > Hitachi 320gb hdd er uit
    > ??? 1000gb hdd er in

Verder zou ik graag ook mijn bootcamp partitie met data (dus mijn GEACTIVEERDE activatiecode van Windows 7) over willen zetten…
    Nu heeft die 80gb ongeveer, maar dan wil ik rond de 150 toewijzen… Is dat geen probleem? Met het register en dergelijke?

Nog 1 vraag: Heeft u MSN / iChat / Skype (email)? Dat werkt misschien wat makkelijker…

Bijdrager
    larreh

Jongen, koop gewoon een goede harde schijf, als in een harde schijf die al langer op de markt is en waarvan dus ook meerdere gebruiker reviews van te lezen zijn. kun je dit niet vinden of weet je niet hoe?
    google dan het typenummer van je schijf en zet er gebruiker reviews of user reviews achter en je vindt ze wel.
    Clean install in niet nodig, verwijder je partitie van bootcamp IN bootcamp zelf, en zorg dat je schijf 1 partitie heeft (dus puur OSX alleen).
    Snap je niet hoe? gebruik google/youtube voor tutorials.
    Is dat voor elkaar? dan koop je een externe harde schijf, (media markt/paradigit/what ever), doe je nieuwe HDD erin,vervolgens kloon je je harde schijf naar je externe harde schijf en zorg je dat een exacte kopie gemaakt wordt, en zij dus ook bootable (opstartbaar) is.
    Snap je niet hoe? gebruik google/youtube tutorials ook staat er in vorige posts met wat voor programma je dit makkelijk kunt doen, bovendien staat er op OMT een shit load aan topics over klonen van je hard disk, dus even zoeken.
    Alles gekloond? Schroef je bodemplaat los, onthoud in welke gaten welke schroeven horen, installeer je nieuwe harddisk (kun je wederom vinden op youtube/google) en dan kun je in bootcamp een nieuwe partitie maken voor bootcamp, en opnieuw win7 installeren.
    volgens mij kun je wanneer je eerst win7 deinstalleerd hem daarna gewoon opnieuw installeren met hetzelfde serie nummer, ga dit wel eerst even na.
    Heb je nog andere vragen? google/youtube/OMT search ze eerst, daarna willen we je graag helpen.
    fijne avond.

Bijdrager
    MacKevin11

Sorry…
    Ik heb ook niet veel opgezocht op google… Dat weet ik… Zal ik in het vervolg wel doen;)

Moderator
    unSOUND

verwijder je partitie van bootcamp IN bootcamp zelf, en zorg dat je schijf 1 partitie heeft (dus puur OSX alleen).

Nergens voor nodig. Je kunt prima een kloon van OS X maken terwijl de Bootcamp partitie nog aanwezig is.

en dan kun je in bootcamp een nieuwe partitie maken voor bootcamp, en opnieuw win7 installeren.

Ook niet nodig. Met WinClone kun je je huidge Bootcamp partitie opslaan als image, en op de nieuwe schijf terugzetten. Dan hoef je niks opnieuw te installeren of activeren.[/quote]

Bijdrager
    MacKevin11

Bedankt voor de antwoorden allemaal!
    Jullie hebben me erg geholpen!

Ik ga binnenkort dan een 1tb hdd kopen, dan een kastje met de nieuwe hdd er aan leggen en alles overzetten met clone-programma’s. Daarna ga ik de nieuwe hdd installeren en de oude in het kastje met usb doen.
    Ik zal nog laten weten of alles is gelukt;)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 55)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.