14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    iTek

Interne HD Western Digital Scorpio 250GB (opgelost)

Ik heb na aanraden en speurwerk op dit forum voor mijn MacBook een Western Digital Scorpio 250GB HD gekocht.
    Nu heb ik hem ingebouwd volgens dit filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=uuyi-NWLLz4&feature=related

Ik heb van tevoren een Back-up gemaakt met Time-Machine…dus geen probleem.
    Maar na het opstarten met de Mac OS X Leopard installatie CD vindt hij de nieuwe HD niet! :o
    Ik heb hem er weer uitgehaald en er weer opnieuw goed ingedaan, maar niks!
    Mijn oude 80GB HD werkt nog wel…wat te doen? :(

Bijdrager
    weststar

Heb je de nieuwe schijf wel eerst geformatteerd met het schijfhulpprogramma die in de OSX installer zit?

Bijdrager
    iTek

Hoe kan ik dat doen als er geen enkele aansluiting mogelijk is? (behalve de schijf in mijn MacBook stoppen)
    Ik heb video’s gezien en ik heb gelezen over een USB-behuizing, maar ik kan wel aan de gang blijven gaan met spullen kopen enkel voor het upgrade van HD. (heb ook al speciale schroevendraaiers moeten kopen TX-08 ) :oops:

Bijdrager
    fnk

Opstarten van de installatie DVD en dan schijfulp programma gebruiken van de DVD.

Bijdrager
    Hansi2124

Als je een back up hebt gemaakt met TM, heb je die waarschijnlijk staan op een bootable disk. Als je die opstart, kan je misschien de nieuwe hd bereiken en formatteren?

Bijdrager
    iTek

Ik heb de Back-up via Time Machine staan op een normale externe schijf.
    Ik heb na het upgraden van de interne HD ook al iets geprobeerd met die “Back-up schijf”, maarja, wat moet je daarmee, ik wil Leopard installeren op mijn interne schijf en niet op die externe schijf.
    Maar wat valt nog te proberen? Moet ik een knop inhouden tijdens het opstarten…heb ik iemand namelijk zien doen –> fn + F2

Bijdrager
    Hansi2124

Je moet d.m.v. een firewire of usb verbinding de externe harde schijf aansluiten en nadat je de computer hebt aangezet druk je de alt-toets in, totdat op je scherm de eerste schijf verschijnt. Daarna wacht je nog even of er nog een andere schijf wordt gevonden en klik je de schijf aan waar je van op wilt starten. Maar je kan inderdaad ook proberen om van de installatie-dvd op te starten zoals fnk meldde.

Bijdrager
    iTek

Situatie:
    – nieuwe interne schijf zit ingebouwd (Western Digital Scorpion 250GB)
    – Mac OS X Leopard installatie CD zit erin.
    – Start Mac op en volgt de instructies van de installatie.
    – komt bij keuze van HD schijf, waarop wil ik Leopard installeren?
    – vindt geen enkele schijf (terwijl de nieuwe SATA schijf erin zit)
    – sluit externe Back-up HD aan, deze schijf wordt onmiddelijk gevonden.

Je zou kunnen zeggen, is het een foute schijf? Nee, deze schijf wordt overal aangeraden voor de MacBook.
    Wie snapt het nog? :D

Bijdrager
    Hansi2124

Maar als je nu van die dvd bent opgestart, dan kan je daarop toch ook het programma Schijfhulpprogramma vinden en opstarten?
    Misschien vindt hij dan je interne hd. Als dat kan, dan ga je naar het tabje Wissen en kies je voor volumestructuur MacOS uitgebreid (journaled).

Bijdrager
    iTek

Ok!
    Misschien ga ik dat eens proberen :) Zou vet zijn als dat gewoon gaat werken!
    (moet ik weer m’n schijf opnieuw inbouwen) :|

Bijdrager
    weststar
    ”iTek”

Situatie:
    – nieuwe interne schijf zit ingebouwd (Western Digital Scorpion 250GB)
    – Mac OS X Leopard installatie CD zit erin.
    – Start Mac op en volgt de instructies van de installatie.
    - Schijfhulpprogramma kiezen (in de werkbalk bovenin) en daarin je nieuwe HD formatteren

Je vergeet de dikgedrukte stap.:)
    Je externe schijf is al Journaled geformatteerd, daarom herkent je mac die meteen.

btw, Hansie 2124 zegt hetzelfde;)

Bijdrager
    iTek

Zodra ik thuis kom probeer ik het meteen uit. :D

Bijdrager
    iTek

Mensen,
    bedankt voor de duidelijke en snelle hulp…het is gelukt!
    Mijn nieuwe schijf doet het uitstekend –> 250GB

*Oplossing:
    MacBook opgestart met alt-toets en Mac OS X installatie DVD geselecteerd
    Als eerste het Schijfhulpprogramma geopend en de nieuwe interne HD gepartitioneerd naar Mac OS uitgebreid (journaled)
    Toen de installatie gevolgd via de Mac OS X installatie DVD

:D :D :D :apple: :D :D :D

Bijdrager
    weststar

top, veel plezier ermee!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.