26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Frank Visser

Interne HD, Externe HD van maken?

Goedemiddag,

Gisteravond tot de conclusie gekomen dat mijn externe hardeschijf is overleden.
    Nu zat ik mij te bedenken, ik kan wel weer een nieuwe kopen voor 60 – 100 ,-

Maar kan ik niet beter mijn overleden windows computer open halen, daar de 1 TB Interne HD uithalen en zo’n behuizing kopen voor een prijsje?
    Geenidee wat die dingen kosten. Kan ik die dan niet gewoon aan me mac aansluiten via usb? Nadat ik hem natuurlijk weer geformatteerd heb.

enige vraag is, kan je een interne hd in een nieuwe behuizing zetten wat dus vervolgens met usb aangesloten kan worden?

Hoor graag jullie reacties of dat mogelijk is:)

Bijdrager
    Soulshaker

Ja, dat is perfect mogelijk.
    Interne schijven zijn in zo goed als elk geval identiek dan externe schijven

Bijdrager
    Frank Visser

@Soulshaker

Bedankt voor je snelle reactie.
    Maar hoe zorg ik ervoor dat de aansluiting van zo’n interne HD in een nieuwe behuizing gaat verlopen naar USB?
    Is het zo dat ik het plugje waarmee die nu aangesloten zit in mijn pc die kan aansluiten op de behuizing en uit de behuizing een usb komt?

Bijdrager
    taxandria

volgens mij bedoel je zo’n ding: http://www.ebay.com/itm/Thermaltake-Hot-swap-2-5-SSD-Hard-Drive-SATA-Drive-Bay-adapter-W-Front-USB-3-0-/310711063442

Hier kan je dus je 2,5 inch (internal) hdd inklikken zodat ie gewoon usb heeft en je hem extern kunt aansluiten!

Er zijn ook andere verbindingen beschikbaar op sommige modellen

Bijdrager
    MacKevin11

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.alternate.nl/ICY-BOX/IB-231StU-G-externe-behuizing/html/product/810524?tk=7&lk=9293

Die dingen zijn niet duur. Je kunt er je hardeschijf in stoppen en dan zit er een omvormer naar USB 2.0 of 3.0 ingebouwd.

Bijdrager
    Frank Visser

Zijn alle interne HD aansluitingen toepasbaar op deze behuizingen?
    En hoe weet ik of ik een 2,5 of een 3,5 inch moet hebben?:)

Maar dit is precies wat ik bedoel! Thanks allemaal:)

Bijdrager
    Frank Visser

Hier aantal foto’s, misschien helpt dat.
    En, toen ik mijn harddisk zojuist verwijderd had, zag ik dat de power cable op een printplaat bevestigd zat.
    Alle foto’s spreken voor zich. Maar krijg je een power cable bij zo’n lege behuizing? Of kan het niet omdat die van mij bevestigd zit een printplaat?

[IMG]http://i59.tinypic.com/14wycu0.jpg[/IMG]

Bijdrager
    Frank Visser

[IMG]http://i59.tinypic.com/14wycu0.jpg[/IMG]

Bijdrager
    Frank Visser

hmm..

Zo dan:

Bijdrager
    taxandria

je schuift je hdd gewoon in zo’n caddy, de aansluitingen zitten dus gewoon al vast erin. De rode kabel zal je dan ook moeten verwijderen alvorens je deze erin schuift.

Bijdrager
    Frank Visser

ok, thanks!
    Hoe weet ik of ik een 2,5 of een 3,5 nodig heb?
    De meeste zijn 2,5 zo te zien.

Bijdrager
    Soulshaker

Dat is een desktop schijf (sata) , dus 3.5 inch groot
    Laptopschijfjes zijn een inch kleiner

Je hebt dus een behuizing nodig voor een 3.5 inch sata schijf

Bijdrager
    Frank Visser

@Soulshaker

oui merci!

Bijdrager
    Frank Visser

is dit een goede keuze voor mij?

Dat het geen usb 3.0 heeft is niet zozeer een probleem. Heb 160 GB aan documenten wat ik erop zet. Verder komt er steeds maar een klein beetje bij. Hoef nooit grote bestanden weg te schrijven. Eenmalig die 160 GB.

Bijdrager
    TheBigZ

Bedenk wel dat je voor €55 een nieuwe compacte 2.5″ 1TB USB3 schijf koopt in een mooi kastje, zonder zelf te hoeven sleutelen.
    http://tweakers.net/pricewatch/325188/seagate-expansion-portable-usb-30-1tb-zwart.html

Bijdrager
    Frank Visser

@TheBigZ

Je brengt me aan het twijfelen. Het geld heb ik er wel voor, andere kant:
    Ben ook maar een student, en als het goedkoper kan en net zo goed, waarom niet?

Echter zie ik bij jou link staat: Rotatiesnelheid 5.400, ondanks de 3.0 usb.
    Als ik een 2.0 usb heb met 7200, maak dat dan nog verschil?

500 of 1000gb maakt mij niet zoveel uit namelijk, heb aan 500 al meer als zat.

Bijdrager
    TheBigZ

Als jouw Mac USB3 heeft, zal een USB3 5400rpm schijf zelfs sneller zijn dan een USB2 10.000rpm schijf. USB2 is namelijk de bottleneck (max 35 MB/s ).

Bijdrager
    Soulshaker

Ofwel koop je een behuizing , 2dehands kan dat eens goedkoop zijn.
    Of je verkoopt de schijf , en koop je met dat geld een nieuwe externe schijf

Bijdrager
    Obi

Je externe HD is overleden, en die ga je vervangen met een interne HD die ook al gebruikt is?
    Ik weet niet hoe oud die interne HD is en hoe deze is gebruikt, maar mogelijk heb je binnen een
    paar maanden hetzelfde probleem met deze ‘nieuwe’ HD.

Welke poorten zitten erop je mac, USB2 of 3, Firewire?
    Een Firewire poort is sneller dan USB2, nieuwere mac’s hebben USB3.
    Er bestaan ook externe behuizingen met Firewire:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/416334/35-inch-SATA-HDD-behuizing-HD318JFC-USB-30-FireWire-800

Misschien dat je een behuizing met USB3 moet overwegen, USB3 werkt met USB2 en op die manier ben je
    ‘future proof’. De volgende computer heeft waarschijnlijk USB3 aanboord en dan kun je meteen gebruik maken
    van de USB3 poort van je externe HD.

Bijdrager
    Frank Visser

Het gaat niet perse om goedkoop, het gaat om dat ik niet onnodig geld wil uitgeven als ik ook mijn oudere interne HD kan gebruiken.
    Ben van plan om van het zomer de top macbook pro retina te kopen, dus dan kan ik wel weer de snelheid gebruiken. Andere kant, zoals eerder gezegd:
    Het is eenmalig 160gb, en verder komt er echt zelden wat bij. Het gaat maar om 12 gb persoonlijke foto’s en 150gb aan stock foto’s. Verder zal ik heel weinig er extra opzetten. Mijn overleden computer is al een jaartje of 6-7 oud, maar ligt ook al 3 jaar stil opgeruimd omdat ik een mac heb. Hij heeft het altijd goed gedaan.

Bijdrager
    ThomasvHesteren

Hoi Frank,

Ik heb even je probleem gelezen en ik heb de ultieme oplossing voor je kan ik uit eigen ervaring vertellen.
    Iets prijziger, maar bied wel ondersteuning voor zowel 2,5 als 3,5 inch sata schijven. Ik gebruik ze zelf ook voor zowel 2,5 inch als 3,5 inch en werkt super!

Hier kun je hem even bewonderen. voor 37,99 heb je een perfect apparaat dat zowel 2,5 als 3 inch ondersteunt, 3.0 USB is aangesloten en zowel Windows als Mac ondersteunt.

Het product bevat ook een externe voeding. ook de USB 3.0 kabel is al inbegrepen (1m)

Op het dockingstation zit ook een on/off switch waardoor je als je de schijf even wilt ‘ontkoppelen’ je de power gewoon kunt uitzetten zodat je de schijf er uit kunt halen. Ook heeft dit dockingstation een knop voorop het dockingstation ‘Backup’. Wanneer je hierop drukt, maakt het dockingstation automatisch een volledige backup van je schijf en schrijft deze naar een door jou aangewezen locatie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Bijdrager
    Frank Visser

@ThomasvHesteren,

Hoi,

Dankjewel voor je uitgebreide hulp.
    Zeker een handig apparaatje. Echter vindt ik zo’n dock niet zo mooi. Terwijl ik juist mooi vormgegeven producten bezit en kies ik toch liever voor een rustig vormgegeven externe behuizing. De knop voor back-up heb ik niet nodig, Zet gewoon time machine aan die automatisch back-upt.

Ik ga een externe behuizing van 20,- kopen.
    Sommige zeggen, koop dan gelijk een nieuwe externe schijf.

Vindt het zonde om nu meer geld uit te geven dan nodig, als die het dan toch gauw begeeft heb ik gewoon pech.

Bijdrager
    Frank Visser

zojuist deze gekocht:)

Bijdrager
    Soulshaker
    Frank op 20 maart 2014

Het gaat niet perse om goedkoop, het gaat om dat ik niet onnodig geld wil uitgeven als ik ook mijn oudere interne HD kan gebruiken.
    Ben van plan om van het zomer de top macbook pro retina te kopen, dus dan kan ik wel weer de snelheid gebruiken. Andere kant, zoals eerder gezegd:
    Het is eenmalig 160gb, en verder komt er echt zelden wat bij. Het gaat maar om 12 gb persoonlijke foto’s en 150gb aan stock foto’s. Verder zal ik heel weinig er extra opzetten. Mijn overleden computer is al een jaartje of 6-7 oud, maar ligt ook al 3 jaar stil opgeruimd omdat ik een mac heb. Hij heeft het altijd goed gedaan.

Heb je daar een kopie van ergens anders ?
    Want als de schijf het ooit begeeft , is je data verloren.

Bijdrager
    ThomasvHesteren

De knop voor back-up heb ik niet nodig, Zet gewoon time machine aan die automatisch back-upt.

Dus ik ga ervan uit dat hij wel een backup heeft:)

Bijdrager
    Frank Visser

Al mijn bestanden die op die externe disk stonden, die is overleden, heb ik ook op mijn mac in 1 mapje staan. Voordat dit een keer zou gebeuren. Toch jammer, want die harddisk was pas 1 jaar oud en zelden gebruikt. Daarom voordat het toeval toeslaat net die behuizing gekocht die ik in mijn vorige post aanwees. Kan ik die morgen aansluiten, en mijn gegevens weer overzetten zodat ze weer op 2 plaatsen staan, zodat er ‘veilig’ mijn externe schijf, of mijn mac kan te komen overlijden.

Is het tevens handig om mijn externe schijf in 2 partities te verdelen?
    Zodat ik partitie kan gebruiken voor de losse foto’s, en de ander voor een time machine back-up?

Ondanks mijn foto’s op de time machine zullen staan (weet niet of ik dat kan uitzetten) is het wel handig als al mijn instellingen en programma’s daarna veilig kan terugzetten zonder alles handmatig weer te hoeven doen.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.