6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mac osx rules

Interne harde schijven combineren?

Goede avond,

Allereerst heb ik niet veel ervaring met het toevoegen van een interne harde schijf.
    Mijn macpro met een standaard van 250 gb heeft in de 2e bay een nieuwe harde schijf van 1,5 tb toegevoegd gekregen.
    Deze heb ik via schijfhulpprogramma ge partitioneerd. Echter verschijnt de interne harde schijf los in de finder en op mijn bureaublad.

De vraag is echter: Is het ook mogelijk om een harde schijf te combineren met een andere harde schijf? Is het überhaupt nodig? (Ik kan me voorstellen dat het eventueel lastig is met opslaan of iets dergelijks..)

Bij voorbaat dank,

Moderator
    unSOUND

Als je ze gaat combineren verlies je de data van beide schijven op het moment dat er één crasht. Dan zoek je dus bewust een risico op. En voordelen heb je niet, want het gaat er niet sneller van, omdat je geen striped-set maakt, maar een “gewone” gecombineerde set.

Bijdrager
    mac osx rules

Ah juist, is duidelijk! Bedankt!

Ik neem aan dat al sla ik foto’s op of iets dergelijks en mijn harde schijf in bay 1 is vol, hij automatisch wel iets regelt met bay 2? Of zou ik dan bijvoorbeeld de bronbestanden van deze foto’s moeten overzetten naar bay 2?

Moderator
    unSOUND

Ik zou niks gaan splitsen of laten splitsen. Je moet bewust kiezen wat je op de ene schijf zet, en wat op de andere. Ik zou bijvoorbeeld OS X, software en de Thuismap op de ene schijf zetten, en alle losse data ( films, iTunes, iPhoto, dergelijke ) op de andere schijf.

En zorg dat de schijf HFS+ ( Mac OS uitgebreid ) geformateerd is, en ook wordt meegenomen door de Time Machine backups.

Bijdrager
    menu

Ik zou mijn thuismap op die grote schijf plaatsen, dan kan je je mac gebruiken zoals je gewend bent, maar heb je wel veel meer ruimte. Je hoeft dan niet na te denken wat je waar zet. Je zet filmas ewoon in films, foto’s in foto’s etc.

Gekopieerd van unSOUND uit een post van hem:

Wat je moet doen:

• Kopieer de Thuismap naar de andere schijf
    • Ga naar de Systeemvoorkeuren, tabblad accounts
    • Selecteer daar jouw account met de rechter muisknop, en kies voor “Geavanceerde opties”
    • Daar kun je de locatie kiezen van de Thuismap, wijs daar de nieuwe locatie aan.

Bijdrager
    mac osx rules

Top. Bedankt voor jullie reacties! Ik ga ermee aan de slag.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.